26.06.2014 16:36

Buena Vista Social Club - kubánská salsa je nakažlivá Doporučeno

Orquesta Buena Vista Social Club v pražském Kongresovém centru 25. června 2014 Orquesta Buena Vista Social Club v pražském Kongresovém centru 25. června 2014 Foto: Zuzana Veselá/musicweb.cz

Mohou hudební senioři oslovit dnešní mladé posluchače? V případě kubánského orchestru Buena Vista Social Club lze odpovědět kladně a dokonce si jej budou ještě dlouho pamatovat.

O Kongresovém centru v Praze leckdo tvrdí, že je chladné, a že s v něm hudbě moc nedaří. Teď se ale ukázalo, že to není ve zdech, ale v lidech. Musel přijet orchestr Buena Vista Social Club, aby Kongresové centrum proměnil v největší pražskou tančírnu. Havanské těleso, které pro svět objevil americký producent Ry Cooder, od té doby dobývá jednu metropoli za druhou. Režisér Wim Wenders o něm stihl natočit dokument, když ještě většina členů byla naživu.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Vloni ale ve svých 94 letech zemřel mimojiné klavírista Ruben Gonzalez, a tak se Buena Vista Social Club na své poslední světové turné musel vydat s několika mladšími náhradníky. Výsledný dojem to ale nepoškodilo, protože talentů mají na Kubě opravdu dostatek a navíc se prokázalo, že kubánská salsa není majetkem jen jejich zakladatelů. S úspěchem ji mohou hrát a poslouchat všechny generace.

Tažným koněm současné formace orchestru je zpěvák a kytarista Eliades Ochoa v klobouku. Během dvouhodinového koncertu nabídl Buena Vista Social Club více než dvě desítky původních skladeb. Všechny spojovala rytmická hravost, kterou zajišťovala trojice hráčů na perkuse, kontrabas a klavír. O hudební nadstavbu se starala skupinka zpěváků, akustických kytaristů a trumpetistů. V plném obsazení těleso disponovalo čtrnácti muzikanty. A z toho plyne jejich síla. Přestože všichni hráli na běžně dostupné akustické nástroje (až na přistavené koncertní křídlo Steinway) bez elektronických vymožeností, jejich hudba zněla vřele a neuvěřitelně sehraně.

Pokud v první části písně zněly trochu jednotvárně, protože začínaly skoro pokaždé od stejné tóniny, v druhé půli koncertu došlo k nevídanému. Rytmy salsy se vryly do mozku tak vemlouvavě, že skupinky rozvášněných mladých dvojic opouštěly polstrovaná sedadla a seběhly pod pódium, kde se začaly vlnit. Radost z hudby ale byla tak nakažlivá, že po chvíli povstali všichni posluchači v sále, začali tleskat do rytmu a tančit přímo i v řadách. A to vše na hudbu, kterou zpívali a hráli takřka osmdesátiletí muzikanti a zpěvačka Omara Portuando. Něco takového Kongresové centrum v Praze ještě nezažilo.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.