pátek, 22 prosinec 2017 11:01

Trio Avishaie Cohena excelovalo v Karlíně Doporučený

Napsal(a)
Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Foto: David Webr/musicweb.cz

Izraelský baskytarista a skladatel zavítal v předvánočním čase do pražského Fora Karlín. Jeho hudba má mnoho podob, tentokrát se v návratu k jádru své tvorby představil v sestavě jazzového tria a přivezl s sebou klavíristu a skladatele Omriho Mora a bubeníka Noama Davida.

Byť je Avishai Cohen jazzovou hvězdou světového formátu, nejsou jeho vystoupení v Česku nijak výjimečnou událostí. Nechceme snad snižovat nezpochybnitelnou kvalitu jeho vystoupení, ale poukázat spíše na fakt, že tento izraelský kontrabasista u nás vystoupil od roku 2004 více než dvacetkrát! České hudební publikum tak má jedinečnou možnost sledovat světovou kariéru tohoto hudebníka průběžně od počátku až dodnes.

Prohlédněte si také fotky z koncertu Avishaie Cohena

Předvánoční pražský koncert se tentokrát odehrál ve Foru Karlín, což z něj dělá zřejmě doposud největší Cohenovo tuzemské vystoupení. Naopak kapelu přivezl v minimální podobě, ve formě tria kontrabasu, klavíru a bicích nástrojů. Nabízela se tedy otázka, jak bude komorní sestava ve velkém sále fungovat a zda si lidé v předvánočním čase, který je v současnosti spíše dobou hektického shonu, najdou čas zastavit a zaposlouchat se.

 

 

Večer uvedlo krátkým půlhodinovým setem trio Roberta Balzara v doprovodu zpěváka Dana Bárty. Pak už se ovšem v napjatém očekávání zaplněného hlediště dostavily hlavní hvězdy večera. Již po prvních taktech úvodní skladby One for Mark bylo jasné, že kapela koncert této velikosti utáhne zcela s přehledem.

Jádro vystoupení tvořil zhruba hodinový průřez Cohenovou tvorbou pro jazzové trio, ve kterém zazněly známé skladby charakterizované rafinovanou a postupně se rozvíjející rytmikou s výraznými melodickými motivy. Prvky moderního jazzu se mísily s židovsko-arabskými vlivy, klasickými harmoniemi či lidovými nápěvy. Cohen tak opět dokazuje, jak široce je současný jazz rozkročený.

Emotivní projev kapely opakující nosná témata za postupného rozvíjení rytmiky vytváří velmi naléhavou atmosféru, místy přivádějící posluchače do až do stavu jakéhosi transu, který pak pravidelně vrcholí střídajícími se sóly jednotlivých muzikantů. Ta nabízejí na odiv nejen brilantní techniku, ale i přirozenou souhru v improvizačních pasážích, kde jsou si hráči rovni a tvoří harmonický celek. Příznivci kontrabasu mohli obdivovat neuvěřitelnou invenci a lehkost, se kterou Avishai Cohen v technicky obtížných pasážích ovládá svůj nástroj. Krok drželi i spoluhráči. Inspirativní klavírista Omri Mor obohatil typicky Cohenovské skladby trochou latinskoamerického koření, vynikající bubeník Noam David rozvíjel široké zvukové plochy, které dotahovaly emotivně naléhavou atmosféru Cohenových skladeb k dokonalosti. Tuto část vystoupení završila vypalovačka Seven Seas, kdy bouřlivá gradace zvedla za mohutných ovací ze židlí celý sál.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

K přídavkům se kapela nenechala dlouho přemlouvat. K předchozí pasáži už nebylo co dodat, publikum bylo vyždímané, a tak se kapela ponořila do odlišných vod a dodala koncertu další rozměr. Avishai Cohen ukázal, že je mistrem nejen kontrabasu a zazpíval v doprovodu klavíru píseň Alfonsina Y El Mar. Poté již zavládly latinskoamerické rytmy, publikum vyzvané k tanci proměnilo sál v taneční parket a koncert na sezení se definitivně proměnil v koncert na stání. Vystoupení pak trio uzavřelo uhrančivou skladbou Remembering. Finální tečkou večera se po bouřlivém potlesku stala Cohenova melancholická sólová interpretace písně Motherless Child z nového alba 1970, které už zaplulo poměrně daleko od jazzových vod. Skladba tak byla zároveň pozvánkou na dubnový Cohenův koncert, kdy projekt 1970 představí českému publiku v rámci JazzFestu Brno. Můžeme se tedy jen těšit na další z mnoha Cohenových inkarnací.

Pro redakci musicweb.cz napsal Michal Havlák.

Další články

  • Rozhovor s Flook: Naše hudba neměla nikdy žádné hranice Rozhovor s Flook: Naše hudba neměla nikdy žádné hranice

    Roku 2008 oznámila britsko-irská čtveřice Flook konec, letos se vrátila na pódia s novinkou Ancora nominovanou na BBC2 Folk Awards. Do České republiky se vrací po dlouhých třinácti letech, fanoušci mohou očekávat energický set v pražském Rock Café. "Připravte se na subtilní oheň, hráčský důvtip a rytmickou sílu. Ti čtyři báječní lidé na vás z rohu hojnosti vylijí tolik velebného muzikanství, až se z toho málem zalknete," napsali o skupině v magazínu fRoots.

  • Foto: Ida Nielsen & The Funkbots, Jazz Dock, Praha, 11. 11. 2019 Foto: Ida Nielsen & The Funkbots, Jazz Dock, Praha, 11. 11. 2019

    V rámci koncertní šňůry Jazz čtyř kontinentů vystoupila v pražském Jazz Docku skupina Funkbots americké baskytaristky a zpěvačky Idy Nielsen, kterou proslavila její spolupráce s Princem. Z tohoto koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Kulturní úderka, Stará pekárna, 8. 11. 2019 Foto: Kulturní úderka, Stará pekárna, 8. 11. 2019

    Kulturní úderka nám zasadila řádný úder své potemnělé hudby v potemnělé Staré pekárně. Napadl mě příměr jejich hudby s Frankovkou - temné rubínové barvy, drsná tříslovina a i ta naše moravská kyselinka. Chuti někdy tvrdší, někdy více ovocné, někdy kořenité i sametové. Tak i takový byl nezaměnitelný zpěv kytaristy Štěpána Dokoupila. Koukněte, jak to tam vypadalo!

  • Joe Satriani vystoupí v květnu v Praze Joe Satriani vystoupí v květnu v Praze

    Joe Satriani zveřejnil první část svého nadcházejícího turné, ve kterém opět nezapomněl na Prahu. Celosvětově proslulý kytarový virtuos vystoupí v Praze v Kongresovém centru.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };