Rozhovor s Johnem Mayallem: Nikdy jsem neměl nedostatek nápadů Doporučený

Po více než 50 let je John Mayall průkopníkem bluesové hudby a plným právem se může pyšnit titulem Otec britského blues. V jeho legendárních The Bluesbreakers se vystřídalo mnoho známých hudebníků a dodnes je John Mayall velmi aktivním hudebníkem jak během svých turné, tak v nahrávacím studiu. I na letošní rok chystá novou desku i zastávku v Praze (2. 3. v Divadle Archa). Ale o tom se více rozpovídal v rozhovoru pro redakci musicweb.cz.

John Mayall při koncertě v Divadle Archa 13. 11. 2012 John Mayall při koncertě v Divadle Archa 13. 11. 2012 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Johne, nyní se chystáte na turné, během kterého nebude chybět ani zastávka v Praze. Sem rozhodně nezamíříte poprvé. Je české publikum jiné než ostatní?

Nevidím velký rozdíl mezi reakcemi publika, kdekoli hraji svůj koncert. Pokud umím vytvořit nezapomenutelný zážitek, je to jen o něm.

Během své kariéry jste spolupracoval se spoustou hudebníků, většinou ale s bluesmany. Jak Vás tyto spolupráce ovlivnily?

Měl jsem opravdu velké štěstí, že jsem hrál v době, kdy ještě mnoho bluesových velikánů aktivně hrálo. V každém případě jsem se od nich strašně moc naučil, protože jsem s nimi mohl hrát v klubech v průběhu šedesátých let. Když budu jmenovat, tak třeba T-Bone Walker, John Lee Hooker, Freddy King, Albert King, Sonny Boy Williamson, tihle všichni se stali mými hodně dobrými kamarády a právě od nich jsem se naučil, jak hrát blues na pódiu.

Viděla jsem Váš koncert v Praze, kde jste byl hlavní hvězdou večera spolu s B.B Kingem. (12. 7. 2011, Kongresové centrum, Praha, pozn. red.) Hrávali jste spolu často?

B.B. byl a stále je jedním z nejlepších v žánru a jsem šťastný, že jsme byli velmi dobrými kamarády mnoho let. Odehráli jsme hodně koncertů, kde jsem mu „zahříval" pódium. A všechny ty koncerty byly něčím výjimečné.

 

 

S hudbou jste nicméně začal až později, protože jste nejprve studoval výtvarné umění. Nyní jste hudebník na plný úvazek, vracíte se někdy ale i k malířství?

Stále se držím i umění, protože dělám design všem svým obalům alb. Dneska můžu říct, že mi jsou moje dřívější schopnosti a zkušenosti nyní hodně k užitku.

Hrajete na piano, kytaru, harmoniku – prostě jstě multiinstrumentalista. Pro který nástroj ale sáhnete, pokud jdete skládat?

Většinou skládám svou tvorbu na klávesy, protože je to můj „hlavní" nástroj. Ale několikrát se stalo, že jsem sáhl po kytaře a začal tvořit. Je důležité, aby daný nástroj zachytil náladu vznikající skladby.

Jaký je Váš názor na současnou bluesovou scénu? Posloucháte nové kapely?

Myslím, že je vždycky velmi dobré znamení pro evoluci blues jako žánru, že je zde mnoho mladých lidí, kteří se o blues zajímají a mají nutkání ho sledovat. Například lidé jako Joe Bonamassa a Matt Schofield jsou pokračujícími představiteli vynikající hudebníků. A je jich více.

Když se podíváme na Vaši diskografii, každý rok nebo dva Vám do ní přibude nové album jako v posledních letech Special Live nebo Find A Way To Care. Kde stále berete inspiraci?

Nikdy jsem neměl nedostatek nápadů. Vždycky mě naplňovalo, že mohu vyjádřit své nápady právě formou hudby.

Plánujete vydat v blízké době nové album?

Nové album nazvané Talk About That vyjde v lednu a objeví se na něm v několika skladbách jako host Joe Walsh. Myslím si, že lidé budou velmi spokojeni s tím, jakou cestou se deska ubírá. Většinu skladeb jsem na desku napsal sám.

 

 

Během roku hodně koncertujete a Vaše kapela, kterou tvoří kytarista Rocky Athas nebo baskytarista Greg Rzab, k Vám již neodmyslitelně patří. Chystají se ve Vaší doprovodné kapele nějaké změny?

Před několika měsíci z kapely odešel právě kytarista Rocky Athas, který se navrátil ke své sólové tvorbě, proto jsem oznámil, že další koncerty budeme hrát jako trio. Rozloučili jsme se ale jako velmi dobří přátelé a od té doby hledáme výzvy jako fungující trio s baskytarou Grega Rzaba a bubeníkem Jayem Davenportem. Hudba nás vždycky povzbudí k tomu, abychom našli tu správnou energii. To je ta pravá sílá hudby.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Na závěr pro fanoušky, co chystáte na turné 2017?

Nemůžu přesně vyjmenovat názvy písní, které budeme hrát, protože ze seznamu více než čtyřiceti skladeb, které v současné době hrajeme, vytvářím na každá večer jiný set list. Nicméně budou zde kousky, které procházejí celou mojí dlouhou kariérou. Těším se, až vás zase uvidím!

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!

  • Soutěžte o 3x1 lístek na Vánoční Respect festival

    Hudba z Konga je světově proslulá především díky sladkému zpěvu a energií sršícímu kytarovému doprovodu. Styl známý jako soukous či konžská rumba však není jediným reprezentantem hudby tohoto kraje. Konono No. 1 je první kapelou, která vystoupí na Vánočním Respect festivalu 8. prosince od 19 hodin v Paláci Akropolis spolu se skupinou Disciplin A Kitschme, která navazuje na stále nedoceněnou historii jugoslávské new wave scény. Pojďte s redakcí musicweb.cz soutěžit o volňásky na tuto vánoční party!

  • Hrát na suzafon je jako chodit aneb Mad Skillet v Jazz Docku

    Právě tak, jak stojí v úvodním nadpisu, charakterizoval hru na tento zajímavý nástroj Kirk Joseph, suzafonista kapely Mad Skillet aneb v překladu Šílené pánvičky, která vystoupila v Jazz Docku.

Rozhovory z rubriky