neděle, 03 listopad 2019 08:33

Album Dvacet černých růží potvrzuje skvělou formu Rimortis Doporučený

Rimortis - Dvacet černých růží Rimortis - Dvacet černých růží Zdroj: Přebal CD

Druhou úspěšnou desetiletku se Rimortis rozhodli oslavit stejně, jako tu první. Tedy dvojalbem, kde posluchač najde na prvním disku kolekci nových písní a na druhém výběr toho nejlepšího za posledních patnácti let, nově nahraný aktuální sestavou. Zatímco před deseti lety jsme s kapelou ušli Deset kroků zpět, letos je to Dvacet černých růží.

Na prvním disku nalezneme celkem devět novinek a tradičně také jeden cover. Hudebně se navazuje tam, kde jsme před dvěma lety s albem Ozvěny minulosti skončili. Takřka výhradní autor hudby na předchůdci, klávesák Jirka Vrba, se tentokrát podělil o skladatelské otěže s kytaristou Martinem Čermákem a dvěma skladbami přispěl také kapelník Vašek Mrzena. Ten také nadále zůstává výhradním autorem všech původních textů. Zatímco Martin Čermák se zjevně snaží jít ve stopách kapelníkových a z jeho hlavy vycházejí vesměs zběsilé dvoukopákové jízdy, Vrbovy skladby oplývají velkolepými aranžmá jako hudba z vysokoropočtového fantasy spektáklu. Oba protipóly jsou stejně jako na minulé desce přesně vyváženy.

Další tradicí jsou znovu silné texty, v nichž se Mrzena ani po dvaceti letech nezdá být vyčerpaný. Největší hitový potenciál v sobě asi má lyrické Hledání, hrající celou paletou barev, završené přesným zpěvem Ládi Spilky. Konečně, ten táhne bez problémů celé album. Už dávno si našel svůj výraz a kapelu táhne dál směrem, vytyčeným na Ozvěnách minulosti. Textově mě také zaujal Vlak života, inspirovaný příběhem takzvaných Wintonových dětí.
Závěrečná cover verze tentokrát patří písni Ráj, což je původně Vangelisova skladba z filmu 1492: Dobytí ráje, opatřená textem Zdeňka Borovce, s níž v devadesátých letech bodoval Daniel Hůlka. Ten ostatně vystupuje jako host i v této verzi. V kovovém brnění, do nějž Rimortis známou melodii oblékli, se ten původní Vangelis už trochu ztrácí.

Nezajímavý rozhodně není ani disk s číslem dva, nazvaný Best Of II. Nejedná se ovšem o bestoffku v pravém slova smyslu, spíš znovu nahrané největší hity z rozmezí let 2003 až 2012. V tomto období nikdo ze současné sestavy, s výjimkou Vaška Mrzeny, v Rimortis nebyl. Skladby získaly více či méně nový kabát přizpůsobený naturelu aktuální pětice. Z této kolekce mě asi nejvíc zaujala předposlední tkivá balada Pod gilotinou, jíž nové aranžmá dodalo na mrazivosti a to nejen díky procítěnému Spilkově zpěvu. Ultimátním dárkem pro věrné fanoušky je potom finální osmiminutové medley skladeb z přelomového třetího alba Stín křídel. O zpěv se tu dělí pětice předních českých metalových pěvců. I když mi tu chybí moje oblíbená Říše slunce, je to neskutečná jízda.

Obě placky se (opět tradičně) mohou pyšnit skvělým zvukem. Po dvaceti letech zůstávají Rimortis jistí v kramflecích a po právu se řadí mezi českou metalovou špičku. Aktuální deska jejich fakoušky bezesporu nadchne.

• Interpret: Rimortis
  • Název: Dvacet černých růží
  • Skladby: CD 1: Starý dům, Za horizontem, Dvacet černých růží, Hledání, Havran a vlk, Kletba rodu, Pramen řeky, Vlak života, Brána noci, Ráj, CD 2: Zvony fantazie, Buď vůle tvá, Vesmírem plout, Nepřítel s úsměvem, Deset kroků zpět, Opera v plamenech, Peklo, co říká si svět, Ve smečkách, Pod gilotinou Stín křídel - medley
  • Čas: Total time CD1: 45:50, CD2: 52:52
  • Datum vydání: 14. 9. 2019
  • Vydavatel: Stars Agency