12.12.2011 13:05

Horúce časy Polemic

17. května.2010 vyšla v pořadí pátá řadovka slovenské ska legendy Polemic, známé a oblíbené i v českých luzích a hájích, s názvem Horúce časy. Dá se říci, že vesměs pokračuje ve směru naznačeném posledním studiovým albem Nenudin – a dá se předpokládat, že fanouškovská základna se rozdělí na dva velké tábory. Jeden to přivítá s radostí, zatímco druhý si řekne: „Bohužel…“

Pro posluchače, kteří se k nám připojili až nyní krátký exkurz do historie. Ačkoli Polemic jako kapela v tomto roce slaví už 20 let své existence (samotné kořeny kapely se pak táhnou až do roku 1989), v roce 2005 prošli výraznou personální obměnou a skoro by se dalo říci, že začali novou kapelu, byť stále pod hlavičkou Polemic. Nutně tak muselo dojít i ke změnám v hudebním projevu.  Kapela právě v této sestavě natočila již zmíněné album Nenudin, DVD, best-of a současný počin Horúce časy.

Ale pojďme už k aktuálnímu albu. Hned na první pohled zaujme atraktivním, nápaditým a profesionálním designem s teploměrem na kytaře a s pozadím, které před sebou budete vidět ještě dlouho. S designem alba koresponduje stageové oblečení celé party navržené módním návrhářem Marcelem Holubcem.

Z celého alba vyčnívají dvě písně, kde Polemic podpořili neobvyklí hosté, ale spojení se ska-jazzovým ansámblem dopadlo na jedničku. Text třetího tracku „Dobshinsky“ pro Polemic napsal a dokonce i nazpíval  Peter „Kuko“ Hrivňák ze spřátelená dobře známé kapely Horkýže slíže. Základem textu prý byl nějaký mejdan po společném koncertě na jednom festivale… hm, opravdu si umím představit tu srandu. Hned v dalším songu na albu - „Vášne“- můžeme slyšet zase hip-hoperskou formaci A.M.O., sousedy z rodné Blavy. A.M.O. v současnosti vystupují i jako předskokani Polemic na některých koncertech.

Zajimavé jsou i titulní „Horúce časy“ a „Keď to raz príde“ svými latinskými a reggae rytmy. Mimochodem, takřka všichni zpívají o ženách (v případě dam o mužích), ale u Polemic patří mezi evergreeny i právě „stížnosti“ na naše chladné podnebí a následné představy o přenesení na pláž, nejlépe na Jamajku, doprostřed reggae a „bab farebných“…

Přímo škodolibý pocit – pánové promiňte - ve mně vyvolá aprílová píseň „založená na skutečné události“ z britského putování kapely. Naopak kreativně-romantickou duši prokázal Peter Opet v „Len a len“ a netradičně romantických „Světlých mestech“ – opravdu dokážou vyvolat představu beatnické procházky s někým blízkým krajinou před bouřkou. Rošťácké i monumentální momenty má v sobě song „Piratska“, který se dotýká klukovské touhy po dobrodružství. Ostatní písně musím říct – alespoň v mém případě – trochu zapadly.

Album jako celek je příjemné, ráda si ho poslechnu i si zatančím na koncertě. Chybí tam však nějaký výrazný vrchol, něco, kvůli čemu bych se vracela. Vím, že to do velké míry může napravit charisma dvacetiletých harcovníků česko-slovenské ska scény, ale nutno říci, že na základě pouze tohoto alba bych Polemic poslouchat nezačala. Patřím holt do té staré gardy, která vyrostla na Gangster ska a jim podobných. Nemohu si pomoct, ale trochu mi přijde, že čím profesionálnější jsou Polemic navenek, tím méně mi říká samotná hudba. Neubírám kapele právo na tvůrčí posun ani profesionální vývoj. Naopak by to byla nuda kdyby zůstávala stále na jednom místě, ale každý posun s sebou nese riziko ztráty fanoušků zvyklých na „svůj“ (undergroundový) styl.

Osobně je mi ale tento počin sympatičtější než předchozí Nenudin – a tak jsem moc zvědavá na další vývoj, třeba se pro mě obrátí zase příznivým směrem.

Setlist:
01.    Hora vysoká