středa, 27 červen 2018 12:26

Zemřel basista legendární skupiny Collegium Musicum Fedor Frešo Doporučený

Napsal(a)
Fedor Frešo na koncertě s Mariánem Vargou a Radimem Hladíkem 13. března 2013 Fedor Frešo na koncertě s Mariánem Vargou a Radimem Hladíkem 13. března 2013 Foto: Eva Makovská/musicweb.cz

Ze Slovenska přišla smutná zpráva, že uprostřed tvůrčí práce náhle zemřel jeden z nejlepších basistů slovenské i české populární hudby Fedor Frešo. Spoluzakládajícímu členovi skupiny Collegium Musicum bylo 71 let a svého kolegu, varhaníka Mariána Vargu tak přežil o pouhý rok.

Jen málo basistů může o sobě tvrdit, že je lze poznat podle zvuku. Fedoru Frešovi se to dařilo už od samých začátků kariéry, kdy vsadil na ostře kovový zvuk baskytary a této barvě zůstal věrný po celý život. Na naší rockové scéně tak sehrál podobnou roli, jakou měl britský Greg Lake v triu Emerson, Lake and Palmer, anebo Chris Squire ve skupině Yes. Kromě domovské kapely Collegium Musicum, která zazářila zvukem hammondových varhan již v začátku 70. let, Frešo spolupracoval i s oblíbenými zpěváky Pavolem Hammelem v rámci skupiny Prúdy a také Petrem Lipou.

Jeho osobitým projektem byla rocková skupina Fermáta a také si několikrát zahrál s českým kytarovým mágem Radimem Hladíkem. Fedor Frešo byl typem nadčasového muzikanta, který si vždy dokázal najít hudební prostor. Byl imunní vůči dobovým výstřelkům, jako byl punk, nepodlehl kouzlu funky ani slapové techniky, a přece dokázal zaujmout. V každé ze svých formací byl nepřehlédnutelnou osobou na pódiu.

Štěstím pro Fedora Freša byl i návrat skupiny Collegium Musicum na scénu před patnácti lety. Stalo se to poté, co Marián Varga ukončil své sólové experimenty a pokorně se vrátil k hammondkám, které ho proslavily. Původní sestavu včetně kytaristy Fera Grigláka doplnil o dvě generace mladší bubeník Martin Valihora a stal se zázrak. Tento mezinárodně uznávaný bubeník, který koncertoval i nahrával s jazzovou klavíristkou Hiromi Uehara, pozdvihl hru Collegia musicum na ještě vyšší úroveň než v 70. letech.

 

 

Měl jsem to štěstí vidět jejich poslední koncerty v Praze v Lucerně i v Jazz Docku. Ten první byl bombastickou oslavou improvizačního umění Mariána Vargy i síly jejich hudby na širší publikum, druhý byl naopak takřka komorním koncertem vážné hudby pro sedící posluchače. V obou případech se Valihora i Frešo dokázali přizpůsobit podmínkám a skvěle doprovodit varhanního krále. Není divu, že Martin Valihora se v souvislosti se smrtí Fedora Freša vyjádřil, že jej považuje za jednoho ze svých hudebních otců. Do rockového nebe se Frešo odebral ve dnech, kdy se chystal vystoupit na českém festivalu Pohoda právě se skladbami Mariána Vargy, infarkt tak překazil řadu jeho dalších plánů.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Fedor Frešo se narodil v roce 1947 v hudební rodině, jeho otec byl skladatel a dirigent Tibor Frešo, matka operní pěvkyní a hudební redaktorka. Po studiu hry na kontrabas se cele věnoval baskytaře. V roce 2011 vydal knihu Sideman o meznících své hudební kariéry.

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };