Vytisknout tuto stránku

Editors přivezli do vyprodané Roxy snovou desku In Dream Doporučený

Středa 9. prosince dlouhou dobu předznamenávala jednu z největších klubových událostí podzimu – angličtí Editors v rámci svého evropského putování vyprodali pražskou Roxy, kam kromě nové desky In Dream přivezli také skvělý support v podobě krajanů Public Service Broadcasting a opět ukázali, že charisma a nezměrný muzikantský talent jim nechybí. 

Editors Editors Foto: Zuzana Veselá, musicweb.cz

Pětičlenná ostrovní formace Editors, která se v hudební branži pohybuje už něco kolem třinácti let, obsadila začátkem letošního října pulty obchodů s novinkou In Dream, v pořadí pátým přírůstkem do diskografie. Tom Smith a spol. nyní v už zaběhnuté obrozené sestavě (pozn.: v roce 2012 Editors opustil dlouholetý kytarista Chris Urbanowicz, kterého nahradili hned dva noví členové) nahráli album zcela sami kdesi ve Skotsku, v odlehlé přírodě uprostřed ničeho a s minimálním využitím techniky. „Naše posední nahrávka byla odrazem toho, jak jsme se učili chodit na nových nohách. In Dream, první deska, kterou jsme si produkovali sami, je naším ponořením se, je to opravdová studiová nahrávka, vytvořená v izolaci jen naší pěticí.“

Na úvod je potřeba říci, že snová novinka je trochu jiná, než na co jsme u Editors zvyklí z dřívějška. „Hudba může být popová, zároveň však stále experimentální,“ prohlásil před vydáním Smith a poukázal na to, kam se s deskou chtěla kapela ubírat. Editors už rozhodně nejsou tak kytaroví jako dříve, tíhnou mnohem více k nenápadné elektronice a větší důraz je kladen na vokály a práci s nimi, stejně jako na temné a melancholické texty a celkovou přímočarost. Praha netrpělivě očekávala, až In Dream uslyší naživo, protože Britové k nám novinky vozí představit už tak nějak pravidelně a ví se, že to vždy stojí za to.

Koncert v Dlouhé ulici odstartoval s úderem deváté skladbou No Harm, debutovým singlem, který je zároveň úvodním článkem každého koncertu turné. No Harm se celkem bez přehánění dá označit za to vůbec nejintimnější a nejkřehčí, co Editors za třináct let existence vypustili do světa. S její gradací, kdy se k Smithovi na pódiu postupně přidávali i ostatní členové, doslova vstávaly chlupy na těle.

Podobných momentů bylo během hodinu a půl dlouhého vystoupení více – zmiňme například frontmanovu sólovku Smokers Outside the Hospital Doors odehranou v půli koncertu. Vedle nových skladeb ale nechyběly ani pro fanoušky dnes už lidové kytarovky Munich, Formaldehyde nebo A Ton of Love, při nichž se vyprodaný klub dával do pohybu. Přídavek pak kapela nejspíše kvůli nachlazení zpěváka zkrouhla na minimum – třešničkou na pomyslném dortu byla skladba Papillon z desky In This Light And On This Evening.

Sledujte rock na Facebooku:
 

Od začátku koncertu bylo jasné, že Smithova ležérní elegance a jednoduché osvětlení scény bez zbytečných příkras kladou důraz na jakousi intimitu, kde se v prvé řadě nechává vyniknout zpěvu a emocím. In Dream tu samozřejmě dostala více prostoru, i přesto Editors zvládli zahrát z každého rožku trošku. Setlist pražského koncertu skvěle vybalancovali, nové skladby prokládali staršími, intimní balady se prolínaly s rockovějšími momenty, přičemž vznikl neuvěřitelně celistvý celek. Progres je znát, odklon od zavedeného stylu je příjemným překvapením a my jen doufejme, že se k nám Editors podívají zase s deskou číslo šest.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Nick Schnebelen Band, Bounty Rock Café, Olomouc, 18. 10. 2019

    Špičkový americký kytarista Nick Schnebelen, kterého jsme viděli v r. 2017 jako jednu z hvězd na šumperském Blues Alive se na svém turné zastavil i v Olomouci. Adam Syrovost jeho bluesové kytary i parádní vokální přednes uchvacuje fanoušky bluesového a bluesrockového žánru po celém světě. V březnu 2019 spatřila světlo světa jeho sólová deska Crazy All by Myself, s níž je momentálně na turné. Společně s bubeníkem Adamem Hagermanem a sošným baskytaristou Cliffem Moorem předvedli i v olomouckém Bounty Rock Café parádní koncert, ze kterého přinášíme fotoreport.

  • Začíná festival Struny Teens

    Přední umělci nejen hudební scény se potkají již tuto sobotu 19. října v holešovické La Fabrice, aby pootevřeli dveře a dovolili nahlédnout do svého uměleckého světa. Zdi bývalé továrny ožijí hudbou všech možných žánrů od jazzu, přes pop a beatbox až ke klasice a zkrátka nepřijdou ani příznivci vizuálního umění. Festival Struny Teens, jak už název napovídá, zve všechny „náctileté", kteří chtějí proniknout do umělecké branže, na inspirativní setkání i praktické workshopy.

  • Kytarista Martin Barre zavzpomínal na Jethro Tull v Paláci Akropolis

    Ačkoli Martin Barre již řadu let upíná své aktivity k sólové dráze, k jeho kariéře neodmyslitelně patří působení v kapele Jethro Tull, jejíž byl po několik desetiletí hlavním kytaristou.

  • Vyprodané Roxy vidělo energický koncert Airbourne

    Australská rocková senzace je od vydání svého debutového alba Runnin' Wild v roce 2017 na stálém vzestupu. Na festivalech Airbourne hrají ve stále prestižnějších časech. Do Prahy přijeli představit nové album Boneshaker, které ale vyjde až 25. října.