Hiromi Uehara - jistota jazzové virtuozity Doporučený

Jedna z hlavních jazzových událostí tohoto roku je za námi. V Brně vystoupila japonská klavíristka Hiromi Uehara, která na JazzFestu Brno představila svoji novou desku. Repertoár navíc překvapivě tvořily právě pouze skladby z tohoto nového alba.

Hiromi Uehara na koncertě v Brně 3. listopadu 2019 Hiromi Uehara na koncertě v Brně 3. listopadu 2019 Foto: Zbyněk Zácha/musicweb.cz

A byl to opět zážitek, na který se bude dlouho vzpomínat. Již čtyřicetiletá klavíristka zasedla v nádherných prostorách Janáčkova divadla za křídlo, aby mohla plnému sálu zahrát kousky ze svého nového alba Spectrum, které vyšlo letos na podzim. Sama Hiromi na úvod připomněla své počátky spojené i s Teplicemi a Prahou, kdy v těchto městech vystupovala už v pouhých čtrnácti letech s Českou filharmonií.

Zároveň roztomile zavzpomínala na své oblíbené české jídlo – svíčkovou. Po sympatickém úvodu už zahájila svůj koncertní set, který započala skladbou Kaleidoskop. Právě barvám totiž Hiromi věnovala své nové album, a tak nebylo těžké najít v každé skladbě nějakou inspiraci z palety barev. Úvodní opět ukázala silný skladatelský potenciál dnes již zkušené hudebnice. Hiromi umí posluchače upoutat jak vynikající hráčskou technikou, tak zároveň poutavou hravostí, taktéž umí diváky i bavit milou a přesto fascinující koncertní show.

 

 

Hiromi totiž rozhodně není nějaký studený čumák, naopak se snad ani mračit neumí. Její koncert byl přehlídkou skvělých improvizací začleněných do náročných a přesto melodických partů. Právě spojení melodických kompozic s její technickou zdatností je klíčem k tomu, co činí Hiromi tak příjemně poslouchatelnou jak pro hudebního laika, tak i náročného posluchače. Hiromi zkrátka umí naservírovat každému, co má rád.

Během večera Hiromi postupně osvětlila i jména svých nových písní. Skladba Mr. C.C. byla například věnována Charliemu Chaplinovi, k čemuž řekla, že ačkoli filmy s ním jsou černobílé, tak ona v jeho filmech vždy vnímala kouzlo barev. Zároveň téma písně znělo jako pocta hudby z grotesky spolu s jazzem. Došlo rovněž na dvě vydařené cover verze. Beatlesovská Blackbird rozhodně své tvůrce nemohla urazit i díky tomu, jak ji Hiromi navíc nastavila komplikovanou improvizací.

Vyvrcholením večera byla ovšem pocta skladateli Georgi Gerschwinovi jeho skladbou Rhapsody in Blue. Jak sama Hiromi zdůraznila, v jejím podání bylo cílem ukázat ještě více variací modré barvy, a i proto ji pojmenovala po svém Rhapsody in Various Shades of Blue. Při téměř půl hodiny trvající hře Hiromi předvedla nádhernou interpretaci známé písně, ale i ji rozvinula náročnou improvizací, při níž si posluchač mohl jen říct, kde se v té drobné dámě bere taková energie a síla. Její styl hry totiž rozhodně není slaboučkým projevem - umí být rázná a úderná, aby vzápětí přešla do klidných tichých vod jemných tónů. Po této vyčerpávající části nastal potlesk a následné vytleskávání umělkyně k návratu za klavír. Hiromi poté ještě zahrála další dvě písně. Její set tak trval bezmála dvě hodiny. Při takto náročném sólovém výstupu opravdu neskutečný výkon.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Hiromi Uehara je dnes rozhodně jednou z hlavních osobností současné jazzové fúze. Nakolik se někomu může už tento žánr zdát tematicky vyčerpaný, japonská umělkyně sebevědomě dokazuje, že tomu tak rozhodně zatím není. V jejím podání se odhalují neskutečné možnosti klavíru ve spojení s šíří jejího talentu. Dokáže být součástí velké kapely, ale užije si i sólové koncertování. Můžeme se jen těšit na to, co si pro příště zase nachystá nejen pro české posluchače.

Koncertní setlist: Kaleidoscope, Yellow Wurlitzer Blues, Whiteout, MR. C.C., Blackbird, Spectrum, Rhapsody in Various Shades of Blue, Přídavky: Sepia Effect, Seeker

Napsal(a):

Zanechat komentář