neděle, 27 listopad 2016 12:06

Guillaume Perret rozzářil Akropoli Doporučený

Napsal(a)
Guillaume Perret v Paláci Akropolis 26. 11. 2016 Guillaume Perret v Paláci Akropolis 26. 11. 2016 Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

Pódium Akropole bylo během večera 26. listopadu zahaleno do změti barevných ploch zvuků a světel, kdy jako dominující prvek problikával magický zvuk saxofonu Guillauma Perreta opředený elektro-akustickým houštím, po dvou letech opět na českých prknech.

A nebyl to jen zvuk, který můžeme metaforicky použít jako nositele světla na tomto pódiu. Světelný zdroj měl Perret skutečně fyzicky zabudovaný v saxofonu, což okamžitě upoutalo divákovu pozornost. Člověka by mohlo napadnout, že u muzikantů takových kvalit působí podobné "do očí bijící" efekty zbytečně a vlezle. To ale nebyl tento případ. Guillaumův hravý prvek přiváděl celkovou práci se světly a perfektní zvuk v Akropoli k naprosté dokonalosti, co se komplexnosti působení celku týče. V Akropoli jsme si mohli poslechnout především skladby z alb Guillaume Perret & Electric Epic (2012) nebo Open Me (2014) v čele s manifestní skladbou Showbox.

 

 

Guillaume Perret je známý hlavně netradičním zvukovým experimentátorstvím. Saxofon působí v jeho rukou jako technické médium, dveře do světa neomezených zvukových možností. A opět - často se setkáváme speciálně se saxofonisty, kteří rádi používají efekty, ale takovým způsobem, kdy pracují buď s přirozeným zvukem saxofonu, nebo zmáčknou efekt a zvuk je zkreslený. Což je poněkud křečovité a Perret se tomuto pojetí práce s efekty obloukem vyhýbá. Plynule přechází v barevné zvukové paletě od přirozených barev k těm, které si posluchač nemůže nijak zařadit, protože jsou čistě "Perretovské", mistrně alchymisticky namíchané, podpořené specifickým výrazem.

Hudba Guillauma Perreta svěže propojuje jazz, metal a etnickou hudbu v exotických stupnicích, expresivních tématech a dokonalém technickém zpracování všech zúčastněných spoluhráčů, kteří nejsou v inovativní prací se zvukem nijak pozadu. V tomto smyslu zde výrazně exceloval Laurent David na basu velmi osobitým, hodně vystředovaným zvukem. K povšimnutí byl zejména v sóle ke konci koncertu, kdy střídal ultra rychlé post-bopové pasáže s groovovými rytmickými etapami s lehkostí a zároveň úderností mistra. Yoann Serra za bicími a jeho posazené groovy vytvářely pevný základ pro celou kapelu, jeho zvuk se dá charakterizovat jako velmi křehký a to i v tvrdších pasážích, což ve spojení s rockovou přímočarostí působilo příjemné napětí.

Nenad Gajin za kytarou nezastupitelně přispíval melancholickými plochami ostinátně, minimalistky opakujíc pár tónů akordu, aby se vzápětí po strunách prsty rozběhl jako splašený. Překvapivě nebylo v rámci vystoupení příliš prostoru pro sóla kytary a bicích, muzikanti hráli hlavně spolu a víc vytvářeli kompaktní, provázanou hudbu než klasický model témat střídajících se se sóly. Celé hudební těleso Electric Epic působilo organicky, hudba ač je místy velmi komplikovaná a hráčsky náročná, plynula přirozeně a samozřejmě, vše bylo podřízeno výrazu a emocím, které proudily prostorem, někdy zběsile, pak nečekaně lyricky a klidně. Perretova muzika se vyznačuje do široka rozevřenými nůžkami mezi bezvětřím a burácející bouří.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Guillaume Perret stojí se svými typickými výrazovými prvky a etno melodikou v podobné stáji jako třeba libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf. Ve srovnání se skvělým Ibrahimem, Perretovi lze zalichotit, že vykazuje větší eleganci, celkovou uhlazenost nijak nekolidující s tvrdšími metalovými návštěvami. Lze u něj pocítit více jemných nuancích, také širší žánrovou pestrost. Posluchači v Akropoli si své vytříbené chutě tímto koncertem rozhodně nezkazili, těšíme se na další návštěvu.

Další články

  • Southern Avenue poprvé navštíví Prahu Southern Avenue poprvé navštíví Prahu

    Na svém debutovém albu Southern Avenue z roku 2017 se stejnojmenné pětici z Memphisu podařilo zažehnout hudební revoluci. Jejich organická směs soulu, blues a R&B poukázala na různorodost jejich hudebních kořenů i oddanost zvolenému stylu. Nyní budou mít možnost i čeští posluchači slyšet tuto kapelu naživo.

  • Colours of Ostrava hlásí první hvězdu Colours of Ostrava hlásí první hvězdu

    Americká kapela Twenty One Pilots, která patří k největším jménům současné světové hudební scény, je první potvrzenou hvězdou příštího ročníku festivalu Colours of Ostrava 2020. Miliardy přehrání písní na YouTube či Spotify, bleskem vyprodané největší koncertní haly, cena Grammy, nominace na Brit Awards, ale především neuvěřitelná, strhující vystoupení... to vše patří k Twenty One Pilots, které tvoří zpěvák a multinstrumentalista Tyler Joseph a bubeník Josh Dun.

  • Foto: Leif De Leeuw Band, Bounty Rock Café, Olomouc, 3. 12. 2019 Foto: Leif De Leeuw Band, Bounty Rock Café, Olomouc, 3. 12. 2019

    Hvězda holandského rocku a blues Leif de Leeuw Band přijeli opět do Olomouce! Tentokrát s repertoárem The Allman Brothers Band. Skvělá hudba prošpikovaná sóly kapelníka Leifa a zpěvem druhého kytaristy Sema Jansena, podporovaná bezchybnou basou Borise Ouda a klávesami Boye Ingwersena. A to vše podporované perfektně šlapající rytmikou bubeníků Tima Koninga a Jorama Bemelmanse, kteří si střihli perfektní společné sólo. Koukněte na fotoreport z tohoto vydařeného večera.

  • Festival pro židovskou čtvrť Boskovice spouští předprodej na 28. ročník Festival pro židovskou čtvrť Boskovice spouští předprodej na 28. ročník

    Dvacátý osmý ročník legendárního Festivalu pro židovskou čtvrť Boskovice zahajuje předprodej a představuje vizuál pro rok 2020. Čtyřdenní multižánrová akce rozezní Boskovice opět na začátku letních prázdnin od 2. do 5. července 2020.

Další podobné články

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };