The Bad Plus zahráli v Jazz Docku v novém obsazení Doporučený

V pondělí 22. října si mohli návštěvníci pražského Jazz Docku poslechnout koncert již legendárního amerického jazzového tria The Bad Plus v rámci festivalu Ozvěny amerického jara.

The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 The Bad Plus - Dave King - při koncertě v Sono Centru 20. 11. 2017 Foto: Seanínel/musicweb.cz

Po téměř dvaceti letech fungování ve stejné sestavě však v triu nastala změna. Kapelu opustil pianista Ethan Iverson a nahradil ho Orrin Evans, vynikající pianista a skladatel z Filadelfie. S kontrabasistou Reidem Andersonem a bubeníkem Davem Kingem byli po celá léta blízkými přáteli a Orrin se tedy stal přirozeným nástupcem v kapele, které, jak sám říká, vždy fandil. Od ledna jsou spolu již na turné a přijeli tedy ve skvělé formě a s novou zcela autorskou deskou Never stop II, která odkazuje na dřívější album The Bad Plus z roku 2010 Never stop I.

I to je signál, že kapela stále pokračuje a nekončí ani po odchodu původního pianisty. Je nezastavitelná. V Jazz Docku bylo cítit, že je publikum napnuté, jak budou muzikanti v novém obsazení znít a pracovat. Koncert zahájili kompozicí Orrina Evanse, melodickou baladou Seams, pod kterou hned od počátku Dave King rozprostíral své široké plachty úderů, jako by dokresloval celkový zvuk na několika místech zároveň. Obecenstvo prochvívaly disonantně napsané melodie a improvizace, které byly pro toto trio vždy tak typické.

 

 

 

Tuto cestu kontrastů a vybočení se zřejmě rozhodli nadále uctívat. Zvuk byl lahodný a pojil se, čeští zvukaři si s ním vyhráli. Touto první skladbou z nového alba dali posluchačům na srozuměnou, že zvuk kapely je přirozeně jiný, avšak osobitý přístup a zvuk Orrina Evanse do kapely skvěle zapadne a navíc nabízí zcela nové možnosti, kam budou moci hudebníci v budoucnu směřovat. Během koncertu zazněly i staré „hity“ The Bad Plus, například Anthem For The Earnest nebo Giant, které publikum miluje a nadšeně je přijalo. V těchto věcech měl posluchač někdy pocit, že se nic nezměnilo, avšak nakonec jsme se nedočkali skoro ironických demolicí témat Ethana Iversona, který vždycky převracel skladby od půdy po sklep a do všech stran.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Orrin Evans se zhostil těchto věcí po svém a publikum bylo nadšené. The Bad Plus jsou zkrátka pouze v novém kabátě, píše se nová kapitola této kapely. V kompozicích z nové desky se všichni tři předvedli jako invenční autoři, zaznělo plno krásných a překvapivých momentů, kdy kupříkladu po vyhroceném sólu nastal nenadálý zlom a trio se jako jeden člověk stáhlo o tři dynamiky níže k tématu. Byli opravdu skvěle sehraní, na pódiu bylo vidět, že jsou nejen zaujati naprosto hrou svých spoluhráčů, ale že jsou navíc i dobrými letitými přáteli. Koncert uváděl kontrabasista Reid Anderson a neodpustil si narážky na Davea Kinga, takže všechny rozesmál a atmosféra byla velmi příjemná. Nakonec diváci kapelu nepustili bez přídavku a zazněla tedy opět starší nádherná věc Everywhere You Turn, kterou vygradovali až do fortissima a večer tím krásně uzavřeli. Nezbývá než The Bad Plus pozorně sledovat dál a čekat, kam se nyní hudebně vydají.

Pro redakci musicweb.cz napsal Honza Michálek

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Keb' Mo', Divadlo Archa, Praha, 16. 7. 2019

    Charismatický černý bluesman Keb' Mo' svým pohodovým vystoupením vytvořil v Divadle Archa skvělou atmosféru. Představil nejen svoje nové CD Oklahoma, ale zazpíval i s publikem svoje starší písně, při kterých střídal akustické i rezofonické kytary, které mu pečlivě připravoval jeho "roztleskávač" Riley. Z tohoto téměř dvouhodinového koncertu přinášíme náš fotoreport.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Selmy Uamusse

    Mozambik patří, podobně jako Kapverdy či Brazílie, mezi kulturně navzájem spřízněné země portugalské sféry. Po hudební stránce je to ovšem zatím nezmapovaný region. O to větším překvapením je zpěvačka Selma Uamusse, která organicky spojuje dva dosud oddělené světy - živelné rytmy mosambického venkova, i funk a zvukovou psychedelii evropských klubů. Přijďte do Paláce Akropolis 29. listopadu!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Lakha Khana

    Virtuózní houslista Yehudi Menuhin kdysi prohlásil, že temný a hypnotický tón nástroje sarangi je tím nejpřesnějším obrazem indické duše. Jedná se o paralelu evropských houslí, která je ovšem podobně jako sitar opatřena sadou rezonančních strun a užívá se jak v klasické, tak i lidové hudbě. Pojďte soutěžit s redakcí musicweb.cz o lístky na 18. listopadu do Paláce Akropolis.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert The Comet Is Coming

    Cosmic Jazz v taneční rovině aneb hudba budocnosti pozpátku. Londýnská postjazzová hvězda poprvé v České republice 19. listopadu v prostorách Paláce Akropolis!