neděle, 26 červen 2016 07:30

Dianne Reeves ovládla Obecní dům hlasem i srdcem

Napsal(a)
Dianne Reeves na koncertě v Praze 24. června 2016 Dianne Reeves na koncertě v Praze 24. června 2016 Foto: Eva Makovská/ musicweb.cz

V honosné Smetanově síni se 24.června rozléhal pověstný, několika Grammy ověnčený hlas, jehož energická, okouzlující nositelka ohromovala posluchačstvo upřímností, nadhledem, vtipem a dokonalou profesionalitou.

Dianne Reeves je přední světovou zpěvačkou, které se podařilo jako jediné v historii vyhrát třikrát za sebou Grammy v kategorii "Nejlepší jazzový zpěv". Na kontě má koncerty s Wyntonem Marsalisem a jeho Lincoln Center Jazz Orchestra, nahrávala s Chicagským symfonickým orchestrem, s Berlínskou filharmonií vystoupila jako sólistka pod taktovkou Simona Rattla, je první jazzovou zpěvačkou, která kdy stanula na pódiu Koncertního sálu Walta Disneyho, jinými slovy - megaúspěšná jazzová hvězda, které není co vytknout, stačí zavřít oči a nechat se unášet dokonalostí provedení složitých melodií, excentrickými improvizacemi či ukolébávajícím přílivem ztěžka se valících tónů připomínajících podstatu toho, kým jako lidští tvorové doopravdy jsme.

Prohlédněte si také fotoreportáž z koncertu Dianne Reeves

Během dvou vydatných hodin jsme si vychutnali to nelepší z Diannina repertoáru a to pod vedením sympatického dirigenta Chelsea Tiptona II., v obklopení Českého národního symfonického orchestru a jazzovým bandem na zády. Ať už v složitých aranžích nebo v přímočaré improvizaci, na piáno doprovázel Peter Martin, za bicími seděl Terreon Gully, basou tvrdil Reginald Veal a kytarou okrášloval Romero Lubambo.

Diane otevřela koncert písní I Remember Sarah v aranži B.Childse, kde se představili všichni muzikanti v plné síle. Chvíli trvalo, než se jazzoví a klasičtí hráči z podstaty rozdílných stylů sehráli v novém prostoru, takže možná proto zahajucící číslo působilo nekompaktním, neusazeným dojmem. Zvuk byl nevyvážený, Dianne čněla nad všemi víc než bylo vkusné, bicí tepaly paradoxně v nevýrazném šumu, žestě se přebíjely navzájem, ani slavnostní atmosféra to nezachránila. Ale hned po familiérním ujištění, že se máme cítit jako u Dianne v obýváku, vše se začalo usazovat a od druhé písně dál měl zvuk i provedení skladeb kvalitativně vzestupnou tendenci, což nám umělci potvrdili nádhernou, procítěnou baladou Stormy Weather v geniální aranži G. Goldsteinaa. Následovala naplno napálená verze legendární Lullaby Of Birdland, hned poté nás zpět do sedaček zatlačila romantická skladba Dream. Před přestávkou jsme jemně vpluli přes kytarové sólo do ostřejších latinsko-amerických rytmů a na závěr se naplno roztančili s Tangem du Jour.

 

 

Po osvěžující pauze nás Dianne přivítala skladbou Triste (arr. P. Martin). Pokud se ještě pár méně citlivých posluchačů v této chvíli ocitalo pod tlakem městského stresu, při dokonale vláčné baladě Embraceable You museli opustit své denní strasti opravdu všichni. Záměr předešlé relaxace se objasnil hned v další skladbě Fascinating Rhythm - která byla skutečně fascinující především nemožností dopočítat se první, což rozhodně nebyla chyba muzikantů. Parádní, ustavičně se rytmicky měnící pecka by zamotala hlavu nejednomu bubeníkovi - Terreon Gully mezi takové naštěstí nepatřil, všechny doby dopadly přesně tam, kam měly.

Na žádném pořádném koncertě nesmí samozřejmě chybět "opakovačka". Tato podmínka úspěšného koncertu byla splněna v předposlední písni Wait In Vain, celý sál jakoby se provzdušnil a roztančil hravými, proplétajícími se melodiemi, samozřejmě opět proto, aby jsme byli usazeni kontrastním, těžkým blues Satiated, které vygradovalo v dokonalém, živočišném, improvizovaném Diannině sóle.

A protože potlesk neustával, Dianne Reeves nebývale vřelé publikum poslala domů na vlnách závěrečné písně, hrané jen s pianem a bez mikrofonu, snad aby se naplnila její počáteční slova - že se cítí, jakoby si zpívala v obýváku. Proběhl potlesk ve stoje, předávání květin, a naplněni krásou a vřelými city jsme se vyvalili zpět do horkého letního večera.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Skutečně zahřeje u srdce, když se člověk setká s profesionálkou hvězdných rozměrů jako je Dianne Reeves a při koncertě se přitom cítí, jakoby u ní na terase právě pil kávu ve všední podvečer jakéhokoliv dne. Svou spontaneitou a perfektním procítěním základních lidských emocí jsme si mohli uvědomit, že prezident i prodavačka v supermarketu žijí život protkaný láskami, smutkem, nadšením, hrou, strachem i nadějí. Jsme všichni na jedné lodi, se stejnými potřebami, touhami a specifickými potenciály žít krásný život naplněný jak bolestí, tak radostí. A Dianne nám ukázala, jaké to je, když radost převažuje.

Další články

  • Foto: Blues Alive, Šumperk, 16. 11. 2019 Foto: Blues Alive, Šumperk, 16. 11. 2019

    Poslední večer byl vyvrcholením třídenní bluesové jízdy a neztratil tempo vysoce nestavené laťky z předchozích večerů. Zahájení patřilo polským Silesian Hammond Group a pak se do toho opřel skvělý mladý americký kytarista Noah Wotherspoon se svým bandem. Malý vzrůstem, ale velký svojí perfektní kytarovou hrou. Trochu zklidnění přinesl písničkář Zach Day, ale po něm se spustila bluesrocková smršť skupiny Catfish, jejíž výrazný zpěvák a kytarista Matt Long se tu pěkně odvázal! Závěr patřil asi největší hvězdě festivalu Kenny Nealovi, který nadchl všechny fandy blues a s poslední skladbou si s ním přišli zahrát i předchozí kytaristé večera, který skončil tímto velkým jam sesion na hlavní scéně. Přinášíme tedy poslední fotoreport z tohoto bluesového maratonu v Šumperku.

  • Soutěžte o voucher na nákup not v hodnotě 500 Kč Soutěžte o voucher na nákup not v hodnotě 500 Kč

    Učíte se nebo hrajete na nějaký hudební nástroj a chcete se naučit zahrát vaši oblíbenou píseň od známého interpreta? Blíží se Vánoce, pro hudebníky jsou noty od supernoty.cz ideálním dárkem pod stromeček. Tak neváhejte a soutěžte s redakcí musicweb.cz!

  • Lizz Wright zahájila Blues Alive 2019 Lizz Wright zahájila Blues Alive 2019

    Třídenní oslava "dvanáctky", šumperský festival Blues Alive, vkročil svým čtyřiadvacátým ročníkem na práh významného jubilea. Zatímco minulý ročník byl poznamenaný jedním z nejlepších programů poslední půldekády a euforií z pár hodin čerstvého příslibu prestižní ceny Keeping the Blues Alive, ten letošní dával ve vzduchu cítit klidnější tempo a pokoru k udělenému ocenění.

  • Sting zamíří do Slavkova u Brna Sting zamíří do Slavkova u Brna

    Zpěvák a baskytarista skupiny The Police, která sklízela největší úspěchy v 80. letech, se příští rok v létě vrátí do Evropy se svou koncertní show nazvanou My Songs. V červenci 2020 toto turné nemine ani Českou republiku.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };