Je libo nadledvinky? Skrytý půvab byrokracie: Zpráva o pitvě Obergruppenführera SS Reinharda Heydricha...

Svět hudby je plný absurdit. Od hluchých skladatelů a ukousnutých netopýřích hlav až po spoře oděné zpěvačky, které si vydělají miliony dolarů během několika týdnů za to, že ve svém videoklipu olizují kladivo. Nové album kapely Skrytý půvab byrokracie lze mezi ně směle zařadit.

Skrytý půvab byrokracie: Zpráva o pitvě Obergruppenführera SS Reinharda Heidricha Skrytý půvab byrokracie: Zpráva o pitvě Obergruppenführera SS Reinharda Heidricha Zdroj: přebal CD

Vzhledem k tomu, že hudba se díky všem svým průnikům do ostatních sfér společnosti své podstatě vzdálila natolik, že se svou původní ideou často už nemá téměř nic společného, je nutné naše chápání hudby stále podrobovat reflexi a nahlížet na ni různými způsoby. O to se již 15 let pokouší pražská undergroundová kapela Skrytý půvab byrokracie, která svou parodií hudebních postupů a mechanicky odříkávanými texty nastavuje populární hudbě a hudebnímu průmyslu zrcadlo, a nabízí jim tak pohled na sebe samotné.

Začnu tedy od názvu, jenž kdekoho omráčí svou délkou i obsahem: Zpráva o pitvě Obergruppenführera SS Reinharda Heydricha provedené 4. 6. 1942 ve 12 hodin v Městské nemocnici Bulovka Prof. H. Hamperlem, přednostou patologického ústavu Německé Karlovy univerzity v Praze, za spolupráce prof. G. Weyricha, přednosty ústavu soudního lékařství Německé Karlovy univerzity v Praze. Jaký účel může zhudebnění zprávy z pitvy tak nechvalně proslulé osobnosti dějin jako je Reinhard Heydrich plnit? Usiluje snad toto dílo o uctění Heydricha? Nebo se naopak vyžívá v rýpání v jeho střevech? Klást si tuto otázku a pokoušet se ji zodpovědět je zbytečné. Hledání jakéhokoliv účelu či smyslu nás v tomto případě svede jen na špatnou cestu.

Nabízí se tu však samozřejmě řada paralel. S tím, jak se skalpel zařezává do orgánů Obergruppenfuhrera se i pronikavý zvuk SPB noří do hudební matérie pop music, tuctovými akordovými postupy počínaje a juchavými klávesami konče. Parodie, nadsázka a sarkasmus jsou tu samozřejmě tím hlavním nástrojem. Hned v úvodní skladbě Zpráva o pitvě ohlašující název alba se komicky rozplizlý trombón zavrtává do mocně oscilujícího syntezátoru obestřeného bublajícími a syčícími zvuky, znázorňujíc tak nápaditý konflikt akustických a elektronických zvuků. Ani se nenadějeme a už je čas na Řezy, které začínají učebnicovým chromatickým sestupem zahraným na klávesy a basu, jenž následně předá otěže skočnému trombonovému motivu s basovým doprovodem ústícího opět do sestupu za deklamace slov „gumový trubicový drén“, která se vám bezpečně zaryjí do paměti hned po prvním poslechu alba. Objevují se totiž i ve skladbách Hnisy a Tekutiny, kde je opět doprovází totožný akordový sestup.

Pitvu zarazí lehce poblázněný popěvek Myši, jenž pobaví přelévavými akordy kláves a kráčejícím basem. Oltář zase zaujme úchylnou polohou hlasu, jenž Heydrichovy vnitřnosti představuje jako lahodné zákusky v nabídce nějaké luxusní restaurace. Poté projde proměnou do rychlejšího tempa a za zvuku skřípajících houslí vrcholí klávesovým motivem připomínajícím hitsong Michaela Jacksona Billy Jean. Zbytek alba se odvíjí v podobném duchu, zazní kuřecí tanec a trombon místy vystřídá tenor saxofon. Ten vynikne obzvlášť ve skladbě Srdce táhlou melodií rozvinutou do krátké improvizace.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Přesto, že elektronika doplňuje nástroje poměrně okázale a svobodně, rytmicky je album pevně spjaté a působí přímočaře a úderně, což je zajisté záměrem. Text zprávy samozřejmě musel projít řadou úprav a proměn. Ve srovnání s předcházející deskou Skrytého půvabu byrokracie Johoho, ve které si kapela zanotovala i k fascinujícím textům knihy filozofa Gilla Deleuze a psychoterapeuta Félixe Guattariho Tisíc plošin je Zpráva pochopitelně o poznání monotématatičtější, a to i přesto, že „pitevní texty“ kapela prokládá i jiným textovým materiálem. Tomu se ovšem nedaří text nijak konfrontovat a působí dojmem, jakoby byly ke zbytku desky jen přivěšeny. Svou myšlenkou zhudebnění tak atypického textu je však deska velice originálním počinem vymezující se hlavním proudům dnešní hudební tvorby.

 

Album si můžete poslechnout či stáhnout za libovolnou částku na bandcampových stránkách vydavatelství Polí 5 nebo zakoupit v obchodě Rekomando. Zatoužíte-li po tom okusit Skrytý půvab byrokracie naživo, zavítejte 26. února na křest Zprávy... do Café Lajka, kde budete mít možnost si album vyslechnout v akustické podobě.

Přehled

  • Interpret: Skrytý půvab byrokracie
  • Název: Zpráva o pitvě Obergruppenführera SS Reinharda Heidricha
  • Skladby: Zpráva O Pitvě, Řezy, Hnisy, Tekutiny, Myši, Srdce, V Cíli Je Tma, Bránice, Oltář, Baktérie
  • Datum vydání: 11.12.2014
  • Vydavatel: Polí5
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Respect festival - den druhý, 18. 6. 2017

    Již 20. ročník Respect festivalu představil jak české, tak především zahraniční hudebníky. V neděli 18. června, se posluchači dočkali Ivy Bittové, která byla předem představována jako jedna z největších hvězd ročníku. Druhý den Respect festivalu zahájil očekávaný koncert srbského klavíristy Bojana Z, k němuž se připojil francouzský zpěvák Erik Marchand, představitel bretaňského stylu hudby. Vystoupila ale následně také například izraelská raperka Victoria Hanna či skupina United Vibrations.

  • The Dead Daisies zvou na poctivý hard rock
    Pojem all stars band už je dnes trochu zprofanovaný. Koncept řady hvězd v jedné kapele většinou nefunguje z prostého důvodu - dříve nebo později (většinou dříve) na sebe prostě ega narazí a heslo, že moudřejší ustoupí, se mezi rockovými hvězdami moc nenosí. U The Dead Daisies je ale vše trochu jinak.
  • Praha opět zažije Black Celebration, Depeche Mode se vrátí v lednu

    Na základě úspěšného a vyprodaného koncertu, který se uskutečnil 24. května v Eden Areně, se Depeche Mode vrátí do České republiky. Tentokrát se představí 31. ledna 2018 v pražské O2 areně.

  • Foto: Respect festival - den první, 17. 6. 2017

    Na louce u Bruselské cesty kousek za Stromovkou se v sobotu 17. června sešly kapely z různých koutů světa - Radio Cos, Balanescu Quartet, Sirventés, Na Hawa Doumbia nebo Junun. A těmito hudebníky odstartoval první den Respect festivalu. Na fotografie se můžete podívat níže. 

Další podobné články