23.08.2014 11:03

Rozhovor s HammerFall: Nové album je následovníkem Legacy of Kings

Dlouhé dva roky nebylo slyšet o švédských heavy metalových věrozvěstech HammerFall. Nyní se ale vracejí v plné zbroji s novým albem (r)Evolution. A protože i v našich končinách mají ohromné množství příznivců, rozhodli jsme se při této příležitosti vyzpovídat bubeníka Anderse Johansonna.

Před nahráváním nového alba jste se na dva roky odmlčeli. Co tuto pauzu způsobilo a co jste během ní dělali?

Důvodů bylo víc. Největší byl asi ten, že jsme si všichni potřebovali tak nějak mentálně odpočinout od metalu. Kdybychom to neudělali, nové album by bylo slabé, prostě "jenom další deska". Přišlo nám jako dobrý nápad udělat pauzu, abychom to album opravdu chtěli udělat. Já osobně jsem po tu dobu hrál jazz a nějakou tancovačkovou muziku, což bylo v pohodě, i když v tom nebylo tolik energie. Takže byla opravdu pecka zase nahrávat bicí s větší rychlostí a silou.

Nové album má být návratem k vašim kořenům, co od něj můžeme očekávat?

Myslím, že zní svým způsobem jako následovník desky Legacy of Kings.

 

Sledujte metal na Facebooku:
 

 

Proč jste se rozhodli poprvé od alba Legacy of Kings znovu spolupracovat s producentem Fredrikem Norströmem?

Protože je skvělý a má ten pravý metalový přístup k věci. Má dobré nápady a je dost silná osobnost, aby nepodlézal kapelníkům. To hodně pomáhá kreativitě. Nic proti ostatním producentům. Tvrdě makají a mají spoustu talentu. Ale jsou to řiťolezci. Fredrik s námi natočil první dvě desky a bylo fajn mít ho zpátky.

Proč jste si za první singl vybrali Bushido? Můžeme k této písni očekávat videoklip? A máte nějaký zvláštní vztah k Japonsku?

Pro mě to první volba nebyla, takže nevím. Klip k k téhle písni dělat nebudeme. Udělali jsme video k rychlejší věci, brzy uvidíte (rozhovor byl pořízen před premiérou klipu k písni Hector's Hymn, pozn. red.). A ano, já osobně dělám karate už roky, takže pro mě ten název byl skvělý. V japonštině to znamená cesta válečníka. HammerFall nemá žádný zvláštní vztah k Japonsku. Alespoň ne ve srovnání s jinými zeměmi.

 

 

Poslední deska Infected byla první, která na obalu neměla tradičního maskota Hectora. Přinutila vás reakce fanoušků, aby jste jej na novince vzali zpět?

Je to tak. Fanoušky jsme tím hodně naštvali. Neuvědomili jsme si, jak silný Hector vlastně je. Je silnější než kterýkoliv člen kapely.

Máš zkušenosti i z jiných seskupení před HammerFall. Nejznámější je asi Yngwie Malmsteen. Jak bys porovnal práci v jeho kapele a v HammerFall?

Yngwieho kapela se více soustředila na hudební aspekty. HammerFall je víc čistokrevně písničková kapela. U Yngwieho jsme často mluvili o ostatních muzikantech, tónech a tak podobně. To se v HammerFall nikdy nestalo.

Jak moc se kapela změnila od roku 1999, kdy jsi se k ní připojil, do současnosti?

Ani moc ne. V podstatě je pořád stejná. Pár dalších členů trochu pozměnilo její tvář navenek. Zní teď mnohem lépe a na pódiu působí vyzráleji. S jinými lidmi přichází jiná atmosféra.

1000x1000

Zdá se, že do svých alb rádi čas od času přidáte nějakou tu cover verzi. Dočkáme se nějaké i na (r)Evolution?

Ne, tentokrát ne.

Máte písničky, které po více než patnácti letech nemůžete ani vystát?

Ne, kupodivu.

Jaký je tvůj názor na pirátství v hudebním průmyslu? Švédsko, kde vznikla Pirate Bay, je pokládáno za tolerantnější k tomuto fenoménu. Jak moc je tím HammerFall zasažen?

Myslím, že je to špatně, samozřejmě. Ale je to nevyhnutelné. Má to spoustu negativních důsledků. Například to znemožňuje koncertování v určitých teritoriích. V dokonalém světě bychom jeli turné po všech zemích, které bychom si vybrali. Ale když se na to podíváš střízlivým pohledem, turné není nic jiného než propagace alba. Pokud propagace nefunguje, pořádání turné se stává složitějším. Na druhou stranu to pomáhá malým kapelám dostat se mezi lidi, i když se žádný label neodváží je podepsat vzhledem k vysokým nákladům na nahrávání alb a tak podobně. Zástupci nahrávacích společností jsou teď mnohem opatrnější v tom, koho podepisují. Teď už se stahování a podobné věci dostaly více pod kontrolu a můžete z nich získat nějaké peníze, ale zdaleka to není dost. Za pár let už zůstanou jenom staré kapely, které se dokázaly prosadit, než stahování začalo. Každá kapela i společnost vydělává čím dál méně a každý se snaží více koncertovat. Všechny kapely jsou stále na cestách. A lidi si nemůžou dovolit je vidět všechny. Ale buďme pozitivní, třeba Spotify a podobní začnou platit víc a všichni budeme moci dál hrát.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.