úterý, 11 březen 2014 11:00

Badi Assad prozářila klub Jazz Time brazilským temperamentem Doporučený

Napsal(a)
Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Badi Assad na koncertě v klubu Jazz Time 10. března 2014 Foto: Jakub Macháček/ musicweb.cz

V Čechách je takřka neznámá, ve světě ji naopak uznávají coby nejen vynikající zpěvačku, ale rovněž technicky zdatnou kytaristku. O těchto kvalitách přijela přesvědčit sedmačtyřicetiletá brazilská umělkyně do pražského klubu Jazz Time.

„Sympatická a půvabná dáma," řekli si asi návštěvníci zaplněného klubu, když je z pódia poprvé oslovila Badi Assad. Ta zahájila koncert netradičně - povídáním o své početné rodině, odkud pochází a kolik jejích bratrů rovněž hraje na kytaru. Krátce nato ovšem spustila příjemnou latinu, při níž hned dala najevo, jak má vysoké hlasové dispozice. K tomu se navíc doprovázela na nevšedně vypadající elektrickou kytaru, která ovšem měla nastavený zvuk akustické kytary.

Čtěte také: Do Česka se vrací legenda fusion Larry Coryell se svým novým projektem

Konstrukce její kytary sice byla originální, ještě originálnější však bylo její vystupování. Badi Assad je pověstná svými hlasovými experimenty, které by vzbudily obdiv jistě i u populárního Bobbyho McFerrina. Od mírných poloh přes divoké se barva jejího hlasu měnila jak chameleon. Když nehrála na kytaru, pleskáním po tvářích, případně i po krku, dokázala úžasně imitovat perkusivní nástroje.

Dá se tedy říci, že Badi Assad je vlastně zpěvačka, kytaristka a ještě navíc perkusistka v jedné osobě. Na své si přišli zajisté i milovníci kytary, neboť Badi na kytaru zkrátka opravdu umí velice dobře hrát, však si ji pro své světové turné vybrali v roce 2004 samotní jazzoví velikáni Larry Coryell a John Abercrombie. Tehdy přirozeně zapadla mezi tyto kytarové veterány a ukázala, že svým způsobem se jim vyrovná i po technické stránce hry.

 

 

Soudě dle jejího setlistu, který ovšem, jak sama přiznala, si zapomněla v hotelu, se Badi Assad přijela do Prahy představit spíše jako zpěvačka. Právě její experimenty, kdy dokáže najednou zpívat a zároveň se jakýmsi „pomlaskáváním" doprovázet, budily u přítomných velké nadšení, a právem tak byla po každé podobné skladbě oceněna zaslouženým potleskem.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Pro její hlasivky to jistě zároveň musela být dost náročná zkouška, proto si mezi skladbami dávala kratičké pauzy, aby se napila vody. Tyto mezery ovšem vyplňovala povídáním o sobě, své rodině či cestování, čímž rovněž diváky bavila. Na ní samotné bylo vidět, že temperamentní brazilskou povahu nezapře, což dokazovala svým častým, a pro přítomné jistě nakažlivým, smíchem.

Badi Assad zahrála i populární skladbu Valse d'Amelie od Yanna Tiersena

Kromě vlastního repertoáru zahrála i několik zajímavých coverů, jako ten nejchytlavěji pojatý je třeba zmínit Valse d'Amelie od Yanna Tiersena. V jejím aranžérském podání i covery ovšem zapadly do jednoho celku příjemné nálady, kterou splétala s pomocí technicky promyšlených kytarových sól, hlasového rozsahu a jeho častých proměn. S diváky se rozloučila po takřka hodině a půl dlouhém koncertu přídavkem, při němž opět bušením dlaněmi do tváří a krku ukázala, že umí odehrát dokonce celou melodii písně.

Je prostě neuvěřitelné, co tato nenápadná Brazilka dovede. V Praze ten večer jistojistě dokázala, že její národ má prostě hudbu v krvi, a ona sama navíc navazuje na odkaz, či spíše ho rozvíjí dále, takových osobností, jako jsou zpěvačka Flora Purim, perkusista Airto Moreira či skladatel Antonio Carlos Jobim. Od každého z nich si vzala evidentně to nejlepší.


Fotogalerii z koncertu Badi Assad naleznete zde.

Další články

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

  • Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků

    Zatímco úvod prvního večera svěřilo vedení do rukou slovenských sousedů, ten následující, jen s návratem k tradičnímu výkopu z předsálí, opanovali ti polští. Karolina Czelej své hráčské ambice realizuje v jiném projektu, a tak se mohla jako jediná z Caramel Black ve foyer plně věnovat mikrofonu. Klasickou blues-rockovou nálož protkanou i popovějšími nápěvky, tedy standardní balíček většiny polských kapel, povyšuje Karolínina barva hlasu.

Další podobné články

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };