05.04.2015 1:00

Nová deska Glamtronic pražských Mydy Rabycad má šmrnc a sílu

Pražská kapela Mydy Rabycad na sebe strhává vlnu pozornosti. Není divu. Jsou spolu asi tři roky, ale před týdnem pokřtili už druhou desku. Ta opravdu dostává svému názvu Glamtronic.

Je třeba je vůbec představovat? Mydy Rabycad, to je první česká electroswingová kapela vůbec. Tomuto žánru se společně věnují od léta roku 2012 a můžeme říct, že za sebou mají raketový vzestup. Prakticky po roce vydali své první album Let Your Body Move a teď už mají hotový další titul. A tím není nic jiného, než deska Glamtronic. Ta má za sebou už dva křty. Jeden v Brně a jeden v pražském Lucerna Music Baru.

Deska vyšla 19. března a je v distribuci Indies Scope. Práce na tomto albu se podle členů kapely diametrálně lišila od nahrávaní jejich prvního titulu. Album Let Your Body Move bylo hotové prý takřka za týden, zatímco s deskou Glamtronic si Mydy a celý produkční tým pěkně vyhráli. Deska byla nahrána v zaběhlých studiích Svárov a Barrandov a hlavním producentem je Tomáš Konůpka, kterého můžeme s Mydy Rabycad pravidelně vídat i na pódiu za bicí soupravou. Kromě něj se na produkci podíleli Yarda Helešic, Risto Sokolovski nebo kytarista Lukáš Martinek, který si vzal na starost výsledný mix zvuku.

Deska Glamtronic na sebe upozorňuje už svým přebalem, který je z dílny renomovaných výtvarníků Pavla Fuksy a ilustrátorky Kariny Eibatové. Jakýsi křišťál v azurových odstínech na černém pozadí a na něm subtilní font s názvem působí nadčasově a bezpochyby koresponduje i s obsahem alba. Glamtronic totiž není jen název nové desky. Jak se již zmínila zpěvačka a textařka Žofie Dařbujánová, označením 'glamtronic' vystihuje nyní kapela styl, kterým se ubírá. O Mydy Rabycad už bychom vlastně neměli mluvit jako o čistě electroswingové kapele. S novou deskou se totiž posouvají dál.

Zvuk je mohutnější, přibylo elektronických ploch a celkový dojem je vyzrálejší, zavážnější. U většiny electroswingových nahrávek jsme zvyklí na jakousi lehkomyslnost, a hlavně walking a druhou čtvrtou, které nás nutí pohupovat se do rytmu. Takových skladeb se na nové desce také dočkáme, například Darling, třetí skladba, je klasicky hravá a pořádně šlape. Aby ne, když hned na úvod zazní typický swingový beat a walking na kontrabas nahrál špičkový kontrabasista Josef Fečo. Hned po této taneční písničce ale následuje Be True, která začíná zasněnými synťáky a melancholickým klavírem, a i když se pak rozjede, donutí vás nejen ťukat nohou, ale zaposlouchat se do všech linek. A to rozhodně i zásluhou naléhavého zpěvu Žofie.

Písnička Ready To Stay je zase z jiného soudku. Sloky působí až hypnoticky a refrén nás překvapí mohutným plným zvukem s notnou dávkou efektů a elektroniky, na který jsme zvyklí u některých amerických alternativně-rockových kapel. V kontrastu pak přichází swingovka I Got A Man nebo Until The Morning, která začíná zcela swingově, ale je obohacena o EBM beaty. V písničce Trance si zahostovala smyčcová sekce a v následující Belly Button Nation zase sekce dechová ve složení Miroslav Hloucal (tp), Jan Fečo (altsax) a Jan Šatra (tb). Poslední skladbě Dreamland Of Mine dodávají zasněný nádech opět smyčce, ale nejedná se o žádnou baladu, dočkáme se i ostřejší rockové polohy.

Nesmíme zapomenout na úvodní píseň Don´t Play This Song, kterou si určitě pusťte. V té můžeme totiž slyšet prakticky všechno, čeho se na Glamtronic dočkáme. Od kontrabasu střídajícího baskytaru s tvrdými beaty a zase jemnou swingující mezihrou... A single Good Times, čili druhá skladba alba, ta zkrátka odpovídá názvu. Je vážně zábavná, ideální na párty, má groove a ještě ke všemu chytlavý popěvek, který si budete zpívat celý den po protancované noci, třeba jako na oficiálním klipu.

Glamtronic - nová deska, nový styl a dobře odvedená práce muzikantů, zvukařů a producentů. Mydy Rabycad si jdou vlastní cestou a postupují velmi slušným tempem. Pokud vytrvají, máme se na co těšit. Zdá se, že míří opravdu vysoko.