02.02.2018 15:15

Švédové Avatar experimentují na nové desce Avatar Country

Avatar jsou již nějakou dobu na výsluní slávy a užívají si ji naplno. Nenechávají však své fanoušky klidné a tak mimo velkých turné, konečně tato švédská kapela vydala své sedmé studiové album Avatar Country.

Existence Avatar sahá až do roku 2001, kdy společně tuto kapelu založili bubeník John Alfredsson a kytarista Johas Jarlsby. Prvním počinem Avatar bylo v roce 2004 EP  Personal Observations a ještě téhož roku vydali druhé EP 4 Reasons to Die. První studiové album Thought Of No Tommorow  nahráli v lednu roku 2006. Avatar vydali doposud šest alb a patří k hlavním headlinerům metalových festivalů. Poslední deska Feathers & Flesh vyšla v roce 2016. K desce Avatar vydali i knihu příběhů, vztahujícím se k albu, a později i audio knihu.

Produkce alba Avatar Country se zhostil Jay Ruston, který mimo jiné spolupracoval například se Stone Sour, Anthrax nebo Steel Panther. Album se nahrávalo od léta 2017 ve švédském studiu Spinroad Studios Lindome. Nyní se deska dostává pomalu na hlavní příčky světových hitparád. Nejlépe hodnocené je zatím v Americe, kde se v kategorii zahraničních kapel dostalo album Avatar Country na druhou příčku hned za albem uskupení Corrosion of Conformity.

Vítejte v Avatar Country

Celé album začíná intrem Glory of the King a hned po něm začne úvodní riff k Legend of The King. Skladba je složená z unikátního mixu epických partů, které vystřídají melodie připomínající bluesovou baladu, s tvrdým deathmetalovým riffem. Skladby King's Harvest a již dříve zveřejněný singl A Statue of the King více připomínají starší tvorbu Avatar, která je pro ně typická. Hutné riffy střídají melodičtější party. Zahřeje u srdce, když slyšíte metalovou kapelu držet se svého stylu a přitom i experimentovat.

The King Welcomes You to Avatar Country zní jako hardrockový hit ze sedmdesátých let. Je velmi energický, euforický a zpěvák Johaness Eckerström znovu předvedl, že jeho hlas má neuvěřitelný rozsah. Mezi asi nejzajímavější skladby na tomto albu považuji trojici, která album uzavírá: King After King, Silent Songs of the King Pt. 1 - Winter Comes When the King Dreams of Snow a Silent Songs of the King Pt. 2 - The King's Palace. V King after King se v prodlevách mění pomalá melodie, kterou doprovází chraplavý hlas zpěváka a naopak epičtější a tvrdší riff, který hraje v refrénu, doprovází vysoký melodický hlas. Kytarové sólo v této skladbě je pro mě asi tím nejzajímavějším na tomto albu. Je rychlé, melodické a připomíná mi trochu některá sóla mladé americké kapely Black Veil Brides.

Winter Comes, When the King Dreams of Snow a The King's Palace  dohromady ve dvou částech tvoří skladbu Silent Songs of The King. První část je ambientní skladbou, ze které vyzařuje ospalá uklidňující nálada. Druhý part je opakem. Probudí, rozproudí krev. Celé album má, co se textů týče, jednoduchý příběh. Vše se točí okolo oslavy krále, popěvkům o jeho síle, o tom jak je skvělé za něj bojovat.

Avatar Country je bezpochyby jednou z nejlepších desek této švédské kapely. Ze stínu své melodic-deathmetalové extrémnosti na této desce vpluli i do instrumentálních, bluesových, ale i do klasicky hardrockových vod, které místy připomínají AC/DC. Každé album Avatar je jiné a specifické, ale na tomto počinu se kapela představila z úplně jiného pohledu. Mimo svou metalovou tvrdost a smyslu pro humor předvedli Avatar, že umí experimentovat.