čtvrtek, 19 září 2019 17:29

Jazz Dock přivítal nový projekt klavíristy Ethana Iversona Doporučený

Napsal(a)
Ethan Iverson v pražském klubu Jazz Dock 18. září 2019 Ethan Iverson v pražském klubu Jazz Dock 18. září 2019 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.

Nové jazzové trio kromě Iversona doplnili při koncertě v pražském klubu Jazz Dock kontrabasista Joe Sanders a bubeník Jorge Rossy, kterého mohou posluchači znát z jeho spolupráce s klavíristou Bradem Mehldauem.

Čtěte také: The Bad Plus zahráli v Jazz Docku v novém obsazení

Bylo to 22. října 2018, když v Jazz Docku vystoupila skupina The Bad Plus s novým klavíristou Orrinem Evansem a bylo rozhodně o to víc zvláštní slyšet Iversonovy kompozice v podání jiného klavíristy. Takřka po roce se ale nabídlo opačné srovnání, jakou jazzovou chemii může v novém obsazení vyučovat Ethan Iverson.

Nutno dodat, že Ethan Iverson v mých očích z tohoto srovnání vychází lépe. Trio ve dvou částech koncertního večera posluchačům nabídlo nápaditě a s humorem jazzu vlastní zajímavé cover verze známých jazzových hudebníků (Dizzie Gillespie nebo Duka Ellingtona), došlo ale rovněž i na vlastní skladby.

Na autorství v danou chvíli tolik nezáleželo jako spíše na přístupu ke kompozici. Ethan Iverson ukazuje, jak se dá bavit hudbou i s pár tóny. Od minimalistického množství tónů se ovšem nebojí, jak už bývá jeho rukopisem, vzlétnout až do filmově znějících výšin, aby ale následně hrozbě patosu opět unikl nějakým jiným nápadem. Zároveň jako na povel umí kapela šlápnout na plyn a uhánět po nekonečně znějící dálnici rychlých tonů. Ostatně hráčskou technikou uchvacovala už původní sestava The Bad Plus.

 

 

Je opravdu málo klavíristů, kteří umí takto pracovat jak s hudbou, tak i posluchačem. I v tichých a pomalejších pasážích Ethan Iverson lidi bavil a publikum mu hltalo každý tón. Svůj díl pozornosti si zaslouží samozřejmě i skvělý černošský basista Joe Sanders. Při sólech na kontrabas se výrazně hlasově doprovázel, čímž rovněž představoval pro diváky vděčného baviče. O jeho technických kvalitách není potřeba rovněž vyjadřovat nějaké pochyby. Jeho hra byla čistá a nádherně ladila.

I bubeník Jorge Rossy zapadl do tohoto trojsoukolí hladce a kapela tak fungovala jako jedno tělo a duše. Ethan Iverson potvrdil, že umí do koncertního provedení promítnout veškeré své encyklopedické znalosti starých jazzových i klasických nahrávek (jeho blog Do The Math obsahuje neskutečné množství rozborů a pojednání o hudbě nejen 20. století).

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Skupina potvrdila během večera veškeré předpoklady a očekávanou kvalitu. Nyní se můžeme už jen domáhat snad brzkého vydání první desky nového uskupení okolo Ethana Iversona. Po vystoupení v Jazz Docku je o co stát.

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };