Vytisknout tuto stránku

Australský trumpetista James Morrison zažil v Praze ovace ve stoje

V době, kdy řada muzikantů i posluchačů ohrnuje nos nad jazzovými standardy a jazzové kluby bojují o každého posluchače, se australskému virtuósovi Jamesi Morrisonovi podařilo uprostřed léta s touto hudbou vyprodat 17. července koncertní síň Obecního domu a spolu s Českým národním symfonickým orchestrem dostat posluchače do varu.

James Morrison James Morrison Zdroj: of.web umělce

Během nedělního koncertu nazvaném Jazz od A do Z zazněly opravdu hity z doby Luise Armstronga, přes swing, bebop až po jazzrockového mága Joe Zawinula, což podle ohlášeného programu mohlo budit zdání žánrové bezbřehosti. Zvládnout půlstoletí jazzu v jednom koncertu? Není to až příliš? Už od prvních tónů trubky ale třiapadesátiletý James Morrison nenechal nikoho na pochybách, že je mistrem svých nástrojů a že svou energií strhne každého. Kromě trubky totiž ohromil i na pozoun, saxofony, křídlovku a v neposlední řadě i na klavír, v tomto směru by mu mohl konkurovat jedině původem kubánský multiinstrumentalista Arturo Sandoval.

James Morrison si do Prahy přivezl oporu v podobě jazzového komba tvořeného jeho syny (William Morrison – kytara, Harry Morrison – kontrabas) a bubeníkem Patrikem Danao. Velkou ozdobou večera byla i mladá australská zpěvačka Hetty Kate, kterou s sebou kapelník bere na všechna důležitá vystoupení ve světě, a která s lehkostí zvládala i ta nejsložitější témata. Křídla všem jmenovaným ale dodal Český národní symfonický orchestr řízený Kryštofem Markem. Známé skladby tak zazněly přímo v hollywoodském lesku a posluchači se nenudili ani minutu. V naší zemi, kterou proslavilo i několik jazzových bigbandů, se tento orchestr ujal velmi záslužné role propagace jazzu v novém hávu. Čeští symfonici díky skvělým aranžmá totiž pozvedly slavné melodie na novou úroveň, velký orchestr disponuje přeci jen většími zvukovými možnostmi než klasický jazzový bigband.

 

 

Kuriozitou se stal Ellingtonův hit Don´t get around much anymore, který kapelník začal na pozoun, do kterého přidával svůj vlastní hlas, čímž nástroj nabyl bručivého zvuku. Lahůdkou se stala pomalá skladba Lil´ Darlin´ z repertoáru Counta Basieho, do níž si James Morrison střihl velmi nápadité klavírní sólo. V druhé půli koncertu James Morrison připomněl dalšího velikána trubky Dizzyho Gillespie ve skladbě Night in Tunesia, latinskoamerické kořeny jazzu zase oživil se zpěvačkou Hetty Kate v intonačně velmi obtížné písni Desafinado.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Když ale mladší z Morrisonových synů vyměnil kontrabas za baskytaru, bylo jasné, že koncert spěje k jazzrockovému finále. Tím se stal Hancockův hit Chameleon a Zawinulova skladba Birdland z repertoáru skupiny Weather Report. Tu u nás hrál svého času i Jazzový orchestr Čs. rozhlasu, ale v tak širokém aranžmá ji Praha slyšela poprvé. Není divu, že posluchači propukli v jásot a ve stoje se domáhali se dalších přídavků. Australský jazzový nezmar James Morrison se s nimi nakonec rozloučil blues, při kterém hrál na trubku pravou rukou a levačkou se sám doprovázel na klavír. Byl to velký svátek hudby a je na co vzpomínat.

 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Nick Schnebelen Band, Bounty Rock Café, Olomouc, 18. 10. 2019

    Špičkový americký kytarista Nick Schnebelen, kterého jsme viděli v r. 2017 jako jednu z hvězd na šumperském Blues Alive se na svém turné zastavil i v Olomouci. Syrovost jeho bluesové kytary i parádní vokální přednes uchvacuje fanoušky bluesového a bluesrockového žánru po celém světě. V březnu 2019 spatřila světlo světa jeho sólová deska Crazy All by Myself, s níž je momentálně na turné. Společně s bubeníkem Adamem Hagermanem a sošným baskytaristou Cliffem Moorem předvedli i v olomouckém Bounty Rock Café parádní koncert, ze kterého přinášíme fotoreport.

  • Festival Kytara napříč žánry představí špičkové kytaristy tří kontinentů

    Kytara je nástroj nepřeberných možností, které bez ohledu na stylové a jiné kategorie mapuje již 22 let festival Kytara napříč žánry. V sobotu 19. října jej otevře v pražské Písecké bráně australský kytarista Joe Robinson a 27. listopadu jej uzavře koncert čtyř mladých kytaristek - Christie Lenée z USA, Karlijn Langendijk z Nizozemí, Judith Beckedorf z Německa a Mileny Šolcové z ČR, které vystoupí v rámci MusiSHEans Guitar Tour 2019.

  • Rozhovor s Aronem Mellergårdhem: Před koncertem nejradši spím

    Švédská jazzová kapela Dirty Loops zavítala při svém turné i do pražského klubu Roxy. Před vystoupením se redakci musicweb.cz rozpovídal bubeník Aron Mellergårdh o životě bubeníka, kapele, i o tom, že se rád před vystoupením prospí. 

  • Foto: Laura Mvula, Forum Karlín, 15. 10. 2019

    Metaforicky bývá nazývána Ninou Simone moderní doby – styl její hudby mísí soulové, jazzové a R&B prvky způsobem, který má blízko k současné hudební univerzálnosti. Debutové album Sing to the Moon z roku 2013 poukázalo na její mimořádný talentu, následující deska The Dreaming Room z roku 2016 upevnila pozici Laury Mvuly jako zásadní umělecké osobnosti, již je dobré sledovat. My vám přinášíme fotoreport z koncertu v rámci festivalu Struny podzimu.