Vytisknout tuto stránku

John Mayall: Král blues vládl svému triu Doporučený

Britský bluesman John Mayall do Prahy jezdí rád a často. Tentokrát se zastavil v rámci svého turné Livin' & Lovin' The Blues, při kterém představoval novinkovou desku Talk About That. Pro ty, kteří Mayalla neviděli poprvé, bylo zajímavým oživením, že se ze čtyřčlenné kapely stalo trio. A jak si muzikanti s tímto konceptem poradili?

John Mayall při koncertě v Arše 2. 3. 217 John Mayall při koncertě v Arše 2. 3. 217 Foto: Zbyněk Zácha/musicweb.cz

John Mayall je nezdolný hudebník, který ani ve svém věku (je mu 83 let!) nezahálí a vydává nové desky a čile koncertuje po celém světě. O tom se můžete přesvědčit i v reportáži z roku 2012 nebo z roku 2014, kdy legendární bluesman slavil osmdesáté narozeniny jak jinak než na turné. Je nutné dodat, že nově vydávané desky mají stále drive, švih a neopakují již napsané skladby. Příkladem toho jsou i poslední desky, například A Special Life nebo nová Talk About That, ze kterých v průběhu koncertu taktéž zazněly skladby.

Divadlo Archa se stalo jakýmsi Mayallovým hlavním pražským útočištěm, protože tu již 2. března vystupoval potřetí. Návštěvníci, kteří dorazili na koncert s předstihem, mohli vidět Mistra Mayalla ještě před vystoupením, jak zcela sám prodává a podepisuje svá alba fanouškům v předsálí. Krátce po osmé, kdy už byl sál zaplněn k prasknutí, se na pódiu objevil John Mayall v doprovodu dlouholetých kolegů - baskytaristy Grega Rzaba a bubeníka Jaye Davenporta. A hned se směle pustili do hraní skoro dvouhodinového koncertu.

Hned zprvu zazněla Mother-in-Law Blues z předposledního alba Find a Way to Care, kterou zahřál publikum a mohl pokračovat v ozvláštněných bluesových rytmech. Nijak se nevzdaloval klasickému blues, to bylo všudypřítomné, ale dokázal ho oživovat mnoha sóly, ať už si je vzal na starost sám s klávesami nebo foukací harmonikou, nebo je přenechal svým spoluhráčům. Ti dodali koncertu opravdu řádnou dávku blues, jelikož za svými nástroji vynikali. Přesná a naléhavá rytmika držela pohromadě celé trio, stejně tak dravé a někdy až drzé baskytarové postupy si vysloužily velký obdiv. Bývalý čtvrtý člen, kytarista Rocky Athas, který se vydal na sólovou dráhu, sice ke kapele neodmyslitelně poslední roky patřil, nicméně při koncertě si trio zcela vystačilo a sklidilo obdiv za to, co ve třech dokážou.

Přečtěte si také rozhovor s Johnem Mayallem

Došlo na starší skladby jako Looking Back nebo Chicago Line, které si mnozí prozpěvovali s kapelou, z nových pak na Talk About That, A Special Life nebo Blue Midnight. Ty rozhodně nepokulhávaly. Je rozhodně osvěžující vidět vždy Johna Mayalla vitálního, plného energie a nových nápadů, protože má stále co říct k bluesové muzice. Ani na chvíli se posluchač nestačil nudit, jelikož z pomalejších kousků, kterých tentokrát nebylo mnoho, se pouštěl do rychlejších a svižnějších, jež zcela publikum pohltily. Vždy si Mayall na své turné zcela obmění svůj setlist, který je promyšlený tak, aby si publikum neříkalo: „Tak to jsme slyšeli už minule."

 

 

Myslím, že tato živoucí legenda musela nadchnout jak skalního bluesového fanouška, který přesně věděl, na koho se chystá a co se bude dít, tak i posluchače, který Mayalla nikdy neviděl. Jeho bravurní umění na foukací harmoniku znělo jako za mladých let, s dechem Mayall opravdu problém nemá, a instrumentálnost mu nedělala potíže ani v těžších klávesových sólech plných ozdůbek a kudrlinek. V několika pasážích dokonce vyměnil tyto nástroje za kytaru, ale ta plnila jen nemnoho doprovodných partů.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

John Mayall má velkou fanouškovskou základnu v České republice, kterou vždy na své koncerty přiláká. Tento bard, který na scéně působí již více jak padesát let a který se původně věnoval výtvarnému umění, zakončil kolem desáté hodiny večerní známou skladbou Room to Move, ve které je velký důraz na frázování a přesnost zpěvu, a opět, Mayall se do ní pustil zvesela a s přehledem. Příjemný večer plný blues stál rozhodně za to a musím dodat, že zvuk byl v Arše (z místa u zvukařů) opravdu výborný!

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Nick Schnebelen Band, Bounty Rock Café, Olomouc, 18. 10. 2019

    Špičkový americký kytarista Nick Schnebelen, kterého jsme viděli v r. 2017 jako jednu z hvězd na šumperském Blues Alive se na svém turné zastavil i v Olomouci. Adam Syrovost jeho bluesové kytary i parádní vokální přednes uchvacuje fanoušky bluesového a bluesrockového žánru po celém světě. V březnu 2019 spatřila světlo světa jeho sólová deska Crazy All by Myself, s níž je momentálně na turné. Společně s bubeníkem Adamem Hagermanem a sošným baskytaristou Cliffem Moorem předvedli i v olomouckém Bounty Rock Café parádní koncert, ze kterého přinášíme fotoreport.

  • Rozhovor s Aronem Mellergårdhem: Před koncertem nejradši spím

    Švédská jazzová kapela Dirty Loops zavítala při svém turné i do pražského klubu Roxy. Před vystoupením se redakci musicweb.cz rozpovídal bubeník Aron Mellergårdh o životě bubeníka, kapele, i o tom, že se rád před vystoupením prospí. 

  • Foto: Laura Mvula, Forum Karlín, 15. 10. 2019

    Metaforicky bývá nazývána Ninou Simone moderní doby – styl její hudby mísí soulové, jazzové a R&B prvky způsobem, který má blízko k současné hudební univerzálnosti. Debutové album Sing to the Moon z roku 2013 poukázalo na její mimořádný talentu, následující deska The Dreaming Room z roku 2016 upevnila pozici Laury Mvuly jako zásadní umělecké osobnosti, již je dobré sledovat. My vám přinášíme fotoreport z koncertu v rámci festivalu Struny podzimu.

  • Začíná festival Struny Teens

    Přední umělci nejen hudební scény se potkají již tuto sobotu 19. října v holešovické La Fabrice, aby pootevřeli dveře a dovolili nahlédnout do svého uměleckého světa. Zdi bývalé továrny ožijí hudbou všech možných žánrů od jazzu, přes pop a beatbox až ke klasice a zkrátka nepřijdou ani příznivci vizuálního umění. Festival Struny Teens, jak už název napovídá, zve všechny „náctileté", kteří chtějí proniknout do umělecké branže, na inspirativní setkání i praktické workshopy.