21.03.2019 12:45

Scars of the Insane na nové desce úspěšně experimentují

Po dvou letech vydává kapela Scars of the Insane druhé album s názvem D.H.A.R.M.A., které ukazuje, že i ve zdejších končinách se experimentovat vyplácí.

Od vydání debutového alba kapely Scars of the Insane už uplynuly dva roky a v prosinci 2018 se ukázalo, že skupina s tvorbou nového materiálu rozhodně nezaváhala. Oproti předchozímu Searching for the Dead Sun nové album obsahuje jednu zásadní novinku. Tou jsou ženské vokály Ivany Svítkové, která dříve stála v čele přerovských Corps of Noise.

Přestože se vznik kapely datuje pouze do roku 2015, nejsou její členové žádní nováčci. To je koneckonců patrné i na nahrávce. Scars of the Insane totiž vznikli ze zbytku kapely Insane, ke které se připojil kytarista z death-grindových Diarrhoea. Až na začátku minulého roku formaci posílila i Ivana Svítková. Na svět tak přišlo obstojné album, které se nebojí spojit melodický death metal s thrashmetalovými prvky ani dávkou silné melodiky.

Album se skládá z osmi písní s průměrnou stopáží okolo čtyř minut, takže celá deska šlape dost svižně. Celé album D.H.A.R.M.A. odstartuje stejnojmennou písní, která posluchače nenechává na nic čekat a nebere si servítky. Představení hlasu nové zpěvačky je zde zpracováno opravdu elegantně. Druhá v pořadí zazní skladba Haunted, která upoutá především uvolněnějším refrénem s výraznou zpěvnou melodií. Tu vystřídá instrumentální Salome, v níž kapela moc pěkně využívá klávesové samply. S ohledem na to, že se však jedná o instrumentální píseň, chybí zde výživné kytarové sólo. Co se však kapele upřít rozhodně nedá, je fakt, že do koncepce desky sedí Salome skvěle. Napjatou atmosféru pak opět uvolní melodičtější Surrender, kde se ale opět kapela nebojí přitlačit například v mezihrách.

V druhé půli alba následuje skladba Monsters, která v posluchači opět díky temným riffům zvýší již přítomné napětí. Po ní následuje překvapivě cover na The World Is Not Enough od kapely Garbage, legendární píseň, kterou většina z nás zná díky dobrodružstvím agenta 007. Předposlední písní je pak Save Yourself, kde dochází k velice pěkné souhře vokálů a kytary, která prostupuje refrénem. Celé album potom uzavírá Cycle of Force gradující do zběsilého tempa. To je však vzápětí zmírněno a příjemně se prolíná do pomalu uhasínající, poklidné, téměř až baladové atmosféry.

D.H.A.R.M.A. je velice příjemným překvapením a zaslouží si pozornost všech, kdo mají blízko k alternativnímu metalu, který spojuje neotřelou hrubost s příjemnou melodikou. Kapele nová zpěvačka rozhodně svědčí, její hlas by však svůj potenciál dle mého naplnil, kdyby se mu dostalo více prostoru v jemnějších pasážích. Přes všechnu originalitu, totiž kulometná palba bicích ne vždy tak úplně sluší. Je dobře, že v české kotlině existují hudební uskupení, která se nebojí jít s dobou a experimentovat, ale přitom své hudbě neubírají na autentické surovosti. Scars of the Insane je rozhodně jedním z nich a jde slyšet, že svou práci odvádí poctivě.

Média