úterý, 12 srpen 2014 15:30

Zea a jeho Swimming City

Zea - Swimming City Zea - Swimming City Zdroj: přebal CD

Někdy se stane, že člověk objeví cosi, o čem neměl ani potuchy, a potěší ho to, protože se mu tím vyjeví naprosto nový svět, který čeká na prozkoumání. Kráčí pak člověk tou krajinou a činí mu to čirou radost a on sám tak činí z čiré vůle. Myslím, že něco podobného se může přihodit nutkavému posluchači u nového alba projektu Zea, jehož jediným regulérním členem je nizozemský něžný barbar Arnold de Boer.

Slovo, ze kterého je nutno u tohoto počinu vycházet (a se kterým posluchač tohoto alba setká, i kdyby se mu snažil sebevíc vyhnout) je syntéza. A to hned v několika rovinách. Každý si už na počátku určitě všimne toho, že tu dochází k promíchání vlivů evropských a afrických. De Boer je nizozemský rodák, který ovšem se svojí kytarou procestoval pěkný kus světa a zvláště Afrika mu zakořenila v srdci. Tomu všemu propůjčují ducha všelijaké, pro nás ovšem ne neznámé, nástroje. Elektrická kytara, klavír, saxofon, klarinet, klávesy. Ke všemu si ještě připočtěte elektronické beaty. Nečekejte ale nic, co byste někdy předtím slyšeli. Velký důraz je kladen na rytmus. Muzikou probublává živočišnost až to člověka skoro nutí k tanci, přitom písně rozhodně nejsou rozjuchané. Zachovávají si hravost, zároveň ale i naléhavost.

Někdy mají hlavní slovo beaty, jindy si vystačí při vytváření rytmu pouze akustické nástroje, které obvykle drží spíše melodickou linku - nejlepším příkladem je skladba All Words Have Been Here First. Klarinet, elektrická kytara a klavír vyťukávají rytmus, který vytváří až obřadní atmosféru. V několika případech si De Boer vystačí jenom s kytarou. Je jedno, jestli s elektrickou nebo akustickou, vždy dokáže navodit zvláštní atmosféru. To dokazují například skladby It´s Quiet, která na člověka uvalí zvláštní pocit prázdna nebo Ik Kin Der Net By zpívaná ve fríštině a celé album uzavírající. Žádná jiná by ani album uzavírat nemohla, v jádru je sice melancholická, ale zachovává si v sobě kousek naděje.

De Boer na tomto albu nezapírá své evropské kořeny. Nezapírá ani to, že mimo projekt Zea hraje v kapele nizozemských hlukových mágů The Ex, protože Swimming City je plné různých kytarových vylomenin, hluků a ruchů. To vše ovšem okořenil o cit naslouchat hudbám jiných kontinentů a umně vpravil do své osobité muziky.

Album Swimming City je v pořadí páté album projektu Zea. Až do letošního jara jsem o tomto projektu nevěděl zhola nic. O to víc pak potěší, že jednou za čas se právě něco takového objeví. Pak už jen člověk prochází hudební krajinou a nechá na sebe vše působit a pokud je otevřen novým věcem, náležitě se mu to odmění.

• Interpret: Zea
  • Název: Swimming City
  • Skladby: Sub Specie Ludens, People Shrink People Grow, I Build My Own City, 1 2 3 I Saw The Devil Cry, All Words Have Been Here First, De Zwemmende Stad, Bathroom Gardening, Dark Minded Me, It´s Quiet, Exploding Head Syndrome, On Going Home, Ik Kin Der Net By
  • Datum vydání: 2014
  • Vydavatel: Makkum Records
  • Hodnocení: 87%