13.10.2016 22:16

Bugge Wesseltoft a nové pojetí jazzu

Mezi průkopníky moderního jazzu, kteří Čechy v říjnu a listopadu navštíví (Nils Petter Molvaer, Dhafer Youssef, Billy Cobham či John Scofield), nebo již navštívili (Nik Bärtsch), nebude chybět ani norský samorost Bugge Wesseltoft. Ten se představí 25. listopadu v žižkovském Paláci Akropolis se svou obrozenou formací New Conception of Jazz, v níž ho doprovodí čtyři smělé a nadané hudebnice.

A jak začala Buggeho dráha jazzového inovátora? Přestože na klavír hrál již ve třech letech, veškerého dalšího hudebního vzdělání se důrazně stranil a největší školu mu zprostředkovala otcova sbírka jazzových desek. Ve svých rebelských letech hrál i v punkové kapele, nebránil se však ani elektronické hudbě, která ho nakonec spolu s jeho vášní pro improvizaci dovedla na křižovatku jazzu a elektroniky. A byla to právě tato linie jeho tvorby, která vykrystalizovala do projektu New Conception of Jazz razícího „nové pojetí jazzu". První přelomové album nesoucí stejný název vyšlo v roce 1996 a letošní dvacetileté jubileum projektu Wesseltofta přimělo vyrazit na turné a vzdát hold tomuto počinu, který přinesl světu skutečně impozantní fúzi jazzu a elektroniky.

 

 

Od té doby vyšlo pod hlavičkou New Conception of Jazz celkem šest alb (včetně jednoho živáku) představujících dynamickou směs jazzu, housu, drum´n´bassu a dalších žánrů elektronické hudby, na nichž se vystřídaly takové ikony norského i světového jazzu jako jsou Nils Petter Molvaer, kytarista Eivind Aarset, vokalistka Sidsel Endresen, saxofonista Håkon Kornstad a bubeníci Audun Kleive a Paolo Vinaccia. Každé album série se vždy vyznačovalo improvizační svěžestí, zvukovou nápaditostí i smyslem pro humor. Potutelný úsměv na tváří mi vždy vykouzlí skladba „Oh Ye" z alba Film ing, které začíná komickým huhláním stvořeným zpomalením lidského hlasu, respektive jeho přenesením do nízkých frekvencí.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

V nové sestavě se Bugge obklopil mladými dámami saxofonistkou Marthou Lea, kytaristkou Oddrun Lilja Jonsdottir, bubenicí a zpěvačkou Siv Øyunn Kjenstad a tablistkou Sanskriti Shrestha. Z kapely díky této ženské přesile sálá docela jiná energie, než na jakou jsme zvyklí u většiny maskulinních jazzových těles dneška – v popředí tu stojí intimita, smyslnost a lehkost a naopak upozaděna je průraznost, improvizační syrovost a do určité míry i improvizační invence. Co se týče rytmu, který vždy v Buggeho kapelách hraje zásadní roli, to kapele skvěle šlape a rozhodně netrpí nedostatkem drivu. O tom, zda dokáže být „nové pojetí jazzu" nové i po dvaceti letech se přijďte přesvědčit 25. října do Paláce Akropolis. Cena vstupenek se pohybuje od 380 do 450 korun.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.