pondělí, 06 únor 2017 13:00

Tommy Emmanuel letošek nevynechá. V Praze zahraje s hostem

Napsal(a)
Tommy Emmanuel při koncertu v Rudolfinu 13. 3. 2016, kde si zahrál i s českým kytaristou Stanislavem Barkem Tommy Emmanuel při koncertu v Rudolfinu 13. 3. 2016, kde si zahrál i s českým kytaristou Stanislavem Barkem Foto: Petr Hájek/musicweb.cz

Na pozvání pořadatelů festivalu Kytara napříč žánry se do Prahy vrací miláček publika, virtuózní kytarista, komplexní muzikant a výtečný bavič Tommy Emmanuel. Tento charizmatický Australan si do Rudolfina pozval neméně šikovného kolegu, amerického kytaristu Adama Raffertyho.

Tommy Emmanuel dostal svoji první kytaru ve čtyřech letech, hrát na ni ho naučila jeho matka. Rychle se učil podle sluchu, nedostával žádné formální lekce, dodnes neumí noty. Když otec rozpoznal talent u Tommyho i jeho bratra Phila, založil rodinný band, který kočoval napříč Austrálií. Později nastudoval a zdokonalil specifický způsob hry zvaný fingerpicking, pracující s perkusivním hraním všemi prsty většinou v kombinaci s trsátkem. Postupem času jej dovedl k nevídané dokonalosti, která dodnes bere dech: Tommyho prsty vytváří vynalézavou hrou iluzi, že na pódiu musí být někde schována doprovodná kapela, a že není možné, aby to ten usměvavý Australan, stojící suverénně na scéně, uhrál všechno sám.

Kytarista, skladatel a aranžér Adam Rafferty se narodil a vyrůstal v New Yorku v Harlemu. V šesti letech se začal učit na kytaru u významného kytaristy Woodyho Manna, u kterého pochytil základy fingerpickingu a blues. Studoval záznamy hry Reverenda Garyho Davise, Blind Blakea a jiných, podle kterých se učil i jiné techniky a pronikal do dalších žánrů hudby. Prošel mnoha fázemi vývoje od rocku přes klasickou hudbu až k jazzu. Později ho velice ovlivnila hudba Tommyho Emmanuela, košatou hru na kytaru obohacuje také beatboxem. V současné době tráví většinu svého času na cestách, koncertuje a vede také workshopy.

„Jsem velmi rád, že se nám podařilo domluvit pro koncert Tommyho Emmanuela tak skvělého partnera, jako je Adam Rafferty. Jejich hudební setkání nejsou častá a pevně věřím, že si podmaní i naše publikum," říká ředitel festivalu Kytara napříč žánry Stanislav Barek. Oba mistři kytary se představí sólově, ale návštěvníky Rudolfina samozřejmě potěší i kongeniální a nápaditou souhrou.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Tommy Emmanuel potvrzuje svoji pozici empatického mistra akustické kytary a jednoho z nejoblíbenějších sólových muzikantů stovkami koncertů ročně. Navíc letos v únoru vydává DVD Music Gone Public, které obsahuje i řadu doposud nezveřejněných záznamů a spoluprací s jinými umělci. Harlemský rodák Adam Rafferty od roku 1993 etabloval na newyorské jazzové scéně jako kvalitní jazzový hráč, setkání s Tommym Emmanuelem v roce 2007 mu změnilo nazírání na hudbu a přivedlo jej ke stylu "fingerpicking" jehož guru je právě Tommy. Oba dnes představují absolutní špičku tohoto stylu, na jehož základě kreativní hudebník dokáže vytvořit úchvatnou paletu tónu barev a harmonií, které leckdy dávají posluchači zapomenout na fakt, že před ním stojí pouze jeden hráč s kytarou.

 

 

Koncert Tommyho Emmanuela a Adama Raffertyho začne v pražském Rudolfinu v neděli 9. dubna od půl osmé večer. Více informací naleznete na stránkách festivalu Kytara napříč žánry a na Facebooku.

Přehled

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };