Rozhovor s Clemem Clempsonem: Páteří mého stylu hry je blues Doporučený

Kapela JCM měla v Praze koncertovat loni na jaře. Během jejich turné k tehdy právě vydanému albu Heroes však bubeník a lídr kapely onemocněl, našli mu nádor na mozku a brzy po operaci nemoci podlehl. Nyní se vydávají členové uskupení Clem Clempson a Mark Clarke na turné, na kterém uctívají Jonovu památku a představují zmíněnou desku. Za bicí usedne Ralph Salmins a v této trojčlenné sestavě vystoupí 2. května v Lucerna Music Baru. Kytarista Clem Clempson redakci musicweb.cz prozradil, jaké má vzpomínky na Prahu, jak si pamatuje své kolegy a proč projekt JCM vlastně vznikl.

Clem Clempson při koncertu kapely Colosseum v Lucerna Music Baru 19. 11. 2014 Clem Clempson při koncertu kapely Colosseum v Lucerna Music Baru 19. 11. 2014 Foto: Petr Zip Hájek/musicweb.cz

Cleme, můžete našim čtenářům představit váš projekt Heroes?

Poté, co náhle zemřel Larry Coryell, Jon (Hiseman – bubeník, pozn. red.) přišel s myšlenkou Heroes. Velice se těšil na naplánované koncerty, které jsme s Larrym měli hrát společně o několik týdnů později.

A jak vše vlastně začalo?

Jon byl touto zprávou natolik otřesen, že začal přemýšlet nad tím, kolik jeho bývalých kolegů-spoluhráčů v poslední době zemřelo. Proto se rozhodl, že by jim chtěl novým albem vzdát hold a nahrát na něj hudbu, kterou s nimi tvořil a hrál. Tehdy se na mě obrátil, jestli bych s ním na tomto projektu spolupracoval. Prodiskutovali jsme možnosti a rozhodli se pro projekt v triu společně s Markem Clarkem (baskytarista a zpěvák, pozn. red.). Jon pak prohlásil, že ve své kariéře nejvíce lituje toho, že nikdy nedal Markovi jako zpěvákovi v žádné kapele, ve které společně hráli, prostor. A tohle byla perfektní příležitost, jak to napravit.

Plánovali jsme jen natočit desku, ale později jsem začali mluvit i o turné!

Můžete mi říct, jaký vlastně Jon Hiseman byl?

Každý, kdo někdy Jona potkal, by se mnou musel souhlasit, že byl neskutečně milý a velkorysý muž. Vždycky si pro každého našel čas. Byl to ale také skvělý kapelník, odhodlaný, inspirující, zapálený do své práce a vždycky vytrval, aby dosáhl svého cíle v čekomkoli, do čeho se pustil.

 

 

Kam podle vás spadá vaše hudba? Do jazzrockové scény, nebo jazz fusion?

Rozhodně do jazzrocku!

A ten je nejčastěji spojován s kapelami Mahavishnu Orchestra, Weather Report, Return to forever nebo s Herbiem Hancockem…

Jazz rock má opravdu široké spektrum…

A jak jste se k jazzrocku vůbec dostal?

S mou první kapelou jsem začínal se známými hity, ale následně jsem objevil kouzlo blues, které se stalo základním kamenem mého hraní. Můžu říct, že blues je páteří mého stylu, ale samozřejmě mě během let ovlivnila spousta jiných žánrů.

K jaké hudbě se nejčastěji nyní vracíte?

Poslouchám mnoho žánrů. Samozřejmě blues a jazz-rock, ale i operu, klasiku, flamenco a příležitostně i nějaký pop. A hodně poslouchám kytarovou hudbu. Za všechny bych jmenoval Scotta Hendersona, Dereka Truckse nebo Erika Johnsona.

Které kapely pro vás v šedesátých a sedmdesátých letech byly rivaly a které jste spíš řadil mezi své spřízněné?

Mezi kapelami je vždycky přítomný element rivality. Zvlášť pak při živých vystoupeních, při kterých chce přirozeně každý být tím, kterého publikum miluje nejvíc! Při živých koncertech bylo těžké Colosseum překonat, ale když jsme byli na stejném programu s Rory Gallagherem, bylo to těsné.

Jaká byla spolupráce s bubeníkem Cozy Powellem?

Cozy byl mým dobrým kamarádem už od dob, kdy jsem žil v Birminghamu. Nejenže byl skvělý bubeník, ale užívali jsme si legraci, když jsme se poflakovali kolem. Byl velký milovník aut a to on mě naučil řídit!

 

 

Chystáte něco nového s dalším bubeníkem, Billy Cobhamem?

S Billym nejsem v kontaktu už delší čas. Pochybuju, že bychom společně ještě něco vytvořili, ačkoli právě jeho opravdu hodně obdivuju.

Můžete ze své zkušenosti říci, jaký je Bob Dylan?

S Bobem jsem spolupracoval jenom několik dní, a to na filmu Hearts Of Fire. Během natáčení jsme si užili i s Ronniem Woodem, Ianem Durym a Regem Presleym spoustu legrace. Ale ten film byla nakonec katastrofa.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Je to skoro pět let, co jste naposledy navštívil Prahu. Tehdy jste zde koncertovali se zpěvákem Chrisem Farlowem. Nepřizvete ho v budoucnu k nějakému dalšímu projektu?

S Chrisem hraju stále příležitostně nějaké koncerty. Například 18. dubna budeme na Jonovu počest společně vystupovat v hamburském klubu Fabrik. Myslím si, že v budoucnosti ještě bude více příležitostí, při kterých se sejdeme a užiju si to tak jako vždycky.

Chtěl byste něco sdělit pražským fanouškům, než sem v květnu zavítáte?

Jeden z nezapomenutelných momentů mé kariéry se odehrál právě v Praze, když jsme zde v roce 1969 s Colosseem koncertovali, takže je pro mě vždycky velmi vzrušující se sem vracet. Minulý rok jsme měli naplánované původní turné s JCM, než bylo kvůli Jonovým náhlým zdravotním problémům přerušeno. Schválně jsme ho naplánovali tak, abychom v Praze strávili tři dny navíc a moc jsme se na to těšili. Až se v květnu vrátíme, budeme mít hodně smíšené pocity. Určitě budeme kvůli Jonovi smutní, ale Jon by chtěl, abychom si tuhle návštěvu pořádně užili a dali všechno do našeho koncertu. A to my, i pro našeho lídra, samozřejmě uděláme.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Keb' Mo', Divadlo Archa, Praha, 16. 7. 2019

    Charismatický černý bluesman Keb' Mo' svým pohodovým vystoupením vytvořil v Divadle Archa skvělou atmosféru. Představil nejen svoje nové CD Oklahoma, ale zazpíval i s publikem svoje starší písně, při kterých střídal akustické i rezofonické kytary, které mu pečlivě připravoval jeho "roztleskávač" Riley. Z tohoto téměř dvouhodinového koncertu přinášíme náš fotoreport.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Selmy Uamusse

    Mozambik patří, podobně jako Kapverdy či Brazílie, mezi kulturně navzájem spřízněné země portugalské sféry. Po hudební stránce je to ovšem zatím nezmapovaný region. O to větším překvapením je zpěvačka Selma Uamusse, která organicky spojuje dva dosud oddělené světy - živelné rytmy mosambického venkova, i funk a zvukovou psychedelii evropských klubů. Přijďte do Paláce Akropolis 29. listopadu!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Lakha Khana

    Virtuózní houslista Yehudi Menuhin kdysi prohlásil, že temný a hypnotický tón nástroje sarangi je tím nejpřesnějším obrazem indické duše. Jedná se o paralelu evropských houslí, která je ovšem podobně jako sitar opatřena sadou rezonančních strun a užívá se jak v klasické, tak i lidové hudbě. Pojďte soutěžit s redakcí musicweb.cz o lístky na 18. listopadu do Paláce Akropolis.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert The Comet Is Coming

    Cosmic Jazz v taneční rovině aneb hudba budocnosti pozpátku. Londýnská postjazzová hvězda poprvé v České republice 19. listopadu v prostorách Paláce Akropolis!

Rozhovory z rubriky