pondělí, 17 červenec 2017 18:44

Bobby Shew vystoupil v rámci festivalu Prague Proms. S hvězdným kvintetem Doporučený

Napsal(a)
Bobby Shew se svým kvintetem v klubu Občanská plovárna Bobby Shew se svým kvintetem v klubu Občanská plovárna Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

V neděli 16. července vystoupil v prostorách klubu Občanské plovárny legendární trumpetista Bobby Shew. Za sidemany si vybral neméně známého saxofonistu Erica Marienthala a také bubeníka Dennise Mackrela.

Šestasedmdesátiletý rodák z Nového Mexika má za sebou neuvěřitelnou kariéru lídra i sidemana. Koncertovat začal už ve třinácti letech, v mládí působil tři roky jako sólista ve slavném armádním bandu NORADu. Poté následovala léta strávená v kapelách věhlasných jmen, u Tommyho Dorseye a Woodyho Hermana. Byl také lídrem tehdy začínajícího bigbandu Buddyho Riche. Za své sólové počiny si vysloužil hned několik ocenění nebo významných nominací, například v roce 1980 nominaci na hudební cenu Grammy za album Outstanding In His Field.

Shew vystoupil společně s americkým saxofonistou Ericem Marienthalem, lídrem Big Phat Bandu a členem Elektric Bandu, bubeníkem Dennisem Mackrelem (Vanguard Jazz Orchestra, Count Basie Orchestra), pianistou Mattem Harrisem a českým kontrabasistou Tomášem Uhlíkem. Zajímavostí je, že všichni tito hráči se vedle tohoto projektu účastnili také dalších koncertů letošního ročníku festivalu Prague Proms.

 

 

Pro repertoár koncertu vybral Shew různorodý materiál. Večer zazněly skladby Breakfast Wine, Fungii Mama, Loudest Blast, Skylark, variace standardu Just Friends od Lennyho Mortona – Friends Again. Marienthal se sólově představil v baladě Body and Soul ve svém charakteristickém a dobře rozpoznatelném provedení. Shew celý koncert (který s přestávkou trval necelé tři hodiny) provázel vyprávěním a zároveň v druhé půli věnoval pár slov mladé generaci hudebníků: Nemůžete hrát moderně, pokud neznáte a neovládnete tradici. Možná i proto se druhá polovina koncertu nesla v tradičnějším stylu a část skladeb zahrál kvintet v originálních nebo dobových aranžmá – Monkův standard Well You Needn´t, Lush Life Billyho Strayhorna (sólově v podání trumpety), stařičký standard Cherokee a konečně Night In Tunisia.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Shew, přestože je pokročilým sedmdesátníkem, neztratil nic ze své poetiky. V baladách použil temnějšího zvuku křídlovky, ve fastech zase průrazné trubky s nápadem špičkového sólisty a rozsahem lídra. Pokud se zaměříme na jeho improvizaci, není jí co vytknout. Oprošťuje se od klišé a přesto je srozumitelný. Shewovu tradiční hru doplnil Marienthal výraznými, o poznání modernějšími sólovými pasážemi, Harris rozvedenou motivikou, Uhlík pozoruhodně melodickými sóly. I na Mackrela se dostalo a v závěru koncertu se představil sólově, ostatně celým koncertem provedl kvintet s lehkostí a přesností. Dohromady vytvořili jazzmani, kteří se v podobné sestavě asi zase chvíli nesejdou, opravdu nezapomenutelný a jedinečný zážitek.  

Další články

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

  • Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků

    Zatímco úvod prvního večera svěřilo vedení do rukou slovenských sousedů, ten následující, jen s návratem k tradičnímu výkopu z předsálí, opanovali ti polští. Karolina Czelej své hráčské ambice realizuje v jiném projektu, a tak se mohla jako jediná z Caramel Black ve foyer plně věnovat mikrofonu. Klasickou blues-rockovou nálož protkanou i popovějšími nápěvky, tedy standardní balíček většiny polských kapel, povyšuje Karolínina barva hlasu.

Další podobné články

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };