neděle, 30 listopad 2014 14:27

Desátý návrat slavného kytaristy Tommyho Emmanuela Doporučený

Napsal(a)
Na Tommyho Emmanuela pořadatel prozradil, že se ve svých 59 letech stane v prosinci otcem, na fotce Tommy Emmanuel 29.11.2014 v Kongresovém sále, Praha Na Tommyho Emmanuela pořadatel prozradil, že se ve svých 59 letech stane v prosinci otcem, na fotce Tommy Emmanuel 29.11.2014 v Kongresovém sále, Praha Foto: Zuzana Veselá/musicweb.cz

Pražané dostali 29. listopadu předčasný vánoční dárek v podobě koncertu slavného australského kytaristy Tommyho Emmanuela. Jeho desátý návrat do Česka proběhl v Kongresovém centru, kde už si vylámalo zuby několik hvězd, Tommy Emmanuel zde ale obstál na jedničku.

Vydatným předkrmem bylo sólové vystoupení italského kytaristy Peppina D´Agostina, který žije a tvoří v USA. Tento kytarový introvert nabídl kolekci harmonicky košatých fantazií, které nelze přiřadit ke konkrétnímu žánru, a díky tomu našel oddané posluchače i v Praze. D´Agostino je všechny ladil do mollových tónin, což vypovídá o autorově zádumčivém rozpoložení, teprve přídavek pak odezněl ve veselejší „durové notě". Svůj akustický nástroj zesiloval jen přes mikrofony, což sice zachovalo přírodní zvuk, ale jeho dynamiku to trochu zaoblilo.

To Tommy Emmanuel na to šel jinak a nenechal nikoho na pochybách, kdo je hlavní hvězdou večera. Na pódium nastoupil se třemi akustickými kytarami, které ale měl vybavené kontaktními snímači, takže přenášený zvuk byl konkrétnější a dovoloval i hodně expresivní gradace zvuku. Navíc dokáže své některé skladby podpořit i zpěvem.Tommy Emmanuel je virtuós, který vyrostl na country, blues a samozřejmě i na folku a rocku. V akustické rovině se ale u něj tyto žánry přetavují do jednoho univerzálního stylu, který baví lidi a budí velké emoce

 

 

Emmanuel si nehraje na velkého skladatele, je především interpret, který ale dokáže i známým skladbám dát nový háv. V Kongresovém centru tak odezněl blok písní Beatles Here Comes The Sun, Day Tripper či Lady Madonna. Emmanuel má nejen rychlé prsty, ale i dlaně, protože svou hru dokáže podpořit údery do ozvučnice kytary. Však také dvě z jeho kytar jsou pěkně zdrápané od jeho brutálního stylu hry. Vrcholem pak bylo, když si slavný kytarista vzal do jedné ruky bubenickou štětku, kterou bubnoval přímo na tělo mikrofonu a druhou rukou doslova mlátil kytaru po celém korpusu. Výsledkem bylo nenapodobitelné bubenické sólo, za které by se nemuseli stydět ani ti nejslavnější bubeníci. Není divu, že mu publikum doslova zobalo z ruky.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Tommy Emmanuel v něčem navazuje na sólové akustické skladby britského kytaristy Steva Howea, kterými zpestřoval koncerty rockové skupiny Yes v 70. letech. Emmanuel techniku prokládání doprovodu se sóly ještě zdokonalil, takže opravdu nepotřebuje další spoluhráče, ale vystačí si sám. Přesto ale bylo milé, když na závěr přizval k sobě Peppina D´Agostina a předvedli i společnou souhru, mj. i jazzový evergreen Autumn Leaves. Tommy Emmanuel není jazzový kytarista, ale kdyby chtěl, mohl by jím klidně být. Techniku i invenci na to má! Ale to by zas možná měl méně posluchačů a byl by sám proti sobě. Emmanuel dobře ví, nač lidé reagují nejvíce, a v tomto jim dokonale vyhoví.

 

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };