02.02.2020 13:00

Malina Brothers novým DVD oslavují 10 let na scéně

Malina Brothers - 10 let na scéně Malina Brothers - 10 let na scéně Zdroj: přebal DVD

Česká bluegrassová kapela Malina Brothers působí na hudební scéně již deset let, během kterých natočila tři studiová alba. K tomuto kulatému výročí se rozhodla vydat dokument Kluci od Metuje, vyjet na české turné a taktéž vydat záznam koncertu ze SONO Centra v Brně dne 24. dubna 2019 na DVD a CD. A jak se tento počin vydařil?

ZpěvníkKapelu Malina Brothers tvoří čtyři členové, jak sami o sobě tvrdí - sidemeni jiných. Banjista z Druhé trávy Luboš Malina, jeho bratr, kytarista Pavel Malina, jejich bratr, houslista Pepa Malina a jediný nepříslušník rodu Malinů, ale muzikant stejné krve i města Náchoda - basista Pavel Peroutka. I když se nepovažují za sólové umělce, všichni členové v kapele zpívají jak sólové party, tak ty doprovodné, a už nyní mohu prozradit, že skromnost je v jejich případě velice milá, ale zbytečná. Pěvecké linky zvládají s přehledem a krásně zaranžované harmonie jen hladí uši.

Ale vraťme se na samý začátek. Kapela, která vznikla díky povzbuzení kamarádů, když společně hrávali v náchodských hospodách, rozhodně na koncertní pódia patří. Když se podíváme na přebal DVD, je na první pohled jasné, že se jedná o záznam živého vystoupení, což nám prozrazuje stage i hlediště. Kapela se změnila v nepatrné mravence v záři reflektorů. Westernové boty, kytary i benja kolem naznačují, jaký žánr nejspíš uslyšíme. Fanoušky ale potěší především to, že kromě samotného DVD uvnitř naleznou i CD se stejným koncertním záznamem, nicméně pouze s 16 skladbami.

Další bonus je schovaný hned v deskách samotného přebalu - zpěvník Malina Brothers, ve kterém posluchač (a leckdy i více či méně profesionální hudebník) nalezne partitury skladeb s notami, akordy i texty písní, a navíc i osobité grafiky Luboše Maliny, které snad význam písní nemohou lépe vystihnout. A tak si Návrat, Rychlejší koně či Stín staré řeky může zkoušet zahrát i doma.

Samotný koncert trvá bez mála dvě hodiny a čítá 28 písní. Pro mnohé zasvěcené je repertoár očekávaně složený ze všech tří alb, které kapela dosud vydala. První dvě skladby Rychlejší koně a A život běží dál uvedou na začátek v češtině a Luboš tentokrát nedrží v ruce banjo, ale kytaru. Poté přeskočí spolu s Midnight Highway a One Drop of Rain do angličtiny, čímž prakticky nastaví jakési dvě linky, ve kterých pokračují celý koncert. Střídají se a osvěžují repertoár, stejně tak jako se na pódiu střídá počet muzikantů. Kapela začala hrát ve standardních čtyřech, ale postupně si během koncertu přizvala hned dva hosty - amerického zpěváka a hráče na foukací harmoniku Charlieho McCoye a zpěvačku a světoběžnici Kateřinu García

Převládající mužský element zjemňuje Katčin jemný, ale přesto svébytný zpěv, nad kterým posluchač žasne, ať už zní anglicky, česky či irsky. Americké kořeny žánru naopak umocňuje přítomnost skvělého hudebníka Charlieho, který dodává ve svých vstupech skladbám nádech pravého venkova. Pěvecky ale nezaostávají ani samotní členové kapely, jak už bylo řečeno. Oba hostující zpěváky taktéž spojuje zelený ostrov, a to například v irsky laděných skladbách Rose of Killarney nebo Kerry Fling.

Pavel Peroutka svým tenorem doslova uhrane v bluegrassově rychlých skladbách, Lubošovi sedí sólový prostor v česky zpívaných písních, Pepa Malina procítí své autorské skladby Jabloň nebo Hany jako pravý folkový muzikant a Pavel jako chameleon zvládá od každého něco. A pokud zpívají všichni naráz, ladí jim to náramně. Nicméně stejně jako jejich desky, ani koncerty nejsou pouze o zpěvu, ale především o nástrojích. Instrumentální skladby prokládají ty zpívané a ve všech vyniká výjimečný talent všech čtyřech muzikantů. Pavel Malina si se svou akustickou kytarou rozumí natolik, že přechází mezi žánry hravě a bez námahy, a působí přitom jako sólista na elektrickou kytaru.

Houslové melodie dodávají písním nostalgický nádech i atmosféru dálek a rytmika především v roli basy Pavla Peroutky nezaostává, ale naopak se jeho prsty po nástroji doslova předbíhají. Multiinstrumentalista. Sice toto slovo nemám zrovna v lásce, protože neobsáhne konkrétně všechny nástroje, na které by Luboš Malina z listu zahrál, ale i na tomto koncertě vystřídal akustickou kytaru, banjo, barytonové banjo a irskou píšťalu.

I když má kapela autorských skladeb v repertoáru méně než těch převzatých, rozložila jejich počet tak, aby se mezi sebou krásně prostřídaly a mezi ty nejvíce vydařené v koncertním pojetí považuji dvě - Ikaros od Pepy Maliny, v níž obdivuji především decentní atmosféru a až básnický text, a Zlatá éra Luboše Maliny z poutnických časů, která pokaždé vystoupení povznese díky skvělému prostoru pro všechny nástroje. Pokud se jedná o tradicionály či přejaté skladby, kapela sází na vlastní aranž, čímž písně zabalí do zcela nových hudebních šatů, jako je tomu v případě písně Návrat, která nejen odráží bratrskou nerozlučnost, ale i neodmyslitelnou součást folkových textů - vlaky.

Malina Brothers vydali k 10 letům na scéně také dokument Kluci od Metuje

Je každopádně jednoznačné, že si všichni hudebníci koncert opravdu užívají, mezi písněmi vřele s publikem komunikují, vyprávějí krátké vtipné historky i střípky z muzikantského života. Tento záznam nejvíce ocení diváci, co samotný koncert či tehdejší turné navštívili, dlouholetí posluchači a příznivci české country a folkové scény, ale nedokážu si představit jediného hudebního nadšence, který by nepochválil vynikající výkony těchto hudebníků. Na CD je zaznamenán užší výběr "toho nejlepšího" z koncertu tak, aby každý člen dostal sólový prostor. Skvělý počin, ale ještě lepší je vychutnat si ho živě, když je kapela zrovna na turné.