27.11.2013 7:00

Chai dokazují, že by mohli mít potenciál prorazit

Čtyřčlenná kapela Chai, která pochází z jihozápadních Čech, vydala již druhé album. To představuje na koncertech a čeká na své nové posluchače. Jedná se o poměrně neznámou kapelu, která své jméno může zvýraznit právě pomocí tohoto alba.

Chai je mladá kapela z Nýrska, která v roce 2010 vypustila do světa své debutové album S tebou mě baví svět. V letošním roce vydali druhou desku, které nese název Hrudní kosti v tanci. Toto album obsahuje celkem jedenáct singlů, které napsal a otextoval frontman kapely Pavel Bošek. Mezi jedenáctkou skladeb najdeme i jeden duet, který jako host zpívala Klára Gajová. Hrudní kosti v tanci bylo nahráno ve studiu Citron v Ostravě za podpory Radima Pařízka z kapely Citron.
Všech jedenáct skladeb je nahráno, jak už napovídá spolupráce s kapelou Citron a přebal alba, v pop-rockovém až punk-rockovém stylu. Sama kapela se nedokáže přesně zařadit. Členové kapely o sobě řekli, že jsou původně pop-rockeři, kteří směřují k tomu stát se punk-rockery. Jejich zařazení prý nejde popsat, musí se slyšet.
Předtucha, která album otevírá, je opravdu zdařile melodická a má sklon stát se hitem. Kombinace bicích a elektrické kytary je velice vyvážená a způsobuje, že je skladba chytlavá i pro posluchače, kteří jí slyší poprvé. Na kvalitě malinko může ubrat pouze kratší délka skladby. Na ní ihned navazuje Žvejkačka, která začíná nástupem zpěvu za doprovodu elektrické kytary. Postupně se přidávají bicí a celá skladba se rozjíždí s refrénem. Opět i tento singl je poměrně melodický a ten, kdo ho poslouchá, si nejspíš přestaví kapelu, jak hraje na festivalu a diváky, kteří poskakují do rytmu.
Třetí věcí na albu je písnička Frajer, kde má hlavní slovo zpěv a výrazné bicí. U této skladby můžete za začátku mít malinko pocit podobnosti se známější kapelou Wohnout. Frajer je rovněž prvním singhlem z alba, ke kterému je natočené video. Čtvrtým kouskem alba jsou Lidi, kteří se snad dostanou do povědomí posluchačů. Tato věc mě opravdu zaujala a myslím, že s Předtuchou jsou tím nejlepším, co na albu je. Pátou skladbou Hrudních kostí je Tak dělej, která se nese ve stejném duchu jako předchozí skladby.

Tak dělej je následovaná Kalendářem, který je hrán po celou dobu v jednom tempu a jedinou změnou v rytmu je refrén. U této skladby můžou posluchači nabít pocitu nudy, který však možná odstraní další song Halo. V této skladbě se aspoň mění rytmus a objevují se chytlavé části textu, které jsou velmi snadno zapamatovatelné. Osmičku na albu nesou Ideály, kde si obdiv zaslouží hlavně zpěvák zpívající velmi rychle. Tuto píseň bych ho chtěl vidět zpívat naživo, jelikož by mě zajímalo, zda mu půjde rozumět a zda to udýchá. Devátým singlem je Chce to klid. Tato píseň není ničím výjimečná a pocit nudy se může vrátit, jelikož už od poloviny alba jsou všechny singly v hodně podobném rytmu bez větších změn.
Dámo, pane má číslo deset a je jediným duetem, který se na albu nachází. Tato skladba je velice rozporuplná. Zejména díky klávesám a jejich melodii, kterou vydávaly, jsem měl pocit, že se ocitám někde na vesnické zábavě krátce před třetí ranní. Nutno však vyzdvihnout, že díky hlasu hosta, Kláry Gajové, se jednalo o oživení a vytržení z pocitu monotónnosti po předešlých dvou skladbách. Posledním kouskem alba je Vedle mě. V této písni je zpěv doprovázen pouze kytarou. Jedná se o povedený počin, který mohl být klidně delší než jen dvě a půl minuty. Dle mého názoru skvělá tečka, která se řadí na třetí místo za Předtuchu a Lidi.
Když se mi toto album dostalo do rukou, byl jsem opravdu skeptický, ale rozhodl jsem se mu dát šanci. Musím podotknout, že se jedná o album, které má ambice, i přes některé nedostatky, najít si širší publikum. Nedostatky mohou být krátké délky některých skladeb, slabší rytmická pestrost a nepříliš výrazný a rozpoznatelný hlas zpěváka, který bude muset dobře volit skladby, aby kapela nezapadla mezi ostatní nepříliš známé kapely. Každopádně si dokážu představit, jak na některé skladby z tohoto alba poskakuji na festivalu a proto doufám, že Chai budou mít to štěstí a dokážou, že mají potenciál. K tomu by jim nejspíše pomohly různorodější písničky, které by je odlišily od jiných kapel hrajících ve stejnému stylu.