Carla Bley se triumfálně vrátila do Prahy

Stejně jako před třemi lety Carla Bley vystoupila v pražském klubu Jazz Dock v doprovodu svého manžela baskytaristy Steva Swallowa a saxofonisty Andy Shepparda. Tentokrát se do klubu Jazz Dock vrátila v rámci festivalu Americké jaro.

Carla Bley v pražském klubu Jazz Dock 18.května 2017 Carla Bley v pražském klubu Jazz Dock 18.května 2017 Foto: David Webr/musicweb.cz

Nyní již jedenaosmdesátiletá jazzová skladatelka a klavíristka ukázala posluchačům, jak geniálně se dají propojit hudební minimalismus, jazzová hravost a improvizace. Dá-li se navíc o někom říci, že je vybaven schopností telepatie, můžeme směle jmenovat Carlu Bley a jejího manžela Steva Swallowa. Za léta partnerského i společného tvůrčího života se naučili spolu hudebně komunikovat na takové úrovni, že je fascinující sledovat jejich souhru, hudební procítěnost i přesný švih, když se téma mění.

Přečtěte si dřívější reportáž z koncertu Carly Bley z roku 2014

Andy Sheppard tuto zvláštní dvojici hudebníků doprovází střídavě na tenor a sopránsaxofon, čímž rozšiřuje barevnost výrazových prostředků tohoto tria. Je zajímavé, že vlastně v kapele nejsou obsaženy nějaké perkusivní nástroje. Trio si vystačí tak, že rytmická linka zní přirozeně.

Hlavní kouzlo a síla jejich hry je právě v oné hravosti, kdy napínají s geniálním poker výrazem posluchače, kam se kompozice vyvine. Během koncertu jsme tedy například dočkali i originálně zamaskované americké hymny, která byla v temných aranžích rozdělena do takových variací, kdy jednotliví hudebníci střídavě hráli téma hymny, aby do ní ostatní vměstnali své nápady. Během večera zazněla ovšem i píseň věnovaná Donaldu Trumpovi s názvem Beautiful Telephones reagující na jeho radost, jaké jsou v Bílém domě krásné telefony.

 

 

Poté se již sama, do té doby mlčící, Carla Bley chopila mikrofonu a řekla, že další část programu se již neponese v politickém duchu a stočila opět repertoár k novému albu Andando El Tiempo. Tato rok stará deska je zatím posledním společným počinem tohoto tria, které spolu již vystupuje řadu let.

Oblíbeným a vtipným motivem byla, dá se skoro říci, hra o to, jestli diváci trefí konec skladby či ne. Taková hra kočky s myší, kde divák, když už si myslel, že skladba přirozeně končí, Carla znovu rozvířila téma do nových sfér a kompozice se tak dále vyvíjela. Zvláštní napětí, proměnlivost skladeb a myšlenková hloubka udržovala publikum v úžasu takřka dvě hodiny. Ačkoli oba manželé jsou již sice jak věchýtek, za nástroji ale plně ožívá jejich mladá duše umělce. Ona krása, hloubka i temný smysl pro humor přilákala do Jazz Docku staré i mladé posluchače, což bezesporu dokazuje, jak hudba spojuje generace. Carla Bley má zkrátka stále co ze svých skladatelských schopností předávat a je vidět, že od časů, kdy čerpala inspiraci z avantgardního prostředí v 60. letech v New Yorku, si nenechala vzít svoji tvůrčí svobodu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Publikum také hudebníky na konci jejich takřka dvouhodinového vystoupení odměnilo zaslouženým potleskem, po němž se kapela decentně uklonila a opustila pódium. Jako skromně přišli ze svých stoliček od baru, tak se i taktně a tiše vzdálili a nám tak nezbývá než doufat, že jsme Carlu Bley neviděli naposledy, neboť ona má stále co v hudbě říci a kdo ji viděl a slyšel naživo, ví, že ona má stále mnoho plánů, co chce v hudbě ještě udělat.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.