Wolfarian na desce Beyond the Ninth Wave skáčou od stylu ke stylu. Výsledek je kupodivu pospolitý

Brněnská folkmetalová skupina Wolfarian se na svém druhém albu Beyond the Ninth Wave nebojí střídání žánrů. Jednou posluchačům nabídnou vskutku hutnou metalovou skákačku, podruhé přijdou s melodickou, keltskou baladou. Do toho ocitují slavnou skladbu. A i když deska může na první poslech působit středověkým dojmem, v textech je až nepříjemně aktuální.

Deskou Beyond the Ninth Wave provází i podařený ornamentální artwork. Deskou Beyond the Ninth Wave provází i podařený ornamentální artwork. Zdroj: přebal alba

Nacpat osmičlennou kapelu společně s více než deseti hosty na desku o devíti písničkách zní jako starý vtip s klauny a malým autíčkem. Brněnská folkmetalová kapela Wolfarian se ale s tímto úkolem poradila více než dobře. A k smíchu jejich druhé album Beyond the Ninth Wave rozhodně není. Pravda, deska je hodně pestrá, celou dobu se ale drží jednoho žánru a nevybočuje z jeho mantinelů žádnými lacinými pokusy o ozvláštnění, jak je v současné době trendem u mnoha zahraničních folkmetalových skupin.

Velký počet muzikantů se Wolfarian na albu vymstí jenom jednou, a to v písni Old Traveller. Příjemnou keltskou melodii fléten zničehonic přeruší výrazné kytary, které jako kdyby v této písni neměly co dělat a přišly do ní ze vzdálených vod gothic metalu. Podobným dojmem působí i pomalejší mezihra. Výsledek ale funguje díky netradičnímu frázování a rytmu, které zaujmou a donutí posluchače zvednout hlavu, i kdyby byl uprostřed počítání daní.

A tak to funguje v celé Beyond the Ninth Wave, nejenom v písni Old Traveller. Deska zkrátka střídá různé polohy, někdy až nepochopitelným stylem: po téměř mystickém intru přijde na řadu Dhá Lasair, která je na koncertech Wolfarian prakticky jistotou. Prospěly by jí možná jen výraznější bubny a growling. Obojí ale na živých vystoupeních skupiny je. Zdá se tak, že Wolfarian ve studiu oproti koncertům ztratili trochu ze své pověstné energie, která se v posledních měsících z Brna velmi úspěšně dostává i do Prahy.

Melodicky silnou a propracovanou The Valley vystřídá dynamická Not Today. Další výrazná změna. Kapela ale díky svému nekompromisnímu nástupu upoutá pozornost kohokoliv. Bez pořádné skákací pecky, která zvedne ze židle i největšího lenocha, by se žádná deska nedala považovat za správný folk metal. Not Today tuto úlohu splnila se ctí, i když působí ve finále poněkud chaoticky. A to včetně kytarové citace klasické skladby In the Hall of the Mountain King. Je jen otázkou, jestli Wolfarian citovali autora skladby Edvarda Griega anebo spíš německého kytaristu Wolfa Hoffmana z kapely Accept, který se na svých sólových projektech věnuje právě předělávkám klasických skladeb.

Skákavou atmosféru alba vystřídá keltská a až filmově znějící Fáilte a balada The Moon and the River. Ta by se mohla klidně zařadit na seznam metalových ukolébavek. Opět se potvrzuje, že pro pořádný poslech Wolfarian je lepší raději vypnout přehrávač a raději zajít na koncert. Tento dojem přetrvá i do poslední písně desky, závěrečné Farewell. Ta působí jako klasická metalová vypalovačka, s příjemným ženským zpěvem v refrénu. Druhou rovinu písni přidává až text. Země v něm hlasem Hany Hrubešové promlouvá k lidem. „Člověče, copak je ti to jedno? No, nemusíš přece být. Jsi tu díky mně, tvá budoucnost záleží na mně," dozvídáme se po překladu. V současné politické situaci, kdy se náměstí plní demonstranty za životní prostředí, je takový text více než příhodný...

• Interpret: Wolfarian
  • Název: Beyond the Ninth Wave
  • Skladby: Beyond the Ninth Wave, Dhá Lasair, Old Traveller, The Valley, Not Today, Fáilte, The Moon and the River, Beneath the Hill, Farewell