17.08.2014 7:00

Do Prahy míří Guillaume Perret a s ním to nejostřejší spojení jazzu a hardcore

Ten člověk se nebojí ničeho. Saxofon mu rudě září a tóny, které se z něj linou, byste od žesťové klasiky rozhodně nečekali. Spojení jazzu, rocku, hardcore a etno music zní na první pohled šíleně. A výsledek taky šílený je. Šílený a dobrý. Seznamte se s Guillaumem Perretem, saxofonistou-kouzelníkem.

Jazz je úžasný žánr, který dává hudebníkům obrovskou volnost. Nikde jinde nenajdete tolik prostoru pro sóla či improvizace. Jednomu jazzmanovi bylo ale tohle všechno málo. Guillaume Perret to se saxofonem uměl hodně dobře a nevěděl, kam se posunout dál. A tak začal bořit hranice. Nejdřív smazal mantinely jednotlivých žánrů. K jazzu přidal rockové elektrické kytary, které hrály tvrdší věci. K tomu ostré bicí a navrch trochu etno hudby z Afriky. Pak si ale začal hrát i s tím, co obyčejně muzikant jen těžko změní. Se zvukem nástroje. V Perretových rukou tak můžete vidět zcela unikátní saxofon. Uvnitř je speciální mikrofon, který snímá zvuky. Ty pak převádí na elektrické signály. Díky tomu může hráč libovolně měnit zvuk a přidávat efekty přímo na těle, nebo pomocí pedálů tak jako u elektrické kytary. Té se chvílemi produkovaný zvuk dokonce podobá. Něco podobného jste pravděpodobně nikdy neslyšeli. A vlastně ani neviděli. Ve zvonu nástroje je totiž umístěný světelný zdroj, který reaguje na tóny. Při hraní to vypadá, jako by byl vnitřek saxofonu rozžhavený a horké tóny létaly přímo do publika.

Guillaume Perret začínal nečekaně u klasiky, kterou i studoval. Postupně se ale propracoval k jazzu, který se stal jeho hlavní doménou. Když se mu pak podařilo vytvořit unikátní saxofon, začal dělat hudbu, jakou prý už dlouhá léta nosil v hlavě. K tomu ale potřeboval skupinu a tak založil Electric Epic. Tvoří ji kytarista Jeremy Grandcamp, bubeník Yoann Serra a baskytarista Philippe Bussonnet, který prošel i známou francouzskou skupinou Magma. Výsledná hudba je pestrý mix mnoha žánrů, který na první poslech musí zaujmout každého posluchače. Reakce se ale můžou dost lišit. Nebudeme si nalhávat, není to muzika pro slabší povahy. Saxofon přechází od typických jazzových tónů po elektronický kvílivý vzlykot doprovázený opravdu hodně tvrdými kytarami a nekompromisními bicími. Jako celek ale tohle spojení dobře funguje a má v sobě ohromné množství energie, které zničeho nic vybuchuje a snadno strhává publikum do transu.

 


Sestava má za sebou celou řadu festivalů a koncertů. Objevila se i na prestižní hudební přehlídce Womex, kde se jazz vidí opravdu zřídka. Na kontě má zatím jedno eponymní album Guillaume Perret & The Electric Epic, které produkoval avantgardní hudebník John Zorn.

Guillaume Perret & The Electric Epic zahrají v sobotu 1. listopadu v pražském Paláci Akropolis. Zajímavý zážitek přinesou nejen milovníkům jazzu, ale i vyznavačům tvrdší hudby nebo netradičních fúzí. Zážitky z předešlých koncertů bývají hodně bouřlivé. Publikum se už prý mnohokrát cítilo nekompromisním výkonem doslova rozdrceno. Vstupenky jsou k dostání od 300 korun v předprodeji společnosti GoOut.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.