Marcus Miller zaslapoval v Roxy Doporučený

Úplně natřískané pražské Roxy v neděli 26. dubna zažilo večer virtuozních baskytaristů a také velice pochybného zvuku. Naštěstí zásadní byl nakonec dojem ze skvělé muziky.

Marcus Miller a Mino Cinelu při koncertě v pražském Roxy Marcus Miller a Mino Cinelu při koncertě v pražském Roxy Foto: Petr Hájek/musicweb.cz

Pokud bude v Dlouhé ulici fronta, zdá se příznačné, že bude také dlouhá. A opravdu byla. Zájem o pondělní koncert v součinnosti s patrně mírně neodhadnutou situací pořadatelů se projevil asi 200 metrů dlouhým zástupem, kteří chtě nechtě musel několik desítek minut postát. Ti, kteří na pondělní koncert dojížděli na poslední chvíli, nakonec nemuseli moc spěchat, na druhou stranu toto zdržení řadu návštěvníků připravilo o předkapelu onoho večera, kapelu Quattro Formaggi, soustředěnou okolo špičkového českého baskytaristy Michaela Krásného. A to byla bohužel velká škoda.

Po úvodních 45 minutách, které patřily právě kapele Quattro Formaggi, proběhla poměrně rychlá přestavba pódia, sál se ponořil do tmy, a všechno začalo. Věkový průměr muzikantů tento večer "kazili" pouze Marcus Miller a také známý perkusista Mino Cinelu, který stejně jako Miller spolupracoval s Milesem Davisem. Pokud by tito pánové na pódiu nestáli, věkový průměr celé kapely by rozhodně nepřesáhl 30 let. Nutno ale říct, že věk rozhodně nebyl pro tyto muzikanty žádný limitující faktor.

Marcus Miller se, podobně jako třeba kdysi Miles Davis, obklopuje mladými muzikanty, zejména studenty z Berklee. Pro řadu návštěvníků se stal hvězdou večera zejména 27letý saxofonista Alex Han. Naprostá přesvědčivost, dokonalá technika a především smysluplná a krásně melodická sóla byla ozdobou večera a nezáviselo na tom, jestli má Han v ruce (či puse) altku, a nebo sopránku. Druhým členem dechové minisekce byl Marcus Miller 2015 013042trumpetista Maurice Brown, jehož výkon byl ale občas poněkud rozporuplný. Zejména zpočátku nebylo možné přeslechnout jeho problémy s laděním. Je však otázka, do jaké míry se na jeho výkonu a herní pohodě nepodepsala právě kvalita zvuku (zcela jistě zpočátku zapříčiněná i absencí zvukové zkoušky).

Kytarista Adam Agati patřil toho večera k nejintrovertnějším mužům na pódiu, ale to rozhodně nevadilo. Kytara má v Millerově hudbě důležitou úlohu a Agati je rozhodně muž na pravém místě. Jeho gradující sóla, zejména pak to první, byla nezapomenutelná a právem budila u publika velký ohlas. Těžko si představit Millerovu hudbu bez rytmiky. Bubeník Louis Cato (v Praze byl vloni například se Scofieldovým Überjamem) hrál jako ďábel a po jeho pravé ruce mu asistoval "šaman" Mino Cinelu na konga, triangl (se kterým mimochodem umí zacházet jako málokdo) a jiné perkuse. V našem výčtu už kromě Marcuse Millera chybí pouze klávesista Kris Bowers, který odzbrojoval naprosto dokonalým timingem v sólování a bez nadsázky tvořil další naprosto přesnou rytmickou sekci. Škoda jen, že zvuk jeho kláves byl, mírně řečeno, velice zvláštní, asi tak, jako když se klávesy nepustí do sterea. V druhé polovině koncertu se při jednom z jeho sól dokonce ozývalo nepříjemné praskání.

Všechny tyto výše zmíněné muzikanty dirigoval muž uprostřed – Marcus Miller. Ten byl tím, který rozdával povely a celý koncert řídil, ale na druhou stranu nechával všem absolutní volnost ve vyjádření a nijak na sebe nestrhával pozornost. Ačkoli i jemu se nevyhnuly problémy se zvukem, milovníci slapu si přišli na své. A slapovat, to on umí. Kromě baskytary ovládá obstojně také zpěv a přibližně v polovině koncertu dokázal, že mu nejsou cizí ani dechové nástroje – konkrétně basklarinet.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Ačkoli je Marcus Miller virtozní hráč, jeho hudba stále slouží hudbě a ne jeho virtuozitě. Jeho koncert se rozhodně stal jedním z vrcholů festivalu Mladí ladí jazz.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Diana Krall, DRFG Arena Brno, 20. 9. 2017

    Jazzová zpěvačka a klavíristka Diana Krall si svým podmanivým hlasem získala posluchače velké brněnské DRFG Areny téměř okamžitě. Také špičkoví muzikanti její doprovodné kapely oslňovali svými excelentními sóly. Pro všechny velký zážitek. Prostě - byla to špica!

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!