Fanouškům fantasy jistě udělala o letošních Vánocích radost premiéra seriálové adaptace Zaklínače dle povídek od polského spisovatele Andrzeje Sapkowského. Uvedení seriálu internetovou filmovou a seriálovou platformou Netflix rozpoutalo vášnivé diskuze o jeho obsazení, autentičnosti vůči původní literární předloze a samozřejmě, zda seriál zaujme širší pole diváků. Hodnocení seriálu přenechám jiným, a že jich určitě bude dost, neb nás zajímá především hudba, která byla pro seriál zkomponována.

Fenomén Zaklínače vnímám již od jeho vzniku v 90. letech, kdy začaly u nás poprvé vycházet povídky ještě v časopisech Ikarie nebo Dech draka. Neminul mě, přiznám se, ani trend počítačové adaptace, kterou, ač nejsem příznivec počítačových her, jsem si prostě nemohl nechat ujít. S velkými očekáváními jsem tedy dychtivě čekal na připravované nové seriálové zpracování. Přenechám v tomto případě ovšem filmové rozbory filmovým odborníkům, abych se sám zaměřil na hudbu, která seriálu dodává skutečně monumentální rozměr. Monumentální ne nasazením orchestry, jako spíše chytrým výběrem dobrých hudebníků a zpěváků, kteří se tak mohli blýsknout a představit se hudebnímu světu.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Hudbu k celé zaklínačovské sérii zkomponovali ruská skladatelka a klavíristka Sonya Belousova a italsko-švýcarský skladatel Giona Ostinelli. Mladá ruská klavíristka Sonya Belousova se už dříve blýskla na filmové scéně hudbou k úspěšnému seriálu The Romanoffs. Za sebou má už ovšem hromadu hudby převážně pro televizní tvorbu. Navzdory věku tak již má za sebou opravdu řadu projektů. Ale nyní již k jednotlivým písním.

Z filmového hlediska je samozřejmě hlavní postavou herec Henry Cavill, který ztvárnil samotnou postavu „Bílého vlka" nebo též „Řezníka z Blavikenu." Z hudebního hlediska je pro nás ale nejzajímavější postavou bard a pěvec Marigold, kterou opravdu dobře uchopil britský herec Joey Batey. V jeho prospěch samozřejmě hrál fakt, že studoval středověké jazyky na Cambridge a zároveň také působil v The Royal Shakespeare Company, kde se herec naučil i hrát na loutnu. Sám totiž nazpíval i asi vůbec nejkrásnější a nechytlavější píseň celé série - Toss A Coin To Your Witcher (Tak dej groš Zaklínači). Slyšet ji můžete poprvé ve druhém díle s názvem Čtyři marky.

 



Za zmínku ovšem stojí další písně. Výraznou melodií zaujme Her Sweet Kiss, které rovněž svým perfektním pěveckým projevem vtiskl nádhernou formu Joey Batey. Slyšet ji můžete v šesté epizodě nazvané Vzácný druh. Dalším nádherným kouskem je skladba, kterou uslyšíte na samém konci osmé epizody - The Song Of The White Wolf (Píseň Bílého vlka). Zde zaujme charismatickým hlasem irský zpěvák a písničkář Declan de Barra. Právě trocha toho irského koření třeba přinutí i zaryté kritiky seriálu přimhouřit oči nad jinými jeho neduhy.

 


Declan De Barra nazpíval i další píseň – Bottled Appetites (Touhy v láhvi). S tou se můžete poprvé setkat ke konci páté epizody. Hlavní hudební téma seriálu – nazvané Geralt of Rivia, které můžete slyšet při úvodních titulcích, je samozřejmě dramatické a hutné, ovšem ve srovnání s hudbou, která byla využita v herní trilogii od polské skupiny Percival, notně pokulhává. Právě jejich hudebnímu vkladu se úspěšněji blíží píseň The End's Beginning (Začátek konce).

 


Každopádně hudbu v Zaklínači lze obecně ocenit jako dobrou a nápaditou se snahou se přiblížit jakémusi středověkému vzezření. Za nejnápaditější složku ovšem musím uznat pěvecké vlohy Joeyho Bateye a jeho irského kolegy Declana De Barra. Jejich pěvecké party nasadily laťku „příjemně" vysoko a je tedy velkou výzvou, jak bude hudba pojata v příští sérii. Na ni si sice musíme další rok počkat, ale pokud by šlo tvůrcům radit, doporučil bych jim znovu vsadit na tuto „irsko-britskou" kartu. Přece jenom slovansko-pohanský folk Polákům šel logicky lépe než anglo-americkým netflixovým tvůrcům.

Zanechat komentář