Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem Doporučený

Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

Rhonda Vincent vystoupila 6. 9. 2017 v Rudolfinu Rhonda Vincent vystoupila 6. 9. 2017 v Rudolfinu Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Americká bluegrassová muzikantka Rhonda Vincent vystoupila v ČR poprvé v lednu 2015, kdy v Jablonci nad Nisou odehrála dva koncerty. Tehdy se s ní na pódiu objevil i středočeský bluegrassový band Barbecue, s jehož členy si američtí hudebníci ihned padli do noty, a to jak po stránce hudební, tak i osobní. Nadšené bylo nejen publikum, ale i samotná Rhonda, která se kontrabasistovi Barbecue Jiřímu Šubrovi následně svěřila, že by si vystoupení u nás ze srdce ráda zopakovala. Naštěstí nezůstalo jen u slov a po dvou letech se svými chlapci z The Rage znovu excelovala na české scéně.

Už počáteční potlesk při nástupu kapely na pódium byl jasným důkazem toho, že publikum moc dobře tuší, že je na co se těšit. Hned při prvním songu, dynamickém Kentucky Borderline, jímž Rhonda složila hold domovskému státu žánru bluegrass a který by rozproudil krev snad i v nebožtíkovi, muselo být všem jasné, proč se kapela jmenuje The Rage (zuřivost, běs, burácení). S prvními divokými tóny jako by se doslova protrhla přehrada a celé další dvě hodiny s sebou vlna toho nejkvalitnějšího bluegrassu strhávala vše, co jí přišlo do cesty. Poté dali muzikanti k dobrému Drivin Nails In My Coffin a následně si oddechli skladbou When The Grass Grows Over Me, kterou proslavil George Jones.

Síla hudebních vystoupení Rhondy Vincent tkví vedle jejího nesporného hudebního talentu, profesionálního přístupu, maximálního nasazení a příjemného vystupování také v lidech, kteří ji doprovázejí. Ansámbl její kapely totiž tvoří ti nejlepší z nejlepších, muzikanti, kteří představují absolutní špičku světového bluegrassu. To, co v Rudolfinu předvedli, nelze popsat slovy, to se prostě musí slyšet. Obrovské ovace si například vysloužila kytarová sóla Joshe Williamse, kterému snad při hře pomáhá samotný ďábel. Tento fenomenální kytarista (který ale zahraje v podstatě na každý nástroj) se ukázal i jako skvělý zpěvák – jeho Freeborn Man byl prostě geniální.

 

 

Neméně zářil i jeden z nejlepších světových hráčů na dobro Brent Burke, Rhondin zeť. Když tento zdánlivě nenápadný vousáč hrábl do strun, tajil se dech a vstávaly chlupy na těle, především při skladbě Dobro Chimes. Výborně zvládl i píseň Girl From West Virginia obsahující hned několik typicky bluegrassových motivů – lásku k dívce, tvrdou práci i oslavu života v horách. Usměvavý sympaťák Aaron McDaris zase exceloval se svým banjem (např. v bravurní instrumentálce All About the Banjo), s nímž za velkou louží získává jedno ocenění za druhým.

Složení pak perfektně doplňoval i basista, pohodář Mickey Harris, jenž dlouhá léta platí za jednu z největších osobností americké country a bluegrassu. Ten zazpíval ráznou Drink Up And Go Home nabitou nakažlivě optimistickým nábojem („Nepovídej mi tu o svých trablech, já mám dost těch svých. Buď šťastný, že žiješ, tak to dopij a běž domů."). Z The Rage chyběl pouze druhý zeť Rhondy Vincent, houslista Hunter Berry, kterému nečekaně onemocněla matka – ani nepřítomnost pro bluegrass tolik důležitého nástroje ale muzikanty tohoto střihu absolutně nemohla rozhodit.

Rhonda Vincent své fanoušky nezískává jen nádherným zvučným hlasem a dokonale zvládnutou hrou na mandolínu, ale také díky svému nenucenému přátelskému vystupování, což přispělo k velmi uvolněné, až rodinné atmosféře. Proluky mezi písněmi prokládala žerty („Máme ještě další písničky, tak jestli by vám to nevadilo..."), sympatie si vysloužila i různými nesnázemi se stojanem od mikrofonu nebo tím, když si na jeviště pozvala zpěvačku Alenu Vítovou, s níž si střihla píseň. Dvořákovou síní zazněly i mnohé další brilantně zvládnuté songy, například Run Mississippi River, I've Forgotten You, Bluegrass Express nebo countryová Beneath Still Waters, známou zejména díky zpěvačce Emmylou Harris. Pásmo kapela zakončila legendární Mule Skinner Blues, s níž už na konci 30. let dobyl Grand Ole Opry starý dobrý „otec bluegrassu" Bill Monroe se svými The Blue Grass Boys. Více se o bluegrassu a Billu Monroeovi dočtete zde.

 

 

Poté hlediště Rhondu a její kapelu odměnilo opravdu bouřlivým aplausem – jak jinak – vestoje. Češi očividně bluegrass milují a Rhonda Vincent, soudě dle jejich dojatých reakcí, miluje hrát pro české publikum. S kapelou tedy přidala známou píseň Jolene o ženě zoufale se snažící neztratit svého muže, kterou proslavila Rhondina kamarádka Dolly Parton. Ani to však obecenstvu nestačilo, a tak se Rudolfinem nakonec rozezvučela jedna z největších bluegrassových pecek Rocky Top, oficiální „state song" státu Tennessee, která prvně zazněla na Vánoce před půl stoletím.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Rhonda Vincent a The Rage zanechali v přítomných zážitek, který si bezpochyby uchovají v paměti hodně dlouho a je vysoce pravděpodobné, že ani muzikanti neodlétali z pražského letiště bez pohnutých emocí a dobrého pocitu z toho, že předvedli jednoduše parádní výkon (v muzicírování pak ještě pokračovali na hotelovém pokoji, kde s českými kolegy jamovali až do pozdních nočních hodin). Všechny přítomné v Rudolfinu sice „královna bluegrassu" pozvala na koncert do Ameriky, jak to tak ale vypadá, dříve se spíš vrátí ona sem – pokud její spolupráce a výborné vztahy s kapelou Barbecue budou pokračovat i nadále, pak se do pár let opět můžeme těšit na porci toho nejlepšího, co světová bluegrassová scéna nabízí. Na závěr jen doplnění, že koncert Rhondy Vincent proběhl s mediální podporou rádií Country , Signal a Patriot a ČR a serveru Inspirati.cz.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.