neděle, 10 listopad 2019 12:56

Bohemian Metal Rhapsody představuje na debutovém DVD spoustu nových tváří

Bohemian Metal Rhapsody - Episode: Cosmos, part I. Bohemian Metal Rhapsody - Episode: Cosmos, part I. přebal DVD

Projekt Bohemian Metal Rhapsody je duševním dítětem bubeníka Citronu Radima Pařízka a má za sebou poměrně složitou genezi. Jeho prvním oficiálním produktem je DVD se záznamem vystoupení na festivalu Ostrava v plamenech v roce 2018. Zde se poprvé představili v nejnovější sestavě.

Bohemian Metal Rhapsody poprvé vystoupili před dvěma lety na Masters of Rock. Pařízek měl původně v hlavě koncept jakési české odpovědi na Avantasii. V sestavě měla figurovat česká rocková elita a ve Vizovicích se skutečně na pódiu sešla taková jména jako Kamil Střihavka, Jan Toužimský nebo Lucie Bílá. Celý koncert ovšem působil jako narychlo spíchnutý nedodělek a poslední ránu do vazu mu zasadil katastrofální zvuk. Následně se celá koncepce Pařízkovi zhroutila, když zjistil, že dlouhodobější spolupráce s takto vytíženými hudebníky možná není.

Nevzdal se však a k celému projektu přistoupil jinak. Konkrétně místo známých jmen zaplnit sestavu mladými nadějemi. Z původního ansámblu tak zůstal jenom zpěvák Dogy Roma Izzy Izaiáš a Tanja. Kytary zůstaly v držení jeho kumpánů z Citronu Pavla Hanuse a Djordje Eriče, zatímco basy se chopil jeho syn Radim Pařízek jr. Za mikrofonem jsou asi nejznámějšími jmény Pepa Michálek, frontman kapely Forrest Jump a Lukáš Písařík, jenž se může pochlubit zkušenostmi z pražské Rock Opery a kapel Seven či Jerem.I, jinak zde najdeme samé neznámé tváře, vzešlé z konkurzu. Ne že by se jednalo o nějaké nováčky. Petr Kutheil to dotáhl daleko v Hlasu Československa, Petra Gygy Gyongyosi má vlastní pop rockovou kapelu, growlerka Silvie Chrudinová s pseudonymem Blackwish tvrdí muziku ve formacích ONA či Latexjesus a také Eliška Hondlová s Viktorií Surmovou mají s vystupováním bohaté zkušenosti.

Tolik tedy stručně ke genezi Pařízkova díla. Mezi fanoušky posílá disk zachycující hned první vystoupení souboru, které proběhlo na festivalu Ostrava v plamenech. To je dost odvážný krok, jelikož zákonitě musí pár koncertů trvat, než se nové hudební těleso patřičně sehraje. V tomto ohledu ostravský koncert dopadl dobře. U nikoho z vystupujících jsem nezaznamenal žádné známky nervozity, naopak jsou plni energie a z jejich performance vyzařuje zdravé sebevědomí.

V rámci klasického festivalového setu za necelou hodinu zazní dvanáct původních kompozic. Vystoupení tak má spád. Zpěváci nejsou zaměnitelní a dobře se doplňují. Celý program má být součástí konceptu, jehož jednotlivé kapitoly uvádí mezi jednotlivými písněmi neviděný vypravěč. Atmosféru pomohlo umocnit také industriální prostředí, v němž se festival konal. Zvuk záznamu si vzal na starosti Djordje Erič. Nahrávka zní skvěle, jenom je místy výrazně znatelné, že do ní bylo dodatečně zasahováno. Jde hlavně o záběry na zpěváky, otevírající ústa v místech, kde se z repro beden neozývá hlas. Není to ale tak časté, aby to bylo vyloženě rušivé. Na pódiu je vidět čtveřice cellistů z tělesa Arrhythmia, slyšet ale nejsou.

Samotné písně má většinou pochopitelně na svědomí sám principál Pařízek, svou troškou do mlýna ale přispěl i jeho syn nebo Petr Kutheil. Dva příspěvky dodal ještě za předchozí reinkarnace Jan Toužimský. Pařízek tu prokazuje schopnost napsat dobrý refrén, skvělého textaře našel v Michailu Fabienovi, tedy Pepovi Michálkovi, který je nejvýraznějším prvkem i na pódiu.

Na disku se nachází ještě trojice videoklipů a dokument. Ten je ovšem spíš domácím videem odhalujícím atmosféru v zákulisí, než aby nějak blíže odhaloval příběh vzniku projektu a jeho cestu na ostravské pódium. Což je jistě škoda... jsem si jistý, že příběh by to mohl být zajímavý. Každopádně ještě nekončí. K Bohemian Metal Rhapsody se po vydání tohoto DVD připojil kytarista a zpěvák TÝR Heri Joensen a celá parta by se nyní měla nacházet v procesu nahrávání debutového alba, na které se upřímně těším.

• Interpret: Bohemian Metal Rhapsody
  • Název: Episode: Cosmos, part I
  • Formát: DVD
  • Skladby: Koncert: Intro, Časoprostor, Obludárium, Vše ti můžu slíbit, Time, Spát v noci sám, Vzdušné zámky, Štít , Vnímám tvůj strach, Zrození vesmírem, Kolikrát, Nejsme vyhořelí Videoklipy: Vše ti můžu slíbit, Nejsme vyhořelíÍ, Štít
  • Čas: 1:24:22
  • Datum vydání: 14.05.2019
  • Vydavatel: Studio Citron