Noční pták zavítal do brněnského Cafe Kunst

Viděli jsme, a tedy mohli si nejenom představovat, co vězí za zvuky dvou bicích soustav, roletofonu, kontrabasu a upravené elektrické kytary, mikrofonů a možná i něčím dalším. Ač všichni performeři, ne každý to zvládl střízlivý. Mluví se o duu Noční pták a jeho hostech, multiinstrumentalistce Jennifer de Felice a hudebním básníku Ivanovi Palackém, ale vlastně tak trochu i o rozličném publiku. Takový byl večer 7. listopadu v Cafe Kunst ve zvýšeném přízemí sídla Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity na Janáčkově náměstí v Brně.

Noční pták Noční pták Zdroj: oficiální web

Zdeněk Konopásek usedl starostlivě a disciplinovaně k bicím jako první a poté téměř všichni členové vystupujícího ansámblu. Začalo se něco po osmé, za okny a v pozadí křovin ladil červený neon kabaretu s některými (ne)hudebními nástroji Ivana Palackého. Hudba tohoto večera oproti nahrávkám působila živěji, ale nebylo to pouze tím, že byla živá. Bylo to především hosty, kteří vizuálně a nápaditě provedli vklady do toho, co posluchač již mohl čekat. Kontrabasistka využila téměř každé plochy a hrotu na svém nástroji, posazený básník i židle, na které seděl.

Čtěte také: Alternativa Festival představí současný jazz i experimentální tvorbu

Až na Konopáska se „dotkli" mikrofonu všichni účinkující, avšak de Felice pouze osobitým rapem či mluveným slovem. Možná by se její repliky k nahraným hlasům holými větami uvozující myšlenky daly nazvat jako součást více či méně improvizovaného rozhovoru. Mluvilo se přitom o vědě, mluvilo se anglicky, avšak zpívalo se česky. Několikrát zaznělo „Are you sleepy?" (Jste/jsi ospalý) a odpověď několikrát zněla „maybe" (možná), více však „yes", tedy ano.

Publikum tvořené převážně sociology a hudebními teoretiky ale nebylo ospalé. Naopak, bylo bdělé, mnozí se rozpohybovali v rytmu jakoby afrického šamanstva či zvuků džungle, až jednomu vyklouzla sklenice z rukou... Sálkem Kunst kolovaly oříšky, asi aby si účastníci připomněli život na zemi za kvílení i lahodného prozpěvování proměňujícího se ptáka či ptactva. Chvílemi snad posluchače napadalo: je tohle ještě součást duševního očištění?

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 


Místy zřetelně ano, místy nezřetelně ne. Určitě to byla očista především pro hlavní protagonisty. Přes to všechno posluchač odešel z velké míry obohacen i oblažen.

 

:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Mladí ladí jazz 2019: Na koho lákají letos?

    Mezinárodní festival Mladí ladí jazz již podesáté rozproudí jarní hudební Prahu a představí muzikanty a formace, kteří odvážně otevírají jazzové škatulky nejrůznějším hudebním žánrům. Podívejte se na hlavní program, předprodej vstupenek je již zahájen.

  • Foto: Big Daddy Wilson, Bounty Rock Cafe, Olomouc, 4. 2. 2019

    Americký bluesman Big Daddy Wilson zahrál se svojí doprovodnou kapelou skvělý koncert v Bounty Rock Café v Olomouci. A z tohoto vystoupení, kdy se bavili nejen posluchači, ale i samotní muzikanti, vám přinášíme fotoreport.

  • Árstídir míří do Modré Vopice

    Melancholie i poklidná atmosféra severské hudby. To je kapela Árstídir, která není pro české publikum nováčkem. Neuplynula ani dlouhá doba, co kapela vystoupila v Brně, a v rámci evropského turné k nové desce Nivalis se podívají do Prahy.

  • Festival Blues Alive v Šumperku získal nejprestižnější světové bluesové ocenění za dlouholetý přínos tomuto žánru

    Jako vůbec první český držitel získal mezinárodní hudební festival Blues Alive, jehož dvacátý třetí ročník právě začíná v Šumperku, nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019. Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží o oceňování, uchovávání a propagaci blues.

Další podobné články