středa, 17 leden 2018 22:00

Nekompromisní Julian Lage a vyprodaný Jazz Dock

Napsal(a)
Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Zdroj: youtube.com

Lepší zahájení festivalu Jazz čtyř kontinentů jsme si snad ani nemohli přát. Do Prahy totiž poprvé přijel Julian Lage, jeden z nejvýraznějších kytaristů současnosti.

Představte si perfektně sehrané trio výtečných muzikantů, které se sejde po letech ve zkušebně a zahrají si. Tak nějak to vypadalo na pódiu pražského Jazz Docku, avšak s tím rozdílem, že se toto trio hudebníků nesetkalo po letech, ale prostě se jen sešli na další koncert. Energie, spontánnost a chemie mezi muzikanty však byla velmi nakažlivá. A v hlavní roli? Kontrabasista Jorge Roeder, bubeník Eric Doob a především kytarista Julian Lage.

Hlavní devizou hry Juliana Lage je extrémní technická zručnost, která mu dovoluje dělat si na hmatníku cokoliv a ještě navíc s úsměvem na tváři. Precizní timing a obrovská škála dynamiky nenechala nikoho na pochybách, proč je Lage jeden z nejvýraznějších a nejrespektovanějších kytaristů současnosti. K tomu připočtěte ještě dokonalý tón a především naprostou úctu k funkčnímu hraní a vyjde vám něco blízkého kytarovému nebi. Ačkoli je Lage svým založením hodně klasický jazzman, jeho přesah do ostatních žánrů, zejména do folku a country, je v jeho hře i tvorbě hodně cítit a dovoluje mu tak i v poměrně harmonicky klasicky stavěných skladbách navozovat mnoho různých odstínů, barev a nálad – podobně jako to umí například Bill Frisell.

S ním ho pojí dohromady i nádherný medový tón, který působil na posluchače tak uklidňujícím a rozjímavým dojmem, že v intimních pasážích, kdy na pódiu hrál Lage pouze sám, slyšeli byste v natřískaném sále Jazz Docku spadnout doslova i špendlík. Věta o klasických skladbách však není zcela pravdivá, protože v průběhu večera nastalo několik momentů, které lze bez nadsázky nazvat volnou improvizací, která byla evidentně naprosto neplánovaná a velmi spontánní. Jinak jsme mohli slyšet nejen skladby z různých Lageových alb, ale i z toho zcela nového Modern Lore, které na své oficiální vydání teprve čeká.

 

 

Popis včerejšího koncertu by však nebyl zdaleka kompletní, pokud bychom se nezmínili i o dalších mužích na pódiu. Zejména bubeník Eric Doob hrál naprosto famózně a chemie a komunikace, která fungovala mezi ním a Lagem, byla hlavním hnacím motorem celého večera. Oba si v tváří v tvář hraní evidentně velmi užívali, vzájemně se hecovali, a napojení mezi nimi a reakce jeden na druhého byla ukázková.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Málokdy se stane, že by jeden z největších aplausů večera sklidilo, při vší úctě ke všem kontrabasistům, kontrabasové sólo. V případě Jorge Roedera tomu však bylo jinak. Bylo to navíc opravdové sólo, při kterém hrál kontrabasista několik minut zcela sám a ukázal všem, že svými invencemi a nápady rozhodně nezaostává za zbylými kolegy. Excelentní koncert tria Juliana Lage by si patrně většina návštěvníku Jazz Docku zopakovala za měsíc klidně zase a navíc v prostoru menšího jazz clubu byl takovýto koncert opravdovou hudební lahůdkou.

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };