Vytisknout tuto stránku
sobota, 25 listopad 2017 08:00

Dobří jazzmani se vracejí. JazzFestBrno přivítá známá jména

Napsal(a)
Avishai Cohen jezdí do České republiky často. Vystoupil i v Rudolfinu v dubnu 2015. Avishai Cohen jezdí do České republiky často. Vystoupil i v Rudolfinu v dubnu 2015. Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

Pořadatelé mezinárodního hudebního festivalu JazzFestBrno odtajnili první čtyři koncerty z programu 17. ročníku, který odstartuje 1. února příštího roku. Všechna čtyři jména jsou věhlasnými zástupci svého žánru, takže je se na co těšit.

„Dlouhodobým posláním festivalu je představovat jazz ve všech jeho rozmanitých podobách a myslím, že pohled na první odtajněná jména z nadcházejícího ročníku opět potvrzuje, že jazz jako žánr již zcela ztratil jasné kontury," říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

První koncert JazzFestu Brno 2018 obstará 1. února v Bobycentru proslulý americký bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra vedený kapelníkem, proslulým trumpetistou a skladatelem Wyntonem Marsalisem. „V bigbandu hraje patnáct z nejlepších současných jazzových sólistů, sekčních hráčů a aranžérů. Jedinečnost samotného Wyntona Marsalise dokazuje fakt, že v jedenadvaceti, v roce 1982, debutoval jako lídr a od té doby natočil více než šedesát nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby, jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy." přibližuje Spilka. Marsalisův bigband se chlubí obdivuhodným repertoárem. Ostatně při svém předloňském dvojitém vystoupení v Brně předvedla kapela v jeden večer dva naprosto odlišné koncerty.

Americký pianista Brad Mehldau, který zahraje 18. února v Besedním domě, se do Brna vrátí po čtyřech letech. Tehdy na JazzFestu oslnil publikum se svým triem, nyní se představí se sólovým recitálem. Brad Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossover hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Jeho hudba respektuje tradici a osobitě reflektuje současnost. Čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, experimentální hudby, ale i pop music. Koneckonců třemi jeho nejpřehrávanějšími nahrávkami na Youtube jsou úprava jazzového standardu My Favorite Things, skladba 50 Ways to Leave Your Lover písničkáře Paula Simona a poutavé aranžmá ikonického ploužáku Bitter Sweet Symphony britpopové kapely The Verve. „Mehldau je nevídaný virtuos, který ovšem své technické dovednosti využívá plně ve prospěch hudby. Jeho posluchači se rekrutují ze všech generací, uspokojí jak tradicionalistu, tak hledače nových cest. Jeho brněnské sólové vystoupení v nádherném prostředí Besedního domu bude oslavou fenoménu improvizace," těší se Spilka.

I třetí navrátilec v programu pochází z kolébky jazzu. Americký saxofonista a skladatel Donny McCaslin zavítá se svojí kapelou 15. března do Sono Centra. Kalifornský rodák čeří jazzové vody již dvě dekády. Jeho kariéra nabrala nečekaný spád, když McCaslina a jeho kapelu ke spolupráci přizval David Bowie, aby společně nahráli album Blackstar, jak se ukázalo, Bowieho mistrovskou hudební derniéru. „Že se Donny McCaslin od sofistikovaného bona fide jazzu dostává do meziprostoru, jenž nezná stylové hranice a přeje kreativitě, bylo zřejmé již od nahrávky Perpetual Motion, kterou představil na JazzFestu v roce 2012. Spolupráce s Davidem Bowiem pak jeho hudební proměnu definitivně dokonala," hodnotí Spilka. I samotný McCaslin přiznává, že spolupráce s Davidem Bowiem jej ovlivnila natolik, že ji otiskl do několika skladeb na své poslední desce Beyond Now. „Po Davidovi se vlastně změnilo úplně všechno. Jinak nazírám na hudbu, jinak přemýšlím o skládání," říká dnes jednapadesátiletý umělec. Právě repertoár z desky Beyond Now představí v rámci svého brněnského koncertu.

 

 

Izraelský basista, skladatel a zpěvák Avishai Cohen patří k největším oblíbencům brněnského publika, a to přesto, nebo možná právě pro to, že pokaždé přijíždí se zcela jinak pojatým repertoárem. Svůj nejnovější koncertní projekt a album 1970 představí 5. dubna v Bobycentru. Číslovka 1970 je rokem Cohenova narození a naznačuje tak osobní rozměr tohoto alba, kterým Avishai vzdává hold svým hudebním vzorům od africké a latinskoamerické hudby přes sefardskou tradici až po sofistikovaný soul a pop Stevieho Wondera a dalších legend afroamerické hudby. Zvuk nové kapely obohacují jak etnické nástroje jako perkuse a arabská loutna oud, tak klávesy, jež dodávají výsledné hudbě plnokrevnost. Avishai Cohen ale nezapomíná na svoji vlastní instrumentální bravuru a demonstruje ji jak na kontrabasu, tak na baskytaře. A vedle toho se mu otvírá nový prostor v disciplíně pěvecké, která se v posledních letech stává nedílnou součástí Cohenových nahrávek i vystoupení. „Projekt 1970 představuje Avishaie v doposud nejvíce extrovertní poloze a odhaluje ještě více vrstev osobnosti umělce, jehož zdejší posluchači milují," říká Spilka.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

První kontury 17. ročníku JazzFestu Brno jsou tedy načrtnuty a slibují opět pestrobarevný hudební obraz. Jeho konkrétní podobu představí pořadatelé na konci ledna, kdy zveřejní kompletní program. Vstupenky v cenách od 290 korun jsou v prodeji na webu Nejkoncerty, v prodejní síti Ticketportal a v běžných kamenných předprodejích. „Na koncerty bigbandu Wyntona Marsalise a Avishaie Cohena nabízíme i VIP vstupenky, které pravidelně z předprodeje mizí nejrychleji. Fanoušci festivalu si je totiž zvykli nadělovat jako originální vánoční dárek," doplňuje výkonný ředitel JazzFestu Brno Vlastimil Trllo. Více informací o festivalu nabízí oficiální web JazzFestu.

Zveřejněné koncerty JazzFestu Brno:

1. 2. 2018, 19:30, Bobycentrum - Jazz at Lincoln Center with Wynton Marsalis 

18. 2. 2018, 19:30, Besední dům - Brad Mehldau Solo 

15. 3. 2018, 19:30, Sono Centrum - Pavel Wlosok Trio + Rick Margitza a Donny McCaslin 

5. 4. 2018, 19:30, Bobycentrum - Avishai Cohen 

 

Přehled

Další články

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

  • Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků

    Zatímco úvod prvního večera svěřilo vedení do rukou slovenských sousedů, ten následující, jen s návratem k tradičnímu výkopu z předsálí, opanovali ti polští. Karolina Czelej své hráčské ambice realizuje v jiném projektu, a tak se mohla jako jediná z Caramel Black ve foyer plně věnovat mikrofonu. Klasickou blues-rockovou nálož protkanou i popovějšími nápěvky, tedy standardní balíček většiny polských kapel, povyšuje Karolínina barva hlasu.