sobota, 14 březen 2015 17:00

Nové album Komunálu je o věčném boji dobra a zla v každém z nás

Přebal alba Vlci v nás od skupiny Komunál Přebal alba Vlci v nás od skupiny Komunál Zdroj: Archiv skupiny Komunál

Nová kolekce jedenácti písní chlumeckého kvintetu Komunál je na světě. Dostala název Vlci v nás a početný tábor fanoušků téhle sympatické party určitě nezklame.

Vlci v nás má v diskografii Komunálu (dříve Komunálního Odpadu) pořadové číslo třináct. Za šestnáct let, jež uplynuly od vydání debutu Komunální Odpad Live, parta okolo zpěváka Luboše Suchánka urazila sakra dlouhou cestu. Nejenom, že dokázala najít vlastní nezaměnitelný ksicht, ale hlavně víceméně bez podpory médií získat armádu podporovatelů po celé zemi. Ostatně díky tomu dokázali přežít svou klinickou smrt před několika lety, kdy byli okolnostmi přinuceni ke změně názvu.

Vlci v nás navazují na dva roky starý kousek U zašlejch časů. Po krátkém intru s vlčím vytím se hned rozjíždí titulní skladba. Svižná píseň o souboji dobra a zla v lidském nitru se určitě stane stálicí koncertního setlistu. Následující Špinavý Ráno vyniká melancholickou náladou a textem s hodně mrazivým vyústěním. Melancholie je vůbec poloha, která v posledních letech začíná v tvorbě Komunálu nabírat navrch, především ve skladbách klávesáka Jaroslava Barta Nováka. Marně byste ji ovšem hledali ve třetí písni Až mě ráno povedou. V té se představí hostující Protheus, zpěvák populárních Dymytry, a skladba je díky jeho pojetí patřičně řízná. Skladatelsky je pod ní podepsán basák Filip Litera, nejmladší člen kapely.

A právě kontrast přístupu těchto dvou skladatelů, jež oba dodali po pěti kouscích, dodává desce dynamiku. Celek potom zastřešuje takřka výhradní textař Luboš Suchánek (nedodal slova pouze k Literově písni Rány a coveru Jarka Nohavici Kupte si hřebeny). Kdo zná alespoň trochu tvorbu téhle party, ví že její síla tkví především právě v textech. A ani tentokrát nezůstaneme ochuzeni o příběhy plné zlomených hrdinů, proher a bezmoci, ale také naděje a pochopení. Vrcholem je pro mne v tomto směru hlavně píseň Pravda. Luboš Suchánek zkrátka a dobře nemá o lidech jako celku příliž vysoké mínění, ale naděje se nevzdává. Vždyť v každém z nás ten dobrý vlk může nakonec zvítězit.

Komunál - Zpěvník, Zdroj: Archiv skupiny Komunál

Než vám doporučím, abyste si tuhle desku šli rychle sehnat, dodám ještě, že se může pochlubit nejen moc hezkým obalem, ale hlavně přílohou v podobě zpěvníku se všemi (nebo takřka všemi) písněmi kapely, opatřenými akordy. To se u táboráku určitě hodí. Takže abych to uzavřel, tahle placka rozhodně stojí za pozornost. A pokud jste se s tvorbou Komunálu dosud nepotkali, neváhejte. A pokud možno si CD vyražte pořídit na koncert. Nebudete litovat.

• Interpret: Komunál
  • Název: Vlci v nás
  • Skladby: Vlci v nás, Špinavý ráno, Až mě ráno povedou, Láska v proudu řeky, Dal si to, brácho, Pravda, Rány, Lovec, Odpověď všem, Příběh vlajky, Kupte si hřebeny