04.10.2012 13:54

Hiromi Uehara rozhýbala Hybernii divokými rytmy

Jeden z nejúžasnějších jazzových koncertů letošního roku se uskutečnil 3.října večer v pražském divadle Hybernia v rámci festivalu Struny podzimu. Vystoupila zde japonská klavíristka Hiromi Uehara se svým hvězdným triem.

Talentovaná umělkyně přijela do Prahy celkově již potřetí. Poprvé zde vystoupila již v pouhých čtrnácti letech, kdy vystoupila jako sólová klavíristka České filharmonie. Podruhé si v Praze zahrála v roce 2010 se skupinou legendárního baskytaristy Stanleyho Clarka.

Její včerejší vystoupení tak vlastně bylo jakousi českou premiérou její sólové tvorby, neboť do Prahy přijela představit hned dvě své nové desky, Voice z roku 2011 a Move z 2012, svého tria, které vystupuje pod názvem The Trio Project. Sestavu pro tento večer tvořili Hiromi Uehara na klavírní křídlo a klávesy, Anthony Jackson na baskytaru a Steve Smith na bicí.

Hiromi Uehara přijela do Prahy představit hned dvě nové desky

2012 10 03 01 Hiromi UeharaDrobná Japonka zahájila koncert titulní skladbou Move ze stejnojmenné desky, která vyšla v letošním roce. Na Hiromi bylo již od prvních tónů vidět, že je s klavírem dokonale sžitá, neboť její bravurní technika a jistota, se kterou hrála, byly prostě dechberoucí. Z její tváře ani na okamžik nemizel úsměv, bylo zkrátka vidět, že si své vystoupení velice užívá.

Její spoluhráči si počínali podobně sebejistě. Anthony Jackson procítěně doprovázel Hiromi v klidnějších momentech, ale když například přišla divočejší část skladby, uměl na basu hezky zazlobit. Přesto se však víceméně držel v doprovodné roli a pro sóla dával tak větší prostor svému kolegovi za bicími.

 

 

Za bicí zasedl známý jazzrockový veterán Steve Smith

09 Hiromi Uehara Divadlo Hybernia Praha 03 10 2012Steve Smith je právem řazen k nejlepším hráčům na bicí, časopis Modern Drummer ho zařadil do pětadvacítky nejlepších bubeníků. Na svém kontě má spolupráci se všemi možnými slavnými muzikanty, jako příklad postačí připomenout například jeho působení v kapele francouzského houslisty Jeana-Luca Pontyho, na jehož slavné desce Enigmatic Ocean z roku 1977 se podílel.

Od začátku koncertu se tak na publikum valila doslova kanonáda smithových bicí. Jeho hra připomínala chvílemi permanentní bubenické sólo, nicméně v klidných částech koncertu uměl ukázat, že dovede také hrát citlivě a kolektivně. Nyní ale zpět k Hiromi.

Podívejte se také na kompletní fotoreportáž

Sympatická klavíristka se totiž právem těšila plné pozornosti diváků, kteří její drtivé tempo oceňovali častým potleskem. Svým příjemným projevem a roztomilou snahou o český pozdrav si následně získala publikum docela.

Za dva roky s tímto triem již stihla vytvořit Hiromi dvě desky, jejichž repertoár tvořil koncertní set. Na jejím stylu hraní a kompozicích tak předvedla, z jakých všech hudebních žánrů ve své tvorbě vychází. Svojí unikátní fúzí vážné hudby, jazzu a rockových postupů si vytvořila Hiromi Uehara vlastní styl, pro který je právě v současné době ceněna jako jedna z nejvýznamnějších postav současné jazz fusion.

Mladá klavíristka během koncertu vzdala poctu Beethovenovi a Georgi Gerschwinovi

Když se k tomu připojí její úžasná hráčská technika, dostáváme nadpozemsky znějící hudbu, u jaké je těžké věřit, že je možné, aby ji zahrál člověk z masa a kostí. Kromě vlastních skladeb také zamíchala Hiromi Uehara do repertoáru několik poct skladatelům, kteří její tvorbu nejvíce ovlivnili. Posluchačům tak naservírovala například Beethovenovu sonátu Patetickou, během jiné skladby zase vzdala čest Georgi Gerschwinovi.

Zhruba v polovině koncertu nastala sólová část vystoupení, během které Hiromi Uehara připomněla skladbu Place To Be z její stejnojmenné sólové desky z roku 2009. Po této procítěné a klidné skladbě se koncert dostal do své závěrečné části, kdy po poslední skladbě byla kapela odměněna bouřlivým nekončícím potleskem ve stoje. Kapela poté ještě přidala další skladbu, publikum si ovšem vytleskalo i druhý přídavek.

 

 

Ačkoli trio jelo celý koncert v šíleném tempu, nebylo na něm znát prakticky žádné známky únavy. Naopak. S každým přídavkem přidávala skupina na větší síle a razanci, což vyvolávalo překvapení, kolik energie se v drobné Japonce skrývá. Koneckonců Hiromi Uehara nepůsobila jako usedlý typ klavíristy, spíše by se dala nazvat klavírním neposedou, neboť od nástroje často odskakovala a hrála ve stoje.

Po zhruba hodině a tři čtvrtě koncert již definitivně skončil, trojlístek muzikantů se rozloučil a odkráčel z pódia. Ohromené tleskající publikum tak mohlo jen přemýšlet, co za neuvěřitelnou kapelu to právě slyšelo. První sólové vystoupení Hiromi Uehara se tak určitě na dlouho vryje do paměti mnoha lidí, neboť její obrovské nasazení, styl hraní a procítěnost jsou opravdu unikátní. Lepší představení své hudby v České republice si Hiromi ani snad přát nemohla.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.