pondělí, 10 září 2018 09:38

Gilad Hekselman vystoupí v Jazz Docku

Napsal(a)
ZuperOctave ZuperOctave Jazz Dock.cz

Nejen kytaristé by měli tento týden zbystřit, protože do Jazz Docku míří jeden z nejvýznamnějších mladých jazzových kytaristů současné scény, Gilad Hekselman.

A navíc s poměrně netypickým a novým projektem ZuperOctave. A proč právě ZuperOctave? Hekselman je známý tím, že často ve svých projektech nepoužívá basu, tedy alespoň ne tak, jak je většinou typické. Pomocí kytarové krabičky, octaveru, spodní basové struny kytary transponuje o oktávu níže, a dostane tak dostatečně hutný basový zvuk – zejména pokud ho "prožene" baskytarovým aparátem. Vrchní struny na kytaře ovšem, což už ovšem není zcela typické, netransponuje, a v těchto rejstřících zůstává kytara zvukově stále kytarou - navíc zvukové obohacenou o řadu efektů, které separátně od basových strun, prohání různými efekty. Z jeho kytary se tak stává jakýsi hybrid kytara/baskytara, a nebo se spíše principiálně více přibližuje klavíru či klávesám. Stejný přístup používá Hekselman právě i v jeho nejnovějším projektu ZuperOctave, které tvoří ještě Kendrick Scott na bicí a Aaron Parks na klávesové nástroje a syntezátory všeho druhu. Další zajímavostí tohoto uskupení je, že o basu se nestará celou dobu jen Hekselman sám, ale občas – zejména v okamžicích kytaristových sól, i Aaron Parks.

 

 

A k čemu vlastně tak složité hrátky s basou? Ačkoli tento přístup možná není tak inovativní a revoluční, jak se zdá, přináší do celkové atmosféry něco zcela nového, co se velmi složitě charakterizuje. Jakoby muzikanti hráli jinak, než kdyby s nimi na pódiu stál klasický baskytarista. Dosahují velkého prostoru, zajímavého napětí, a celkový projev je jakoby barevnější, volnější a není to patrně jen tím, že se o úlohu basy střídá Hekselman s Parksem. K tomu všemu se přidá opravdu excelentní rytmika, vkusné používání syntezátorů Aarona Parkse a hekselmanova "methenyovská" melodičnost a je z toho něco nevšedního, co perfektně zapadá do intimnějšího prostředí menšího jazzového klubu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Trio ZuperOctave patří rozhodně k nejinovativnějším uskupením které v současnosti můžeme slyšet, a jsou tací, kteří již toto trio v zahraničí letos slyšeli a neváhají jeho koncert zařadit mezi své letošní pomyslné vrcholy. Myslím, že se máme ve čtvrtek v JazzDocku na co těšit. Koncert začíná ve 21:00 a ceny vstupenek v předprodeji se pohybují v rozmezí mezi 250 až 500 Kč.

Přehled

  • Název akce: Gilad Hekselman´s ZuperOctave
  • Datum: čtvrtek, 13 září 2018
  • Místo: Jazz Dock Praha
  • Cena: 250-500 kč

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };