Drzost se Beth Hart vyplácí Doporučený

Americká zpěvačka, skladatelka a klavíristka Beth Hart vystoupila ve Foru Karlín. Její třetí koncert v České republice byl tentokrát ve větším prostoru oproti dřívějšímu Lucerna Music Baru. A jaký byl? To se dozvíte v následujících řádcích, a pokud budete litovat, že jste na koncert nevyrazili, můžete si přečíst, co vás bude čekat příští rok, 29. listopadu 2018, kdy se Beth Hart na stejné místo vrátí.

Beth Hart se při koncertě vydala i mezi diváky. Beth Hart se při koncertě vydala i mezi diváky. Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

1. Různorodost

Beth Hart je především zpěvačka. A k tomu během koncertu využila především žánru blues, ale i rock, akustický rock, jazz i písničkářství. Tyhle žánry se promítly během koncertu do celého repertoáru, a Beth tak ukázala svůj nezaměnitelný hlas v nejrůznějších polohách – agresivní předvedla v novince Love is a Lie, dojemný a procítěný ve starší Leave the Light On a rockově drsný v Better Man. Nejen žánrová pestrost ale vévodila koncertu.

Koncept koncertu zvolila výborně, jelikož se posluchač ani chvíli nenudil. Začalo se bez předkapely čtvrt hodiny po osmé večerní a Beth zahájila svou show procházkou v hledišti uličkou mezi sedícími posluchači. Pak následoval set skladeb, které odzpívala jako zpěvačka před publikem s rockovým nasazením. Následoval akustický set, kdy si Beth vzala kytaru a spolu s druhým kytaristou odehráli například skladby Isolation nebo Spiders in my Bed. Její hlas o to více vyzníval, jelikož jeho hlasitost nebojovala s ostatními nástroji a předvedla se také jako obstojná kytaristka.

Podívejte se také na fotografie z koncertu

V následujícím setu zasedla za piano tentokrát bez doprovodné kapely a sólo si vystřihl jen její hlas a klavír. Již zmíněná Leave the Light On opravdu dojímala minimalistickým a smutným pojetím. Beth a její hra si plně vystačily a publikum se odvděčilo velkým aplausem, při kterém se už navracela kapela a poslední set znovu rozjela spíše v bluesrockovém duchu.

2. Autorské skladby vs. cover verze

S prvním bodem souvisí i bod druhý. Beth Hart se předvedla jako skvělá zpěvačka, dokázala si poradit s kytarou a jako klavíristka excelovala, ale bez opravdu vydařených skladatelských kousků by veškerý talent promarnila. Na koncertě ukázala, že je primárně vynikající skladatelka s neuvěřitelně pestrým repertoárem, který po textařské stránce vychází z jejího života a po hudební z mnoha žánrů. Například o nové skladbě Love is a Lie prozradila, že je to její nejagresivnější skladba a vypráví o tom, že její jednaosmdesátiletou maminku opustil přítel. Byla na něj naštvaná, ale po třech měsících se maminka vytasila s tím, že si k sobě domů stěhuje nového, čtyřiapadesátiletého muže.

 

 

Cover verze jsou pro Beth jako dělané a nádherně jimi ozvláštňuje svůj set list. Nejde ale jen o cover verze, které by měly vyplnit jinak kulhající repertoár, naopak zazpívala skladby ze spolupráce s kytaristou Joem Bonamassou, které si mnohdy zaranžovala ve srovnání s originálem úplně jinak. I Love You More Than You'll Ever Know od Blood Sweat and Tears zazněla hned jako první, Chocolate Jesus původně od Toma Waitse zazněl hned zpočátku koncertu a zcela publikum rozproudil. Heart is as Black as Night zase jako přídavek atmosféru zvážněl a naladil na jazzovou vlnu. Prolnutí kvalitní autorské hudby a vyváženého promyšleného setu převzatých písní snad nesedí nikde tak dobře, jako právě u Beth Hart.

3. Každý koncert je jiný

Každý koncert, v České republice se zatím uskutečnily tři, je živelný, energický a z Beth přímo sálá temperament. Nebála se komunikace s publikem, ráda ho zapojila do zpěvu i přímo do dění koncertu. Jelikož jsem se zúčastnila všech tří zmíněných akcí, musím konstatovat, jak drzá Beth Hart na dnešní dobu je. Repertoár každého vystoupení byl zcela jiný, nemnoho skladeb zaznělo vícekrát. Kdo by od ní čekal, že když přijíždí představit novou desku Fire on the Floor, přehraje většinu skladeb právě z ní, jak to dělá většina kapel s nově vydanou deskou, byl na omylu. Fire on the Floor byla, dá se říct, upozaděná a vévodily spíše starší skladby. To na mnoha koncertech nezažijete. A klidně si Beth dovolí nezahrát svůj „Smoke on the Water". Vybírá písně tak, aby si každý posluchač našel to své, i takový, který její tvorbu nezná dopodrobna. Sází na to, že když pokaždé zahraje něco jiného, předá tak i věrnému publiku, které se na její koncerty vrací, něco nového. A to je hlavním důvodem, proč se těšit na příští listopad. Zahraje zase třeba Leave the Light on? Nesázela bych na to. O to víc sázím na překvapení, které si i letos pro publikum připravila. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Jazz Dock Orchestra, Jazz Dock, 15. 1. 2018

    Velká událost se konala v Jazz Docku, kde byl představen vlastní bigband Jazz Dock Orchestra pod vedením Jana Jiruchy a Andyho Schofielda. Koncerty Jazz Dock Orchestra jsou pro rok 2018 naplánovány na každé třetí pondělí v měsíci.

  • Mistr klavíru Kenny Barron se chystá na sólový recitál

    Bezkonkurenční schopnost Kennyho Barrona okouzlit diváky svým elegantním hraním, citlivými melodiemi a nakažlivými rytmy je to, co inspirovalo The Los Angles Times, aby ho nazvaly jedním z nejlepších jazzových klavíristů na světě, a Jazz Weekly, aby o něm řekl, že je nejlyričtějším pianistou naší doby. 

  • Foto: Arch Enemy, Forum Karlín, 14. 1. 2018

    Do Prahy zavítala metalová kapela Arch Enemy, předskakovali Wintersun, Jinjer a Tribulation. Více se dozvíte v reportáži. Zde vám přinášíme fotoreport. 

  • Koncert Arch Enemy v Praze: White-Gluz zazářila nejen modře

    Pražská hudební hala Forum Karlín jednou opět přivítala metalisty z celého okolí. V neděli 14. ledna tam totiž zahráli švédští death metalisté Arch Enemy. Pouhou chvíli před nimi se na pódiu předvedli Finové Wintersun a předkapely Jinjer a Tribulation. Velký nápis na pokladně hlásil: vyprodáno.