Noční pták zavítal do brněnského Cafe Kunst

Viděli jsme, a tedy mohli si nejenom představovat, co vězí za zvuky dvou bicích soustav, roletofonu, kontrabasu a upravené elektrické kytary, mikrofonů a možná i něčím dalším. Ač všichni performeři, ne každý to zvládl střízlivý. Mluví se o duu Noční pták a jeho hostech, multiinstrumentalistce Jennifer de Felice a hudebním básníku Ivanovi Palackém, ale vlastně tak trochu i o rozličném publiku. Takový byl večer 7. listopadu v Cafe Kunst ve zvýšeném přízemí sídla Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity na Janáčkově náměstí v Brně.

Noční pták Noční pták Zdroj: oficiální web

Zdeněk Konopásek usedl starostlivě a disciplinovaně k bicím jako první a poté téměř všichni členové vystupujícího ansámblu. Začalo se něco po osmé, za okny a v pozadí křovin ladil červený neon kabaretu s některými (ne)hudebními nástroji Ivana Palackého. Hudba tohoto večera oproti nahrávkám působila živěji, ale nebylo to pouze tím, že byla živá. Bylo to především hosty, kteří vizuálně a nápaditě provedli vklady do toho, co posluchač již mohl čekat. Kontrabasistka využila téměř každé plochy a hrotu na svém nástroji, posazený básník i židle, na které seděl.

Čtěte také: Alternativa Festival představí současný jazz i experimentální tvorbu

Až na Konopáska se „dotkli" mikrofonu všichni účinkující, avšak de Felice pouze osobitým rapem či mluveným slovem. Možná by se její repliky k nahraným hlasům holými větami uvozující myšlenky daly nazvat jako součást více či méně improvizovaného rozhovoru. Mluvilo se přitom o vědě, mluvilo se anglicky, avšak zpívalo se česky. Několikrát zaznělo „Are you sleepy?" (Jste/jsi ospalý) a odpověď několikrát zněla „maybe" (možná), více však „yes", tedy ano.

Publikum tvořené převážně sociology a hudebními teoretiky ale nebylo ospalé. Naopak, bylo bdělé, mnozí se rozpohybovali v rytmu jakoby afrického šamanstva či zvuků džungle, až jednomu vyklouzla sklenice z rukou... Sálkem Kunst kolovaly oříšky, asi aby si účastníci připomněli život na zemi za kvílení i lahodného prozpěvování proměňujícího se ptáka či ptactva. Chvílemi snad posluchače napadalo: je tohle ještě součást duševního očištění?

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 


Místy zřetelně ano, místy nezřetelně ne. Určitě to byla očista především pro hlavní protagonisty. Přes to všechno posluchač odešel z velké míry obohacen i oblažen.

 

:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Joe Louis Walker, Lucerna Music Bar, 12. 11. 2018

    Americký bluesman Joe Louis Walker se podruhé vydal do České republiky, poprvé do Prahy. Nejprve zahrál sólový koncert v pražském Lucerna Music Baru, který se vlnil pod jeho taktovkou, a poté míří jako jedna z hlavních hvězd na šumperský festival Blues Alive. Více se dočtete v naší reportáži. Podívejte se zde na fotogalerii.

  • Sophie Hunger je hudební chameleon

    Jen u málokterého umělce se posluchač dočká tak častých a pozoruhodných zvukových obratů, jako je tomu u švýcarské písničkářky Sophie Hunger. Ta v pražském klubu Palác Akropolis v neděli 11. listopadu představila svoji novou desku Molecules, na níž se více posouvá k elektronickému zvuku.

  • DobBroMan přijede zahrát netradiční blues

    Na své první vystoupení v České republice se chystá netradiční bluesový kytarista a zpěvák vystupující pod jménem DobBroMan. Koncert odehraje v pondělí 19. listopadu v pražském klubu Mandragora.

  • Joe Louis Walker nadchl bluesové fanoušky

    Americký bluesman Joe Louis Walker se podruhé vydal do České republiky, poprvé do Prahy. Nejprve zahrál sólový koncert v pražském Lucerna Music Baru, který se vlnil pod jeho taktovkou, a poté míří jako jedna z hlavních hvězd na šumperský festival Blues Alive.