pátek, 18 říjen 2019 09:49

Offstrings: Týden americké hudby Strun podzimu

Napsal(a)
Zemlinsky Quartet Zemlinsky Quartet Zdroj: pořadatel festivalu

Hudební maraton, křest unikátní sbírky dopisů konceptualisty Johna Cage a moderovaná diskuse se skladatelem Michaelem Gordonem. To nabídne 23. ročník festivalu Struny podzimu během Týdne americké hudby, který připravil v rámci doprovodného programu Offstrings od 3. do 10. listopadu. Při příležitosti oslav třiceti let svobody vzdává festival hold svobodnému duchu americké hudby minifestivalem, jenž připomene průkopníky americké moderní hudby od Johna Cage přes Steva Reicha až po ryze současná díla.

Struny podzimu Týdnem americké hudby navazují na dlouhou historii, kterou s americkou hudbou mají. V rámci Strun podzimu uvedl Steve Reich osobně svůj Drumming a Clapping Music, skladatel David Lang představil své Little Match Girl Passion a newyorská skladatelka Julie Wolfe přivezla do Prahy Pulitzerovou cenou oceněné oratorium Anthracite Fields. Událostí byla také vůbec první návštěva zakladatele minimalismu Terryho Rileyho.

Unikátní večer 3.listopadu v Divadle Archa od 19 hodin oslavující dynamiku, inovativnost a rozmanitost soudobé americké hudby vyvrcholí uvedením ikonické skladby Music for 18 Musicians Steva Reicha. Cembalista Mahan Esfahani uvede výběr soudobé americké hudby od Lou Harrisona po světovou premiéru Harolda Meltzera. Důkaz o neutuchajícím hledačském naturelu americké hudby podá skladba Šest tokát od Harolda Meltzera v interpretaci uznávaného íránsko-amerického cembalisty Mahana Esfahaniho. Tuto skladbu uvede festival ve světové premiéře. Rozmanitost soudobé americké hudby podtrhne uvedení skladeb Lou Harrisona a Henryho Cowella vycházejících z raných koloniálních tradic a kultovní Music for 18 Musicians od Steva Reicha, jenž ve své tvorbě využil specifickou americkou energii k předefinování hudebního jazyka jednou provždy. Dalšími účinkujícími tříhodinového maratonu budou vedle Esfahaniho také Prague Minimal Orchestra Jana Rybáře, houslistka Antje Weithaas a flétnistka Kristýna Farag.

Ve spolupráci s Prague Music Performance, cyklem Hudba v souvislostech a Divadlem Archa. Program: Mahan Esfahani – cembalo/klavír Lou Harrison: Six Sonatas (1943) Henry Cowell: Set of Four (1961) Harold Meltzer: Six Toccatas (2019, světová premiéra) * Walter Piston: Sonata for Violin and Piano (1946), host: Antje Weithaas Mel Powell: Recitative and Toccata percossa (1951) Steve Reich: Piano Phase (1968), autorizovaná cembalová verze pro Mahana Esfahaniho * Steve Reich: Vermont Counterpoint Kristýna Farag – flétna a zvuková stopa Steve Reich: Music for 18 musicians Prague Minimal Orchestra, Jan Rybář

 

  

Newyorský skladatel a spoluzakladatel Bang on a Can Michael Gordon osobně uvede 6. listopadu v prostorách Dox+ od 20 hodin své smyčcové kvartety v podání Zemlinského kvarteta a skladbu „Timber“ pro šest perkusistů v podání newyorského ansámblu Mantra Percussion. Vystoupení skladatele Michaela Gordona v Praze je vrcholem Týdne americké hudby a zároveň základním kamenem hlavního festivalového programu. Poté, co David Lang a Julia Wolfe vystoupili na nedávných ročnících Strun, přijíždí letos do Prahy i třetí ze spoluzakladatelů legendárního ansámblu Bang on a Can. Gordonovy kompozice jsou charakteristické imaginativní odvahou a kombinováním různých hudebních stylů.

V jeho hudbě slyšíme nejen klasický minimalismus, ale i punk-rockovou ostrost stejně jako freejazzový zápal. Připravovaný koncert na Strunách podzimu představí reprezentativní výběr z Gordonových kompozic. Vedle skladby „Timber“ pro šest perkusistů hrajících na simantry či menší dřevěné fošny v interpretaci newyorského ansámblu Mantra Percussion, který toto dílo nahrál a často provádí, zazní také Gordonovy smyčcové kvartety „Clouded Yellow“ a „Potassium“ v podání domácího Zemlinského kvarteta. Program: Clouded Yellow Potassium * Timber

 

 

Masterclass a beseda s Michaelem Gordonem a ansámblem Mantra Percussion proběhne 7. listopadu v Galerii AMU od 13 hodin. Skladatel Michael Gordon a newyorský ansámbl Mantra Percussion zamíří na akademickou půdu, aby předali své zkušenosti studentům. Mantra Percussion zahraje na workshopu část z ikonické Gordonovy skladby „Timber“ a následně se skladatelem povedou diskusi nad technickými i strukturálními aspekty jeho tvorby. Prostor dostanou také otázky související s nástrahami profesionální hudby a uváděním hudebních nápadů do reality. Pro studenty HAMU je to skvělá příležitost přiučit se a načerpat inspiraci od uznávaných osobností soudobé hudby.

Životní a umělečtí partneři Maki Namekawa a Dennis Russell Davies uvedou klavírní skladby průkopníka americké moderní hudby Johna Cage 10. listopadu v Bechstein Pianocentrum od 18 hodin, a to při příležitosti prezentace překladů dopisů Johna Cage (Vybrané dopisy, Volvox Globator), z nichž u několika byl adresátem právě Dennis Russell Davies.

Skladatel a konceptualista John Cage patří k nejvýraznějším osobnostem hudby 20. století s přesahem do mnoha jiných oblastí umění. Rozsáhlý výběr z jeho korespondence pod strohým názvem The Selected Letters of John Cage vyšel v roce 2016 a je adekvátní náhradou jeho neexistující autobiografie. Kniha obsahuje přes pět set dopisů od jeho tvůrčích začátků až do konce života. V osobní rovině je možné si z řady dopisů v duchu poskládat Cageův životopis možná lépe, než kdyby jej ve stáří skutečně napsal.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Čtenář má před sebou sdělení nezamlžená nespolehlivou lidskou pamětí a přehnanou autostylizací. Nyní kniha vychází v českém překladu John Cage: Vybrané dopisy (Volvox Globator 2019) a její prezentace proběhne právě v rámci Týdne americké hudby. Dennis Russell Davies, který vybrané Cageovy skladby během prezentace zahraje, je nejen skvělým pianistou, uznávaným skladatelem a šéfdirigentem brněnské filharmonie, ale také adresátem několika Cageových dopisů. Společně s ním vystoupí významná cageovská interpretka Maki Nemakawa.

Program: John Cage: The Seasons Experiences Suite for Toy Piano Ve spolupráci s nakladatelstvím Volvox Globator a C. Bechstein Pianocentrum.

Přehled

  • Název akce: Týden americké hudby Strun podzimu
  • Datum: neděle, 03 listopad 2019
  • Místo: různá místa

Další články

  • Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Ve středu jej zakončil koncert hip-hopových legend De La Soul. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop". Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý.

  • Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry Blues Alive završil koncert Kennyho Neala s jeho bratry

    Bluesová plejáda v Šumperku dospěla. K poslechu bylo poslední den mnohé, repertoáry interpretů byly stejně pestré jako jejich vlastní životní osudy, o nichž nejen blues tak rádo vypráví.

  • 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality 24. Mezinárodní festival jazzového piana nabídne přehlídku hráčské originality

    Program již 24. ročníku MFJP je tradičně pestrý. Královské klavírní disciplíně bude věnováno osm různorodých sólových recitálů špičkových hudebníků tří kontinentů, které proběhnou během čtyř pražských večerů v termínech od 25. listopadu do 18. prosince. Těšit se můžeme na umělce jako Sunna Gunnlaugs, Andreas Ulvo, Greg Burk či Chris Gall. Že i letošní MFJP bude mimořádný, naznačil ostatně už jarní prolog festivalu v režii Larryho Willise. Po setkání s legendou jsou na řadě koncerty talentů na vrcholu sil.

  • Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

    K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

var sklikData = { elm: "sklikReklama_57358", zoneId: 57358, w: 728, h: 90 };