24.03.2010 1:00

Oversteps Autechre

Tvorba Autechre nebyla nikdy určena masám. To potvrzuje i jejich poslední dlouhohrající deska, která nese název Oversteps. Jak jsme již u této dvojice zvyklí, v posledních několika letech se kapela ubírá ke složitějším zvukovým strukturám. Proto  kdo si chce plně vychutnat jejich tvorbu, měl by poslechu věnovat vyšší pozornost a ne že si pustí desku jako hudební kulisu při vaření. V takovém případě totiž nejde zachytit komplexní zvukovou a technickou propracovanost této nahrávky. Album je navíc tak příjemně ambientní, že přímo vybízí k relaxu. Chápu, že si každý relaxování a odpočinek u hudby může představovat jinak a pro někoho elektronické "experimentování" nemusí navodit pocit uvolnění jako u mě.

Na rozdíl od improvizací na desce Quaristice však Oversteps působí precizně propracovaným a do detailu vychytaným dojmem. Skladby mají většinou několik různých vrstev a nosné melodie, které mají velmi výrazný prostor, jsou výborně propojeny s rytmikou a nejrůznějšími beaty. Nutno podotknout, že se jedná převážně o melodie velmi příjemné a uklidňující. Dalo by se tedy říci, že se Autechre lehce vrací k albu Incunabula z roku 1993, tedy ke kořenům své tvorby.

Stále se však jedná o abstraktní elektronický výlet za poznáním zvuku v podání mistrů svého řemesla. A tak i na této desce budou ke slyšení nejrůznější rytmické struktury a puntičkářská práce produkce. Krása některých skladeb tak není odkryta hned po prvním poslechu a pozorný posluchač objevuje říši za digitálním zrcadlem plnou zvukových kontrastů až po opakovaném poslechu.

Pokud se někdo v minulosti již s Autechre setkal a jejich tvorba se mu nelíbila, pak to může tato deska napravit. Je to způsobeno větší přístupností a otevřeností. Tato dvojice průkopníků elektronické hudby nám tak opět dokázala, že má co nabídnout a rozhodně se můžeme těšit co pro nás připraví příště.

Tracklist:
1. r ess – 5:13
2. ilanders – 5:32