středa, 02 květen 2012 15:00

CD: Mňága a Žďorp nadělila svým fanouškům povedený Dáreček

Mňága a Žďorp, Dáreček Mňága a Žďorp, Dáreček Zdroj: přebal CD

Kompilace Dáreček vyšla 1.dubna a rozhodně se nejednalo o žádný aprílový žert. Petr Fiala, frontman známé kapely Mňága a Žďorp, dostal nápad, kterým chtěl oslavit 25 let existence tohoto bandu. Oslovil několik hudebních kolegů a kamarádů, kteří přetvořily známé hity i méně nápadné písničky.

Výsledek je velmi zdařilým průřezem tvorby, kterou skupina z Valmezu během svého fungování natočila. Největší předností celé kompilace je, že se nejedná o klasickou Bestofku, která by vznikla výběrem největších hitovek a připlácnutím nějaké novinky. Z tohoto pohledu se jedná o nadstandardní záležitost nejen pro fanoušky, kteří takto mají možnost slyšet oblíbené texty a hudební aranže v jiném podání, ale také pro ty, kteří se ještě s Mňágou zatím příliš nesetkávali.

Prakticky z každé písně je snadno rozpoznatelné, která parta si ji vzala do parády, a vtiskla tak do tohoto projektu svou ideu. I když měli všichni interpreti zcela volnou ruku, dá se říci, že nedošlo k žádnému extrémnímu experimentu, po kterém by z jednotlivých skladeb nedýchal duch Mňágy... a vlastně ani Žďorpa. Možná škoda, možná dobře.

Hned na úvod je potřeba vypíchnout brněnské Midi Lidi, kteří jako jediní nepředělali žádnou píseň, ale napsali novinku. Pete Best jako by vypadl z autorského pera Mňágy a to nejen po textové stránce, ale také interpretačí. Zcela odlišné hudební pojetí valmezských songů zajistili Skyline s písní (Je to) nemožné a Prago Union se skladbou Některé otázky už si prostě nekladu. O výborný rockový nářez, se v rámci Dárečku, postarala například Vypsaná Fixa, která naplno napálila Hloupý a ztracený, nebo kapela Už jsme doma s perfektně vygradovanou písní Člověk nového typu.

Nechybí ani méně známí interpreti, kteří se podíleli na recyklaci. Kapela Listolet tak připravila coververzi Chceš mě? Chci tě!, která se na desku dostala díky opačnému postupu (stejně jako u The Fakes) než u ostatních přispěvatelů. Když se kapela dozvěděla o tomto projektu, oslovila Petra Fialu. A je dobře, že byla jeho reakce pozitivní. Velice příjemného ztvárnění se dočkal Život a čas, který smyčcově vyladil Jozef Lupták. Vrbovskí víťazi pro změnu zajistili hravou verzi písně V tísni a svým příspěvkem vše uzavírají.

Protože se jedná o Dáreček více než komplexní, tak je na třetí placce videomateriál, který dokresluje představu o vzniku jednotlivých coververzí. V jednoduchosti je síla, a tak nečekejte žádný precizně provedený dokument s velkou produkcí. Jedná se spíše o videopuzzle, který dává fanouškům jasnější představu o zúčastněných muzikantech a umožní nahlédnutí do zákulisí celého projektu. V průběhu více než 70 minut tak od všech zainteresovaných interpretů zjistíme, jaký mají vztah k Mňáze, jak došlo ke spolupráci nebo jaká je jejich představa o vznikajících písních. Jak sám Petr Fiala řekl: "Udělali jsme to hlavně pro fanoušky." A přesně o tom to je.

DVD doplňuje také videoklip k písni Hodinový hotel. Jedná se o zajímavé propojení WWW a zpívajícího Petra Fialy, který se pokouší o novou interpretaci této skladby. Podklad je kvalitní, klip také, jen ten zpěv by nejspíš mohl být původní.

Při celkovém pohledu jde o jednu z nejlepších hudebních poct, kterou si Mňága a Žďorp mohla společně se svými fanoušky přát. Na třech discích je hromada zajímavého materiálu, který si určitě zaslouží pozornost každého, kdo rád objevuje nové možnosti. Toto tribute album je velmi obsáhlé, ale především rozmanité. Každý se zde najde to své a pokud náhodou ne, vždycky se můžete vrátit k originálům.

Mňága a Ždorp třídí odpad, a proto si můžete všechny "Recyklované písničky" poslechnout na webu. V jednoduchém přehrávači si můžete pustit jak nově upravené skladby, tak původní verze a porovnat jejich odlišnost, či naopak podobnost. Vše si můžete poslechnout ZDE.

MŇÁGA A ŽĎORP - Dáreček

CD 1 – První půlka: 1. WOHNOUT – This Song, 2. TŘI SESTRY – Nejlíp jim bylo, 3. SKYLINE – (Je to) nemožné, 4. TY SYČÁCI – Dutý ale free, 5. SLOBODNÁ EURÓPA – Výhledově, 6. ŽIVÉ KVETY – Spaste svoje duše, 7. KRYŠTOF – Dveře do pokoje, 8. Xindl X – Něgdy, 9. PRAGO UNION – Některé otázky už si prostě nekladu, 10. MONKEY BUSINESS – Chceš mě? Chci tě!, 11. Jozef Lupták – Život a čas, 12. VYPSANÁ FIXA – Hloupý a ztracený, 13. TATA BOJS – Měsíc, 14. Tomáš Klus – Salám banán, 15. Patrick O Donnel – Made In Valmez DC

CD 2 – Druhá půlka: 1. STO ZVÍŘAT – I cesta může být cíl, 2. ČECHOMOR – Pro tebe, 3. LISTOLET – Chceš mě? Chci tě!, 4. MIDI LIDI – Pete Best, 5. PRIESSNITZ – Ve 4 ráno, 6. BRATŘI ORFFOVÉ – Ne, teď ne!, 7. ZNOUZECTNOST – Psi pana Pavlova, 8. Michal Hrůza – Myslel jsem si, že je to láska, 9. UŽ JSME DOMA – Člověk nového typu, 10. CHIKI LIKI TU-A – Rači budu doma, 11. THE FAKES a Johana Švarcová – 17B, 12. STO MÚCH – Tajný plán, 13. KVĚTY – Ve skutečnosti, 14. NICELAND – A ty tam, 15. VRBOVSKÍ VÍŤAZI – V tísni

DVD – VideoDáreček: Film o vzniku projektu, Klip: WWW a Petr Fiala – Hodinový hotel

49:40 + 52:51 + 73:31

Surikata Records