čtvrtek, 18 říjen 2012 13:00

CD: Strong Coffee příjemně překvapili dvěma tvářemi Give It A Shot

Přebal alba Strong Coffee Přebal alba Strong Coffee Zdroj: přebal CD

Mladá skupina z Českých Budějovic vydává své debutové album Give It A Shot a touto deskou jasně ukazuje, že u nás stále vznikají nadějné skupiny razící si vlastní cestu.

Strong Coffee je tvořeno třemi mladíky ve složení: Jakub Vančura (zpěv a kytara), Patrik Bartizal (bicí) a David Říha (baskytara). Na své první desce se pánové pouštějí do vod na pomezí funku a rocku. V průběhu poslechu tak písničky oscilují mezi zábavně rozpustilými sóly a místy lehce drsnějším rockovým projevem.

Tato dvoutvárnost platí i pro celkové tempo, které se mezi jednotlivými skladbami velmi razantně mění. Dobrou zprávou je, že všech deset skladeb zařazených na album jsou vlastní tvorba kapely. Anglické texty z pera Jakuba Vančury se nesnaží vyhledávat komplikované problémy a spíše než hloubkou vynikají lehkostí a zvučností, vycházející zejména z témat mladé lásky a touhou pobavit publikum.

Jako na horské dráze...

Již na začátku první skladby Pretty Unknown Lady, kdy se ozvou silné bubny, následované jasně frázovanou basou a krásně funkovou kytarou, je jasné, s čím máme co do činění. Příjemně zabarvený hlas frontmana ve spojení s hudbou a vokály fungují skvěle. Brzy u posluchače navodí pozitivní náladu následovanou rytmickým pokyvováním hlavou. Potýrání elektrické kytary při povedeném sólu nakonec utvrdí celkový pocit.

Klidnější Bliss pak dává naplno prostor pro vyniknutí zpěvu. Jakubův hlas je v nízkých polohách a při použití nižší síly velmi příjemný až návykový. Ve vyšších polohách ale může působit trochu nejistě. Tuto nejistotu však zachraňují vokály. Právě v nízkých polohách může zabarvení jeho hlasu připomínat Kryštofa Michala ze Support Lesbiens.

Třetí skaldba Move Your Body dostává svému jménu a razantně zrychluje. To představuje určité napětí a zajišťuje, že při poslechu nikdo rozhodně neusne. Následná Shame se pak podle zajetého vzoru opět vrací do pohodového rytmu s náladou vhodnou spíše někam ke kávě v propršeném dni. Atmosféra skladby připomíná Gimme Love od Anglických Trobadours. Jinak velmi příjemný zpěv se na konci skladby dostává do silnějších výšek, které se zdají být na hranici možností hlasu. Zpěv tak může znít již trochu přešponovaně až lehce nepříjemně.

Velkým překvapením posluchači jistě bude rocková Hey!, která se řadí mezi nejlepší kousky na albu. I když jsem chválil zejména nižší polohy Jakubova hlasu, rockový projev mu, zdá se, sedí ze všeho nejlépe, a jak zde při refrénu ukazuje, umí přitlačit pořádně na pilu. Výsledek je fantastický. Všechno ještě podtrhuje perfektní klávesové sólo.

Skladby na albu mají perfektní instrumentální provedení a funková zábavnost doslova čiší z většiny z nich. Některé kousky, jako například White Lies, mohou navodit atmosféru jihoafrických Undersound. Celkově je spousta písní z alba jakoby povědomých, ale těžko říci čemu přesně. Zda se jednalo o neúmyslné opisování, nebo šlo o záměr, je nelze určit. Pravdou však je, že právě toto nutí majitele desky poslouchat skladby stále dokola, hledat v písních něco víc, a dělal tak materiál zábavnějším.

Give It A Shot je povedená funk-rocková deska plná pohodové a zábavné hudby. Písničky jsou promyšleně poskládané, což podporuje celkový dojem z alba. Hlavním pilířem je zpěv Jakuba Vančury, který až na některé pasáže funguje většinou dobře. Spolu s poutavým instrumentálním doprovodem tvoří zajímavý celek, který u nás není tak často ke slyšení. Vzhledem k tomu, že jde o prvotinu, mají kluci ze Strong Cofee velký potenciál a pokud na sobě budou dál pracovat, můžeme se jen těšit na jejich další počin.

Strong Coffee - Give It A Shot

Pretty Unknown Lady, Bliss, Move Your Body. Shame, Hey!, White Lies, Smooth Groove, Goodbye, My Friend My Fortune, Change

35:43