Kabát naděluje pod stromeček výživný set

Ať už si o fenoménu jménem Kabát myslíte cokoliv, způsob, jakým se dokázali vydrápat na úplný vrchol českého hudebního maistreamu a udržet se na něm, je zkrátka obdivuhodný. Veškerý svůj úspěch si poctivě odpracovali a ačkoliv se styly kolem nich měnily, oni zůstali věrní sami sobě.

Kabát 2013 - 2015 Kabát 2013 - 2015 Kabát

Díky obrovské popularitě si mohou dovolit veškeré své dílo vydávat sami a nemusejí se tak vyrovnávat s tlaky vydavatelských domů. A přesto dokáží dodávat nahrávky v té nejlepší (minimálně technické) kvalitě. Důkazem budiž zatím poslední set z jejich dílny, kolekce nazvaná Kabát 2013 - 2015. Uvnitř nalezneme na čtyřech nosičích dva koncerty a CD s posledním řadovým albem Do Pekla/Do nebe.

BIGBAND

Na prvním disku se nachází záznam koncertu z pražské O2 Areny, jež byl součástí turné s big bandovým orchestrem v roce 2013. Délka záznamu je něco málo přes 50 minut, takže tipuji, že se nejedná o celý koncert, ale jenom jeho části, na nichž se podílelo výše uvedené těleso. A uznávám, že tohle spojení rozhodně má něco pro sebe. Nápaditá scéna proměnila pódium v jazzový klub komplet i s vyzývavými tanečnicemi.

A Kabáti mají v repertoáru dostatek písní o toto aranžmá si přímo říkajících. Navíc, některé z nich se na setlist dostaly po hodně dlouhé době, pokud ne vůbec poprvé. Hlavně Jsem klidnej a Já si kopu vlastní hrob mi udělaly velkou radost. Celkově vzato je tenhle disk spíše takovou třešničkou, jež ale dokresluje obraz Kabátů jako všestranné kapely nenechávající se omezit žádnými hranicemi.

PO ČERTECH VELKEJ KONCERT II

To o rok později si Kabáti přichystali mnohem tradičnější oslavu. U příležitosti pětadvacátého výročí založení kapely se vrátili na Vypich a před více než šedesáti tisíci fanoušky předvedli vystoupení doslova světového formátu. Tomu odpovídá i záznam nacházející se v této kolekci na dvou DVD. Setlist je kompletním průřezem toho nejlepšího z bohaté diskografie, na své si přijdou dokonce i příznivci debutového alba Má i motorovou, na něž kapela myslela songem Máš to už za sebou. Daleko větší důraz je ale pochopitelně kladen na pozdější tvorbu.

Mně osobně asi kromě těch všech sázek na jistotu nejvíc potěšila nečekaná Centrifuga z průlomového alba Colorado. Za ty dvě hodiny si dosytosti vychutnáte obří scénu, v níž se Kabáti kupodivu neztráceli. Na vystoupení samotném lze těžko hledat nějaké nedostatky. Je vidět, že kapela nic nepodcenila a pečlivě se připravila, ale i tak dokázal Milan Špalek pokazit nástup na začátku písně Joy, čímž dodává celému vystoupení punc opravdovosti.

Oceňuji, že Kabáti se rozhodli tohle zaškobrtnutí v záznamu ponechat. Podle výrazů všech zúčastněných si celý večer asi nejvíc užívá věčně rozesmátý Ota Váňa. Samostatnou kapitolou je potom suverénní výkon Josefa Vojtka. Kromě parádního zpěvu zvládá i roli povětšinou vtipného průvodce večerem. Na jeho pohybu po jevišti a gestikulaci je hodně znát muzikálová průprava. U obou koncertů je na výběr ze dvou audio stop - PCM stereo a 5.1 z dílny renomovaného mistra zvukových mixů Milana Cimfeho.

DO PEKLA/DO NEBE

Kromě brožurky s fotografiemi v balení naleznete také poslední řadové CD Do pekla/Do nebe, jež vyšlo v květnu 2015. Nenachází se na něm žádné bonusy, takže jeho zařazení je pro mě tak trochu záhadou, ale budiž. Krátce tedy k jeho obsahu. Dá se v podstatě konstatovat, že kapela pokračuje v kurzu vytyčeném předchozími alby a nemá důvod z něj nějak vybočovat.

Ne nadarmo se v téhle partě nejvíc poslouchají Motörhead a AC/DC, styloví souputníci z časů, kdy se věci v tom světě rockové muziky zdály tak nějak jednodušší a z ničeho se nedělala příliš velká věda. Taky Kabát už si dávno našel svůj ksicht a slaví s ním úspěch. Ačkoliv není co vyčítat pěveckému výkonu Josefa Vojtka, paradoxně nejlepšími písněmi na albu jsou pro mě dva kousky nazpívané Milane Špalkem - Houby magický a Valkýra.

To, čím se v mých očích Kabát nejvíce odlišuje o zbytku jemu podobných, jsou ale nepochybně texty z jeho dílny. Způsob, jakým dokáže obyčejné věci sdělovat tak, aby vyzněly srozumitelně a zároveň nesklouzly k tuctovosti, u nás zkrátka nemá konkurenci. Vrcholem je v tomhle směru asi skladba Brousíme nože, jež mohla být další sportovní hymnou. Ve Špalkově podání však nabízí spíše podprahový výsměch českému hurá fanouškovství. Do pekla/Do nebe ale přináší podobných kulišáren mnohem víc a v diskografii kapely si ji můžeme směle zařadit k povedeným kusům.

Závěrem tedy nezbývá než konstatovat následující - pokud si stále ještě myslíte, že Kabát jsou buranská kapela sázící na primitivní popěvky bez jakéhokoliv přesahu, měli byste po tomhle kompletu sáhnout. Možná budete překvapeni.

A pokud máte zájem zažít Kabáty naživo, budete mít příležitost na podzim příštího roku. To totiž kapela vyrazí na velké halové turné. Dle předběžných informací se kapela vrátí k osvědčenému konceptu umístění pódia doprostřed hal. Show by měla být interaktivní a oproti předchozím koncertům uprostřed nabízí pro fanoušky tohoto „modelu“ novinku. Je to stání přímo u pódia, v samotném srdci scény. Zde bude kapela tzv. téměř na dosah. Lupeny jsou k dostání zde.

11.10.2017 - Chomutov / SD aréna
14.10.2017 - Karlovy Vary / KV Arena
17.10.2017 - České Budějovice / Budvar arena
19.10.2017 - Plzeň / Home Monitoring Aréna
21.10.2017 - Jihlava / Horácký zimní stadion
24.10.2017 - Znojmo / Zimní stadion města
26.10.2017 - Pardubice / TIPSPORT ARENA
28.10.2017 - Liberec / HOME CREDIT ARENA
31.10.2017 - Ústí nad Labem / Zimní stadion
02.11.2017 - Hradec Králové / FORTUNA aréna
04.11.2017 - Třinec / WERK ARENA
07.11.2017 - Olomouc / Zimní stadion HC Olomou
09.11.2017 - Ostrava / OSTRAVAR ARÉNA
11.11.2017 - Zlín / Zimní stadion Luďka Čajky
18.11.2017 - Třebíč / SK Horácká Slavia
21.11.2017 - Brno / DRFG Arena
28.11.2017 - Praha / O2 Arena

• Interpret: Kabát
  • Název: 2013 - 2015
  • Formát: DVD
  • Skladby: DVD Kabát Vypich 2014 DISC I. 1. intro 2. Úsměv pana Lloyda 3. V pekle sudy válej 4. Porcelánový prasata 5. na sever 6. Malá dáma 7. Centrifuga 8. Víte jak to bolí 9. Dávám ti jeden den 10. Starej bar 11. Máš to už za sebou 12. Buldozerem 13. Virtuos 14. Bruce Willis 15. Shořel náš dům 16. Kalamity Jane 17. Ebenový hole DISC II. 1. Go Satane Go 2. Banditi di Praga 3. Králíci 4. Joy 5. Colorado 6. Opilci v dějinách 7. Stará Lou 8. Šaman 9. Burlaci 10. Žízeň 11. Dole v dole 12. Kdo ví jestli 13. Pohoda 14. Moderní děvče DVD Kabát & Big Band O2 Aréna 2013 1. V pekle sudy válej 2. Na sever 3. Shořel náš dům 4. Už mě bijou 5. Don Pedro von Poltergeist 6. Jsem klidnej 7. Králíci 8. Já si kopu vlastní hrob 9. Raci v práci (s.r.o.) 10. Mravenci 11. Lady Lane 12. Joy 13. Bum Bum tequila 14. Všechno bude jako dřív 15. Moderní děvče CD Do pekla do nebe 1. Bang! 2. Do pekla / do nebe 3. Western Boogie 4. Pirates 5. Proti proudu 6. Valkýra 7. Myslivecký ples 8. Do Bolívie na banány 9. Restaurace pana Kalvody 10. Houby magický 11. Brousíme nože 12. Pakliže
  • Čas: DVD 1: 50:29, DVD 2:54:22, DVD 3:54:29, CD:37:02
  • Datum vydání: 02.11.2016
  • Vydavatel: Pink Panther