Carla Bley Trio svou nonšalantností nadchlo české jazzové publikum Doporučený

Včerejší vystoupení Carly Bley a jejího tria v pražském Jazzdocku bylo pro české jazzové publikum obrovským zadostiučiněním. Přestože se tato světoznámá pianistka, varhanice a především skladatelka, která vyrostla z podhoubí newyorské avantgardní jazzové scény 60. let, skládala hudbu pro jazzové velikány Charlieho Hadena nebo Garyho Burtona a spolupracovala například i s Jackem Brucem z kapely Cream nebo Nickem Masonem z věhlasných Pink Floyd, mihla na přerovské Matějské jazzové pouti v roce 2012, do Prahy až do včerejšího večera nezavítala.

Carla Bley v pražském Jazz Docku 1. června 2014 Carla Bley v pražském Jazz Docku 1. června 2014 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Carla Bley v Jazz Docku představila své trio, ve kterém ji doprovází její manžel, baskytarista Steve Swallow, a anglický tenorsaxofonista a sopránsaxofonista Andy Sheppard. I když v tomto obsazení vystupuje kapela už přes 20 let, ani na vteřinu nezavládl dojem, že by muzikanti vykazovali známky únavy či nedostatku hráčské invence. Naopak, i bez rytmické opory bicích se skladby mohly pyšnit rytmickou přesností a nápaditostí, která vycházela ze všech tři muzikantů zároveň a dovolovala jim tak pouštět se do složitých změn tempa i všelijakých rytmických kudrlinek.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Koncert zahájila kapela trojskladbou Wildlife: Horns/Paws without claws/Sex with Birds, v níž okamžitě rozpoutala svou delikátní souhru elegance, důvtipu a virtuozity. V této postupně se rozvíjející hymně k přírodě nejsilněji zapůsobila prostřední část, v níž se jemně rytmicky kladené akordy na piano spojovaly s lahodícím zvukem Swallowovy baskytary za znění Sheppardova zpěvného sopránsaxofonu. Ten navíc Sheppard ke konci skladby přiměl k rytmickému pohvízdávání, které nápadně připomínalo ptačí cvrlikání.

 

Skladba Naked Bridges - Diving Brides, při jejímž komponování Carla Bley částečně vycházela z Mendelssohn-Bartholdyho svatebního pochodu, zase stavěla na dialogu jazzu a klasiky, v jejichž prolínání dýchala krása pečlivě zkomponovaných melodických partů piana a saxofonu a zároveň radost z volnosti improvizace. Groove postavený na zdvojených basových tónech piana a baskytary a jejich vzájemném doplňování poté doprovázel skladbu Healing power, jejímž prostřednictvím se trio jalo osvěžit a popřípadě i vyléčit ty posluchače, kteří se ten večer necítili fyzicky nejlépe.

Poslední skladba programu večera The Girl who Cried Champagne  — nepočítáme-li krátký přídavek — byla pro změnu v rytmu samby. Ta jakoby svými nonšalantními harmonickými změnami, rozvolněným, kytaru připomínajícím sólem na baskytaru a trefně prostou melodií saxofonu vybízela k oslavnému popíjení šampaňského, kterého se Carla, jak Steve Swallow prozradil, vždy domáhá po domnělém dopsání každé ze svých skladeb, i když se později ukáže, že daná skladba ještě zcela hotová není.

Podobně humornými příběhy tato trojice výjimečných muzikantů koncert příjemně zpestřovala a ačkoliv byli všichni tři oblečeni v černém a na pohled působili velice profesionálně, dávali všemožně najevo, že si sami ze sebe dokážou tropit šprýmy, a že žádnou zahleděností sami do sebe rozhodně netrpí. Tato přirozenost a bezprostřednost dodávala seskupení na sympatičnosti stejně tak jako uvolněnost a vlídnost, která ze všech hráčů vyzařovala. Carla Bley se tedy ve svých 78 letech české jazzové veřejnosti představila bez jakýchkoliv projevů okázalosti či pompéznosti, a to jako nápaditá skladatelka, výborná aranžérka a talentovaná pianistka v jedné osobě.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Colours of Ostrava: Poslední den s Katarzií a Jamiroquai

    Poslední den Colours of Ostrava byl ve znamení studené sprchy. Netýkala se však žádného hudebního zklamání, ale průtrže mračen, která v podvečerních hodinách doslova propláchla celý areál Dolních Vítkovic.

  • Foto: Colours of Ostrava, 22. 7. 2017

    Colours of Ostrava 2017 je minulostí. Poslední den jedné z největších hudebních akcí sezóny přinesl vystoupení Afro Celt Sound System nebo českého zpěváka Davida Kollera. V posledních hodinách také na festivalový areál dopadla silná bouřka. Ani ta však nezabránila fanouškům užít si show dalších headlinerů Jamiroquai či koncert skupiny Justice, který program na největších stagích zakončil. 

  • Foto: Colours of Ostrava 2017 - 4. den

    Poslední den multižánrového festivalu Colours of Ostrava 2017 je za námi. Není překvapením, že hlavní slovo měli Jamiroquai, kteří svým funky disko hity roztančili celou Ostravu. Přes den jste ale mohli slyšet a tančit na balkánské rytmy s kapelou The Carny Villais a nebo úžasnou soulovou zpěvačku Lauru Mvula. Podívejte se na fotorepot

  • Foto: Colours of Ostrava, 21. 7. 2017

    Třetí den festivalu Colours of Ostrava přinesl vystoupení Moderat, Speed Caravan, Walking On Cars nebo legendárních Midnight Oil. Na fotografie se můžete podívat v galerii.