středa, 17 leden 2018 22:00

Nekompromisní Julian Lage a vyprodaný Jazz Dock

Napsal(a)
Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Julian Lage se svým triem okouzlil Jazz Dock. Zdroj: youtube.com

Lepší zahájení festivalu Jazz čtyř kontinentů jsme si snad ani nemohli přát. Do Prahy totiž poprvé přijel Julian Lage, jeden z nejvýraznějších kytaristů současnosti.

Představte si perfektně sehrané trio výtečných muzikantů, které se sejde po letech ve zkušebně a zahrají si. Tak nějak to vypadalo na pódiu pražského Jazz Docku, avšak s tím rozdílem, že se toto trio hudebníků nesetkalo po letech, ale prostě se jen sešli na další koncert. Energie, spontánnost a chemie mezi muzikanty však byla velmi nakažlivá. A v hlavní roli? Kontrabasista Jorge Roeder, bubeník Eric Doob a především kytarista Julian Lage.

Hlavní devizou hry Juliana Lage je extrémní technická zručnost, která mu dovoluje dělat si na hmatníku cokoliv a ještě navíc s úsměvem na tváři. Precizní timing a obrovská škála dynamiky nenechala nikoho na pochybách, proč je Lage jeden z nejvýraznějších a nejrespektovanějších kytaristů současnosti. K tomu připočtěte ještě dokonalý tón a především naprostou úctu k funkčnímu hraní a vyjde vám něco blízkého kytarovému nebi. Ačkoli je Lage svým založením hodně klasický jazzman, jeho přesah do ostatních žánrů, zejména do folku a country, je v jeho hře i tvorbě hodně cítit a dovoluje mu tak i v poměrně harmonicky klasicky stavěných skladbách navozovat mnoho různých odstínů, barev a nálad – podobně jako to umí například Bill Frisell.

S ním ho pojí dohromady i nádherný medový tón, který působil na posluchače tak uklidňujícím a rozjímavým dojmem, že v intimních pasážích, kdy na pódiu hrál Lage pouze sám, slyšeli byste v natřískaném sále Jazz Docku spadnout doslova i špendlík. Věta o klasických skladbách však není zcela pravdivá, protože v průběhu večera nastalo několik momentů, které lze bez nadsázky nazvat volnou improvizací, která byla evidentně naprosto neplánovaná a velmi spontánní. Jinak jsme mohli slyšet nejen skladby z různých Lageových alb, ale i z toho zcela nového Modern Lore, které na své oficiální vydání teprve čeká.

 

 

Popis včerejšího koncertu by však nebyl zdaleka kompletní, pokud bychom se nezmínili i o dalších mužích na pódiu. Zejména bubeník Eric Doob hrál naprosto famózně a chemie a komunikace, která fungovala mezi ním a Lagem, byla hlavním hnacím motorem celého večera. Oba si v tváří v tvář hraní evidentně velmi užívali, vzájemně se hecovali, a napojení mezi nimi a reakce jeden na druhého byla ukázková.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Málokdy se stane, že by jeden z největších aplausů večera sklidilo, při vší úctě ke všem kontrabasistům, kontrabasové sólo. V případě Jorge Roedera tomu však bylo jinak. Bylo to navíc opravdové sólo, při kterém hrál kontrabasista několik minut zcela sám a ukázal všem, že svými invencemi a nápady rozhodně nezaostává za zbylými kolegy. Excelentní koncert tria Juliana Lage by si patrně většina návštěvníku Jazz Docku zopakovala za měsíc klidně zase a navíc v prostoru menšího jazz clubu byl takovýto koncert opravdovou hudební lahůdkou.

Další články

  • Foto: Blues Alive, Šumperk, 15. 11. 2019 Foto: Blues Alive, Šumperk, 15. 11. 2019

    Druhý den Blues Alive zahajovaly polské skupiny Caramel Black a Forsal. Dluholetý moderátor festivalu Marek Hlavice zde pokřtil svoje nové CD, které následně věnoval jedné krásné slečně v publiku. A pak už se rozjel hlavní program naplno. Francouzští Dirty Deep to rozpálili na plné pecky se svojí typickou živelností. Klidnější blues nám zahrál Watermelon Slim na svojí slide kytaru. Zato po něm vtrhla na pódium mladá kapela Beaux Gris Gris & The Apocalypse a kromě skvělé hudby předvedli a strhující podiovou show. Závěr patřil hvězdě tohoto večera Ronnie Baker Brooksovi, který všechny posluchače nadchl svým skvělým chicagským blues. Před koncem se na chvíli vystřídal u jeho kytary Kenny Neal. Nečekané překvapení! Koukněte na náš fotoreport!

  • Foto: Blues Alive, Šumperk, 14. 11. 2019 Foto: Blues Alive, Šumperk, 14. 11. 2019

    Tak už nám to začalo! Největší a nejlepší bluesový festival - šumperský Blues Alive 2019! Začali jej slovenští Kiero Grande a Tony Bigmouth Pearson. Následovalo oficiální zahájení a pak už se to naplno rozjelo. Skvěle zpívající Američanka Lizz Wright s neméně skvěle hrající partičkou muzikantů. Pak to nejlepší! Jak už je tu zvykem, tak to není nakonec (alespoň pro mě). Texasský kytarista Doyle Bramhallm II to tu pořádně roztočil. Spoluhráč např. Erica Claptona byl nejen pro mě parádním překvapením. Prostě paráda! Večer ukončila na vlně boogie woogie letošní sedmdesátnice, ale především zpěvačka a pianistka Marcia Ball.

  • Soutěžte o 1x2 lístky na koncert Pedra El Granaína Soutěžte o 1x2 lístky na koncert Pedra El Granaína

    Vychutnejte si večer plný nejčistších emocí, které flamenkový zpěv přináší přímo z hloubky celého srdce zpěváka Pedra El Granaína. V písních se s vámi podělí o nezměrné radosti, největší lásky, starosti i nejhlubší životní tragedie. Na kytaru ho doprovodí Antonio de Patrocinio hijo. Více se o festivalu dočtete zde. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volné vstupy na tuto temperamentní akci! 

  • Rozhovor s Flook: Naše hudba neměla nikdy žádné hranice Rozhovor s Flook: Naše hudba neměla nikdy žádné hranice

    Roku 2008 oznámila britsko-irská čtveřice Flook konec, letos se vrátila na pódia s novinkou Ancora nominovanou na BBC2 Folk Awards. Do České republiky se vrací po dlouhých třinácti letech, fanoušci mohou očekávat energický set v pražském Rock Café. "Připravte se na subtilní oheň, hráčský důvtip a rytmickou sílu. Ti čtyři báječní lidé na vás z rohu hojnosti vylijí tolik velebného muzikanství, až se z toho málem zalknete," napsali o skupině v magazínu fRoots.

Další podobné články

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };