středa, 01 listopad 2017 12:00

V Arše vystoupil Jason Moran, přes ulici sekundoval sextet Štěpánky Balcarové Doporučený

Napsal(a)
Jason Moran na Strunách podzimu v roce 2015 Jason Moran na Strunách podzimu v roce 2015 Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

V prostorách Divadla Archa vystoupil klavírní mág a „nejprovokativnější myslitel současného jazzu" Jason Moran s projektem In My Mind: Monk at Town Hall, 1959. Naproti přes ulici potom v Černé labuti představil „house band" Štěpánky Balcarové písně z nového (debutového) alba a zahájil mezinárodní jam.

Jason Moran tvrdí, že jediné, co dokázalo přehlušit jeho odpor ke klavíru v mládí, byla hudba Thelonia Monka, a to konkrétní skladba - balada Round Midnight. Aby vzdal hold jednomu z největších jazzových skladatelů, rozhodl se reinterpretovat slavný koncert Monkova desetičlenného orchestru, hrající jeho vlastní skladby v aranžích Halla Overtona. Pro projekt zvolil menší obsazení než Monk na konci padesátých let. Moran kromě svých dlouholetých spoluhráčů z tria, bubeníka Nasheeta Waitse a kontrabasisty Taruse Mateena, oslovil dalších pět dechařů – saxofonisty Immanuela Wilkinse a Waltera Smithe III, trumpetistu Ralpha Alessiho, trombonistu Andre Haywarda a tubistu Boba Stewarta.

Moran kromě hudební složky přidal videoprojekci. Tou divákům byla předložena dvojí perspektiva – prvně příběh o malém chlapci, který u rodičů v ložnici slyší Round Midnight a rozhodne se být pianistou. Posléze perspektiva skladatele, jenž vysvětluje svým hráčům, jak hrát jeho kompozice, konkrétně Little Rootie Tootie a Crepuscule with Nellie. Vedle příběhu se na plátně střídaly senzuální záběry přírody a koláže starých fotografií, optikou připomínající kameru československé Nové vlny. Dominantní byla také ikonická Monkova fotka z přebalu desky, zachycující umělce s mírně zakloněnou hlavou a cigaretou v ústech.

Moran zahájil koncert společně s nahrávkou, sám, bez spoluhráčů. Ctil program koncertu v Town Hall. Ctil i aranžmá, do toho už zasahoval – ne mnoho, ale přece. Když kapela hrála Friday The 13th, provedení korespondovalo s obsahem plátna. Koláž a motivika se promítla i do úpravy aranží.

 

 

Moran vystoupil na Strunách podzimu už v roce 2015 se sólovým recitálem. Více se o tomto koncertu dočtete zde. Letos ovšem poskytl více prostoru svým spoluhráčům – za zmínku stojí výkon stále populárnějšího Nasheeta Waitse, skvělá melodická sóla Waltera Smithe III a famózního trombonu Andre Haywarda. Místo vychutnání jednohlasného standing ovation se kapela odebrala do foyer, aby přidala krátkou performance s kravským zvoncem a dechy.

Přečtěte si také rozhovor s Jasonem Moranem

Po skončení koncertu se část osazenstva přesunula do střešní galerie s impozantní vyhlídkou a intimním přítmí, kde posluchače čekal další poetický zážitek, a to vystoupení česko-polského sextetu trumpetistky a skladatelky Štěpánky Balcarové. Ani tady bychom se neobešli bez pečlivě zvoleného konceptu – v autorských skladbách z již výše zmíněného alba Balcarová zhudebnila básně polského spisovatele Juliana Tuwima. Impresionistické básně pojala moderně a několik písní definovala svižným groovem. Dominantní ovšem zůstal vokál v podání polské zpěvačky Małgorzaty Hutek.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Skvělé výkony předvedli také pianista Nikola Kołodziejczyk, bubeník Grzegorz Masłowski. Dechovou sekci vedle Štěpánky tvořil také multiinstrumentalista Marcel Bárta, hraje tentokrát klarinet, soprán a tenor saxofon. Kontrabasem doprovodil grandseigneur české scény, Jaromír Honzák. Kdo vydržel až do konce, ten měl možnost poslechnout si Štěpánku Balcarovou a Jasona Morana společně na jamu. Těžko říct, který z nich v Solaru zaválel víc.

Další články

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

  • Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků Ronnie Baker Brooks nezapřel talent svých předků

    Zatímco úvod prvního večera svěřilo vedení do rukou slovenských sousedů, ten následující, jen s návratem k tradičnímu výkopu z předsálí, opanovali ti polští. Karolina Czelej své hráčské ambice realizuje v jiném projektu, a tak se mohla jako jediná z Caramel Black ve foyer plně věnovat mikrofonu. Klasickou blues-rockovou nálož protkanou i popovějšími nápěvky, tedy standardní balíček většiny polských kapel, povyšuje Karolínina barva hlasu.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Baba Zula Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Baba Zula

    Už přes dvacet let patří Baba Zula k tomu nejlepšímu, co nabízí tavící kotlík na pomezí Evropy a Asie. Přijďte 3. února 2020 do Paláce Akropolis!

Další podobné články

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };