Spojení dvou uměleckých světů - výtvarného umění a hudby. Pocity z obrazů Enki Bilala budou zhudebněny Erikem Truffazem a Murcofem ve čtvrtek 6. února v Paláci Akropolis.
První ročník festivalu Spectaculare zakončí 31. ledna dvojkoncert německých klavíristů Nilse Frahma a Hauschky v Paláci Akropolis. Hauschku doprovodí finský perkusista Samuli Kosminen.
Loňský koncert tohoto nadaného hráče na tabla a jiné bubínky byl pro nemoc nakonec zrušen. Dobrou zprávou ale je, že koncert se nakonec přeci jen uskuteční již v únoru v Paláci Akropolis.
Devátého ledna v Paláci Akropolis vystoupila dánská hudebnice Agnes Obel a kanadská písničkářka Erin Lang. Dámy si během koncertu několikrát vysekly vzájemnou poklonu.
Erin Lang koncert zahájila skoro načas. Představila kus svého něžného písničkářství a projektu Feral & Stray z alba Between You And The Sea. Mezi nimi vyčnívaly písničky Quiet Soul a Safe and Sound. Našli bychom v tom něco z projevu Sinéad O´Connor i zvukových efektů Bon Iver. Jediné osobě za doprovodu elektrické kytary a dalších nástrojů se podařilo naladit sál na to, co mělo přijít.
Po delší odmlce nastoupilo trio, které jsme si všichni přišli poslechnout. Agnes Obel chtěla představit především nejnovější album Aventine, které přehrála téměř celé. Posluchač neměl s čím srovnávat, pouze s nahrávkou a nahrávkami jiných na koncertech odehraných v cizině. Jak se dalo očekávat, při příchodu pódium ozářily tu pomyslné svíčky, tu při skladbě Fuel to Fire načervenalá zář podtrhující Agnesiny výmluvně vlající prameny vlasů. Pódium potemnělo při skutečně dunící skladbě On Powdered Ground, což mohl být nejsilnější zážitek večera.
Po poznámkách směrem k pianu, které skutečně nevydalo ze sebe to nejlepší, co kdy mohlo, nás to přivedlo k přemítání, proč stojí za to poslechnout si Obel naživo. Bezpochyby je Agnes Obel výtečná pianistka a na svou dovednost se může spolehnout i s lépe či hůře znějícím nástrojem. Proto jsme se možná více nuceně zaměřili na zpěv, který se místy dost lišil od toho, co jsme znali z domova. Tam, kde na albu přesné frázování mírně narušuje přirozenost, si živě střihla jazzovější podobu. Třeba se brzy dočkáme odklonu od klasiky směrem k volnějším tématům? Věcí vkusu je to, že hlas zněl dost chraplavě, což mohlo celkovému vyznění přidat i ubrat, rozhodně to však živé vystoupení odlišilo od poslechu do sluchátek či od hraní z reproduktoru. Navíc zpěvačku doplnily spoluhráčky, zejména pak cellistka Anne Müller.
Přichozího však mohlo napadnout, čeho se mu na koncertu naopak nedostalo. Užili jsme si umění hvězdy, která dokonce přidala píseň na přání publika a přišla poté ještě zahrát sama. Dlužno také podotknout, že zvuk v sále byl perfektní a vynikaly zejména přechody v rámci dynamiky. Agnes se snažila vyřešit problém s pianem a vyladit ho tak, aby znělo, jak chtěla, ale ani přesto se jí zcela nepodařilo přesvědčit nás o tom, že s námi byla ráda a že pro nás ráda hrála. Přesně to se povedlo Erin Lang. Doslova předání, sdílení a pocit, že je se svými novými posluchači ráda.
Při přídavku a skladbě Brother Sparrow jsme viděli všechny čtyři pohromadě, a mohli jsme tak znovu přemýšlet nad tím, co dvě interpretky odlišuje a co vlastně spojuje, když je pro ně poctou spolu hrát… Může nám být asi trochu líto, že jsme živý vývoj hvězdy neměli možnost sledovat za pochodu tak, jako jsme to u nás zažili poprvé s Erin Lang. Je nám ale jasné, že i kdyby další skladba nesla název "O pianu, za které jsem v Praze nechtěla usednout", vyzní skvěle. Skladby Agnes Obel takové jsou.
Těšíme se na příště.
Každá část světa má svou vlastní kulturu, stejně je tomu i v Laponsku na samém severu Evropy. Zde žijící Sámové zpívají po staletí lidové písně, které se nazývají joiky, a v posledních letech se tato hudba dostává do většího povědomí. Vydejme se nyní na cestu tradice po severní Evropě.
Do Prahy se po čtyřech letech vrací na místo činu kanadská zpěvačka Tanya Tagaq. Říci o této hudební divě, že je nadneseně jenom zpěvačka, však rozhodně nestačí.
Dánská interpretka, pianistka a zpěvačka poprvé přijíždí do Prahy. Vystoupí 9. ledna v Paláci Akropolis a za doprovodu cella a houslí představí svá dvě alba.
Vánoční koncert Zrní v pražském (a vytápěném) kostele sv. Šimona a Judy je beznadějně vyprodán. Program zahájí sváteční blok slam poetry a poezie, následně zahraje host Václav Koubek a vše završí vystoupení kapely Zrní.
Duo, které tvoří v Německu narozený trumpetista Volker Goetze a senegalský hráč na koru a zpěvák Ablaye Cissoko, zahraje v lednu ve vinohradském Divadle U Hasičů.
Pod tímto názvem je na 18.prosince v divadle Archa připraven vzpomínkový večer věnovaný americkému hudebníkovi Lou Reedovi a bývalému českému prezidentovi Václavu Havlovi.